Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-21, 19:29
Medlem
Utredningen läggs ner

Citat:
I augusti hittades en dansk jägare i 60-årsåldern död i ett jakttorn i småländska Eksjö. Polisens teori är att han skadats av ett vildsvin som gått till attack.
Efter att obduktion och teknisk undersökning nu är genomförd läggs utredningen ner, rapporterar P4 Jönköping.
Detta eftersom några spår av vildsvin inte har kunnat säkras och polisen saknar andra spår att jobba vidare med.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...edEntry=996160
Citera
2022-11-21, 22:41
Medlem
Då är det tydligen som jag trodde inte en vildsvins attack.
Citera
2022-11-21, 23:27
Medlem
Och då är det?
Citera
2022-11-22, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GBskaina
Och då är det?
Ja det kan man verkligen undra. Obduktionen borde väl visat på andra alternativ tänker jag. Troligtvis är dödsfallet orsakat av förblödning som man inte hittar orsak till. Eller vad tror ni?
Citera
2022-11-23, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askfri
Ja det kan man verkligen undra. Obduktionen borde väl visat på andra alternativ tänker jag. Troligtvis är dödsfallet orsakat av förblödning som man inte hittar orsak till. Eller vad tror ni?

"Även om händelsen förblir ett mysterium så har dödsorsaken kunnat fastställas. Enligt rättsläkaren talar det starkt för att mannen förblödde av sårskadan på benet som orsakades av en olyckshändelse."

https://www.vetlandaposten.se/2022-1...e-forklaringar

Säger också "– Det skulle kunna vara ett vildsvin om man tittar på skadan, det är en slitskada i muskeln så rättsläkaren tror inte att mannen har skurit sig på något vasst föremål."

De har genomfört DNA-tester men de har inte hittat tillräckligt med främmande DNA för att kunna dra slutsats. Artikeln säger också att någon hade hört ljud som lät som en brunstig kronhjort, och även om rättsläkaren öppnar upp för möjligheten så låter det snarare som att hon anser det överensstämmer bättre med vildsvin.
Citera
2022-11-30, 07:28
Medlem
Saxat från artikel nedan:
Det är ännu inte klarlagt om jägaren hade avlossat sitt vapen nyligen, men geväret stod lutat mot tornräcket med slutstycket framskjutet och jaktkamraterna har inte hört något skott. Något som talar mot att jägaren skulle ha skadskjutit ett vildsvin innan händelsen.
Eftersöksjägare som arbetade i tio timmar på och runt olycksplatsen har inte heller hittat spår efter något skadat vilt.

https://svenskjakt.se/start/nyhet/po...-jagarens-dod/

Det finns ingen jägare som skjuter ett djur från torn och sedan går ner för att kolla eller ta hand om djuret utan att ta geväret med!
Hur denna dödliga skada uppstått är ett mysterium. En vild och osannolik teori är att det är vargangrepp när han gått ner ifrån tornet.
Den tror jag inte själv på.
Citera
2022-11-30, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askfri
Har hört ett rykte om att jägaren skadat sig på tornet. Som sagt rykte! Om jag ska gissa så kan det vara en järnstege som gått sönder och orsakat skadan. Kanske då han klivit på den med belastning på väg upp i tornet. Det finns gott om rostiga stegar i jakttorn.

Nån sådan ”odramatisk” skada tänker jag också skulle kunna vara orsaken.

Visserligen borde undersökningen sett om just stegen var olycksplatsen, men något liknande kan ju ha skett på vägen till tornet. Eller så har han hoppat ner och landat illa på nån gren.

En sån snöplig skada tar man kanske inte heller på allvar till en början och jägare drar sig nog för att avbryta jakten. Jag har själv trampat illa över en gallrad gran och bitit ihop tills jag förvånad kände strumpan blivit blöt av blod…

Blodförtunnande Waran (som det ryktas om att han tog) gör blödningen värre.

”– Han hade en skada i vänster underben, det är allt. Det framgår inte av det preliminära obduktionsprotokollet hur långt eller djupt skadan var, men såret hade jämna kanter med tecken på slitskada samt en stor artärskada, säger Katarina Bäck."
Citera
2022-11-30, 22:31
Medlem
Är också inne på en snöplig skada. Kan det vara så banalt att han gått ner från tornet för att uträtta sina behov, dragit ner byxorna, kniven i bältet ramlar ur slidan o ner i stöveln osv...
Är själv jägare och blivit av med en del knivar på detta sätt genom åren. Tror nog att andra jägare kan känna igen sig i detta.
Citera
2023-01-07, 22:19
Medlem
Saxat från betalsida i tidningen Svensk Jakt:

Obduktionsresultatet visade att jägaren förblött av en skada i vänster underben. Att såret skulle orsakats av ett vildsvin gick inte att fastställa.

Såret topsades emellertid i sökandet efter dna som skulle kunna härledas till vildsvin. Något sådant har inte hittats, och när ärendet nu avslutas blir det med ett frågetecken.

Till Sveriges Radio Jönköping säger Katarina Bäck att det inte går att fastställa vad som orsakat jägarens död.
Olycklig teori

Elias Turesson.

Jaktvårdskonsulent Elias Turesson tycker det är olyckligt att Polisen så snabbt gick ut med att det troligen var ett vildsvin som skadat jägaren. Att marken i närheten av tornet där han återfanns var uppbökad kan knappast vara tillräckligt för att dra sådana slutsatser.

– Vildsvinsbök finns praktiskt taget överallt i södra Sverige, så det bevisar ingenting. Men det är lätt att skylla vildsvin för allt möjligt elände. Jag tror knappast att polisen hade varit så frispråkig om misstankarna riktats mot en varg, säger Elias Turesson.
Ogrundad oro

Enligt Elias Turesson har vildsvinen tillräckligt dåligt rykte, utan att det späs på genom händelser som denna.

– Det är tråkigt om människor avstår från att vistas i naturen, från att plocka bär och svamp, på grund av att de är oroliga för att attackeras av vildsvin. En oro som är närmast helt ogrundad, skulle jag vilja säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in