2022-08-22, 17:40
Bannlyst
Ska den utspela sig p 90-talets mitt eller? Det blir inte kul och det blir svrare att terge 90-talets Sverige n Sverige 1975.
Citera
2022-08-22, 20:18
Medlem
hazard simpsons avatar
Varfr fr inte Lukas bestmma vilka skdespelare som ska vara med?
Citera
2022-08-23, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Varfr fr inte Lukas bestmma vilka skdespelare som ska vara med?

P grund av Metoo, Ola har betett sig som ett svin nr han var narkotikaberoende, samtidigt r han en skdespelare som vill ifrgastta filmskaparnas tankar om han mrker att deras upplgg inte hller, han stred hrt fr att f spela s som han ville i Wallander och det gjorde honom omjlig i branschen i och med att p sdana bolag finns det mer rknenissar n kunniga i att gra film och det r det Ola reagerar p, okunnighet om skdespelarens utrycksmedel.

Det blir bara att bita ihop, bara tanken p en uppfljare ev Moodysson gr mig taggad, srskilt efter att sett Gsta som r en blandning av Tillsammans och Heja Bjrn, Gsta i serien r en sjlslig kusin till Gustav Hammarstens rollkaraktr i Tillsammans, s jag tror allvarligt att tvan kommer bli bttre eftersom Moodysson blivit bttre sedan r 2000. S d fr man tla att Ola inte r med, men resten r med s skadan blir inte s stor nd i slutndan.
Citera
2022-08-24, 06:51
Medlem
rdgs avatar
https://www.gp.se/kultur/kultur-n%C3...are-1.79479011
"Tillsammans 99" utspelar sig 24 r senare, d bara Gran och Klasse (Shanti Roney) bor kvar tillsammans. De kallar sig fr "vrldens minsta kollektiv" och knner sig lite ensamma nr tanken p en tertrff fds.

I verkligheten har det gtt nstan lika lng tid sedan den frsta filmen spelades in.

ven det r ganska ovanligt konstaterar Lukas Moodysson, som lnge vrjde sig mot att gra en uppfljare.

Den strsta fallgropen r att det r lite tntigt att gra uppfljare verhuvudtaget, sger han.

Det ingr lite i projektet. Det handlar ju lite grann om, r det verkligen r en bra id att gra en tertrff? Det r samma frga med filmen, r det verkligen en bra id att gra en uppfljare?
/---/
Lukas Moodysson berttar att han lnge i fem, tio, femton r knde sig rtt ointresserad av hur det hade gtt fr de boende i kollektivet. Men till slut hade det gtt tillrckligt lng tid fr att nyfikenheten skulle vckas.

Det har samtidigt blivit ett tillflle att fundera ver vad som hnt i det egna livet, konstaterar han.
Citera
2022-08-31, 19:12
Medlem
Ingen per hammar
Citera
2022-08-31, 19:13
Medlem
Nu vill vi ju sklart ha en fucking ml 2
Citera
2022-09-01, 10:19
Citat:
Ursprungligen postat av SuneSnus
Nu vill vi ju sklart ha en fucking ml 2
De tjejerna hade ju knarkat ihjl sig s fort de flyttat ut frn sitt fucking ml. Men tvan hade ju kunnat bli en blandning av Fucking ml och Lilja 4-ever. tv tjejer som gr ner sig i hor och knarktrsket.
Citera
2023-03-01, 22:33
Medlem
JoakimFenixs avatar
Vet ngon nr filmen planeras komma ut?

Det mest intressanta med filmen r nog fr de flesta inte vad filmen egentligen kommer att handla om, hur karaktrernas liv frndrats sedan frsta filmen, eller hur ret 1999 kommer att speglas i filmen; det r nog snarare vare sig filmen faktiskt blir "bra" eller inte. Det r lite intressant eftersom att ngot som gjort Moodyssons tidigare filmer s pass, enligt mnga, bra r just p grund av handlingen, karaktrerna, och hur miljerna i filmen portrtteras

Rent allmnt s frstr jag dock helt och hllet oron kring filmen. Svensk film har inte direkt utgivit ngra cinematiska msterverk de senaste ren genom till exempel Jnssonligan med Henrik Dorsin och Hedda Stiernstedt eller Gta Kanal 4 - Vinna eller Frsvinna (en catchphrase tagen direkt frn Pokemon introt typ 2010 eller ngot). Till och med filmer s som "Brnn alla mina brev", som absolut inte r "dliga", knns relativt undermliga och togs inte emot srskilt vl av varken kritiker eller tittare. Bonusfamiljens film som jag vgrar se p gick ocks ganska s uruselt utifrn det jag hrt, trots att det frn brjan r en, med all rtt, serie som lskades av i princip hela svenska folket

Det som gr bst sedan ngra r tillbaka bland kritiker och tittare verkar vara serier. Moodyssons Gsta fick bra recensioner, Kalifat fick bra recensioner, Snabba Cash har p ngot sett blivit en ganska "folkkr" (om det r det rtta ordet) serie trots att den bara pgick i tv ssonger och avslutades fr ngra mnader sedan, Tunna Bl Linjen, Young Royals, Clark, osv. Till och med serier frn svenska streamingtjnster som Meningen med livet, Handen p hjrtat, Nattryttarna, Udda veckor, Fartblinda gr tminstone helt okej om inte till och med bra. Det finns sjlvklart undantag, men det r oavsett ganska intressant. Filmer frn samma tjnster som t.ex Tack fr senast fr samtidigt 5.4 p IMDb, trots att handlingen inte r speciellt annorlunda n vissa av serierna

Jag har inte en blekaste aning varfr jag brjade skriva om allt det dr, men jag hoppas oavsett p att filmen tminstone mottas helt ok. Men min pong r nog frmst att det kanske borde lggas mer fokus p att gra serier n att gra filmer i Sverige eftersom att det uppenbarligen gr ngot bttre just nu. Alternativt s borde man kanske inte gra storsatsningar som "Gta kanal 4"
Citera
2023-03-02, 00:41
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimFenix
Vet ngon nr filmen planeras komma ut?

Rent allmnt s frstr jag dock helt och hllet oron kring filmen. Svensk film har inte direkt utgivit ngra cinematiska msterverk de senaste ren genom till exempel Jnssonligan med Henrik Dorsin och Hedda Stiernstedt eller Gta Kanal 4 - Vinna eller Frsvinna (en catchphrase tagen direkt frn Pokemon introt typ 2010 eller ngot). Till och med filmer s som "Brnn alla mina brev", som absolut inte r "dliga", knns relativt undermliga och togs inte emot srskilt vl av varken kritiker eller tittare. Bonusfamiljens film som jag vgrar se p gick ocks ganska s uruselt utifrn det jag hrt, trots att det frn brjan r en, med all rtt, serie som lskades av i princip hela svenska folket

Det som gr bst sedan ngra r tillbaka bland kritiker och tittare verkar vara serier. Moodyssons Gsta fick bra recensioner, Kalifat fick bra recensioner, Snabba Cash har p ngot sett blivit en ganska "folkkr" (om det r det rtta ordet) serie trots att den bara pgick i tv ssonger och avslutades fr ngra mnader sedan, Tunna Bl Linjen, Young Royals, Clark, osv. Till och med serier frn svenska streamingtjnster som Meningen med livet, Handen p hjrtat, Nattryttarna, Udda veckor, Fartblinda gr tminstone helt okej om inte till och med bra. Det finns sjlvklart undantag, men det r oavsett ganska intressant. Filmer frn samma tjnster som t.ex Tack fr senast fr samtidigt 5.4 p IMDb, trots att handlingen inte r speciellt annorlunda n vissa av serierna

Jag har inte en blekaste aning varfr jag brjade skriva om allt det dr, men jag hoppas oavsett p att filmen tminstone mottas helt ok. Men min pong r nog frmst att det kanske borde lggas mer fokus p att gra serier n att gra filmer i Sverige eftersom att det uppenbarligen gr ngot bttre just nu. Alternativt s borde man kanske inte gra storsatsningar som "Gta kanal 4"

Tycker film vht blivit enormt mycket smre senaste 15-20 ren. Oavsett svenskt eller internationellt.
F uppfljare gr sig vrdiga.
Gta kanal (som r en klart ok film) kan vara det vrsta exemplet ngonsin bland svenska uppfljare. Det finns bara ettan. De andra r ett hn mot allt och alla.
Ett annat exempel r vi hade i alla fall tur med vdret 2 som fick en att d lite inombords jmfrt med den trevliga ettan.

Politisk korrekthet, wokeism och annat dravel som att alla ska gra serier istllet fr blockbusters har saboterat hela filmindustrin och genren.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2023-03-02 kl. 00:43.
Citera
2023-03-03, 12:00
Medlem
JoakimFenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Tycker film vht blivit enormt mycket smre senaste 15-20 ren. Oavsett svenskt eller internationellt.
F uppfljare gr sig vrdiga.
Gta kanal (som r en klart ok film) kan vara det vrsta exemplet ngonsin bland svenska uppfljare. Det finns bara ettan. De andra r ett hn mot allt och alla.
Ett annat exempel r vi hade i alla fall tur med vdret 2 som fick en att d lite inombords jmfrt med den trevliga ettan.

Det har du nog helt rtt i, och det r nog till stor del som ngra nmnt i den hr trden fr att man mjlkar skiten ur det som rent historiskt gtt bra, och d s blir slutresultatet vldigt mycket "skitsamma", s lnge man fr ihop cashen. Det har vl alltid gjorts, men om man kollar p USAs filmindustri i dagens lge s lider de av liknande problem, kanske mer n ngonsin eftersom att fler brjar fatta varfr det slpps fyra mediokra marvelfilmer varje r istllet fr att en extremt bra slpps var tredje r

Om man ska g lite djupare men ocks flummigare s handlar det nog mest om kapitaliseringen av konst. Att gra det som r populrt, som redan visats 500 gnger, att flja strmmen helt och hllet, fr att skra att pengarna kommer in p kontot. Detta ger mindre utrymme till filmer, serier, och musik som folk faktiskt tycker r intressant eftersom att det i majoriteten av fallen r en frlustaffr. Grejen r att sdant tminstone existerar i USA, men det finns inget utrymme fr detta i Sverige eftersom att vi har en mindre mlgrupp, en mindre industri, en smre ekonomi, och sklart en betydligt mindre befolkning. Udda svenska filmer som jag sett (Douche, Operation Ragnark, Ankdammen t.ex) har gtt s dligt att man brjar kikna, och det verkar inte ha varit ngon som tyckt om de filmerna. Och det r kanske drfr vi fr Gta Kanal 2, 3, 4, Vi hade iallafall tur med vdret 2, Martin Beck del 186, och nu Tillsammans 99. Det r enklare att marknadsfra ngot som folk vet att de tidigare gillat helt enkelt, det r mestadels ocks drfr som samma skdespelare konstant anvnds inom filmindustrin oavsett hur pinsamt dliga de r (i svensk film s r det oftast de med de minsta birollerna, typ "kassrska i administrationen #2" eller "man som dr i brjan" som spelar sina roller mest vertygande)
Citera
2023-03-03, 12:04
Medlem
Tnker bara se den om dom terskapar scenen dr en tjej visar tuttarna fr grannpojken i en garderob.

Den scenen gav mig mitt livs frsta riktigt ordentliga ktslag.
Citera
2023-06-20, 17:15
Medlem
diseuses avatar
Trailer (med svenska undertexter):

https://youtu.be/oEuHwpXysS4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem