Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-17, 10:28
  #1
Medlem
Waterlilys avatar
Ytterligare I-landsproblem.

I går testade jag några appar i min nya Sony Google TV. Den har inbyggd Chromecast (heter Fastcast) och SVTPlay. Det är ju trevligt. Då behöver jag ju inte den separata Chromecastprylen längre.

Men vilken besvikelse.

Det var bara 2.0 ljud då jag valde Allsång på Skansen som prov. Samma 2.0 ljud i både SVT-appen som när jag styr Fastcast i TV:n från min telefon. Så det blev att koppla in den gamla Chromecastprylen igen.

Och jag anmälde problemet till Sony. Så få de trycka på Google eller vilka det är som tillverkar deras smart-TV-appar.

Vänligen Näckrosen
Citera
2022-08-17, 11:44
  #2
Medlem
Kan tyvärr inte referera till din besvikelse.

Sätter man på allsång på skansen och vill dra igång 5.1 lider man ju av något!

Jag är ytterst osäker kring vad som ska diskuteras i denna fantastiska tråd men bra att det löste sig med chromecast prylen iaf!

Lycka till med ditt allsång på skansen dundrande
Citera
2022-08-17, 19:55
  #3
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
Kan tyvärr inte referera till din besvikelse.

Sätter man på allsång på skansen och vill dra igång 5.1 lider man ju av något!

Jag är ytterst osäker kring vad som ska diskuteras i denna fantastiska tråd men bra att det löste sig med chromecast prylen iaf!

Lycka till med ditt allsång på skansen dundrande

Ganska meningslöst kommentar från din sida. Att jag just valde Allsång från Skansen var att jag visste att programmet sändes i 5.1 och att jag ville testa om apparna kunde förmedla 5.1 vilket de inte kunde.

/Näckrosen
Citera
2022-08-19, 10:10
  #4
Medlem
Waterlilys avatar
Hur som helst så har jag anmält detta ilandsproblem till Sony och har fått igång en dialog med dem. Då får vi se vad resultatet blir.

I min jakt efter playtjänster med 5.1-ljud upptäckte jag andra märkligheter/dumheter. I och med att jag har IPTV från Telia så har jag TeliaPlay där ett urval av sända program finns att återse. Där hittade jag i facket TV4 avsnitt av Maria Wern. Programmet hade där 5.1-ljud. Men använde jag TV4Play-appen och castade avsnittet till min Chromecast så var det bara 2.0-ljud. TV4 verkar inte vara intresserad av att erbjuda bra ljud i deras app.

Vänligen Näckrosen
Citera
2022-08-19, 13:01
  #5
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Ytterligare I-landsproblem.

I går testade jag några appar i min nya Sony Google TV. Den har inbyggd Chromecast (heter Fastcast) och SVTPlay. Det är ju trevligt. Då behöver jag ju inte den separata Chromecastprylen längre.

Men vilken besvikelse.

Det var bara 2.0 ljud då jag valde Allsång på Skansen som prov. Samma 2.0 ljud i både SVT-appen som när jag styr Fastcast i TV:n från min telefon. Så det blev att koppla in den gamla Chromecastprylen igen.

Och jag anmälde problemet till Sony. Så få de trycka på Google eller vilka det är som tillverkar deras smart-TV-appar.

Vänligen Näckrosen

Jag har upptäckt samma problem. Felet ligger inte hos Sony eller Google utan det är tillverkaren av respektive app som inte utvecklat den efter riktlinjerna. Netflix app funkar t ex prickfritt och kan skicka 5.1 om du ställt in det så i tvn (t ex för att få ut ljudet via spdif-utgången).

Svt play och HBO Max ger bara 2.0 ljud och jag felanmälde till båda i våras. HBO har inte gett nån respons. SVT har lovat titta på det i alla fall, men inte fixat det.

Nu har jag tröttnat och skaffat en Apple Tv 4K. Den kan nedkonvertera till DD 5.1. Tvn skickar då 5.1-ljudet vidare via spdif-utgången.
Citera
2022-08-19, 14:05
  #6
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jag har upptäckt samma problem. Felet ligger inte hos Sony eller Google utan det är tillverkaren av respektive app som inte utvecklat den efter riktlinjerna. Netflix app funkar t ex prickfritt och kan skicka 5.1 om du ställt in det så i tvn (t ex för att få ut ljudet via spdif-utgången).

Svt play och HBO Max ger bara 2.0 ljud och jag felanmälde till båda i våras. HBO har inte gett nån respons. SVT har lovat titta på det i alla fall, men inte fixat det.

Nu har jag tröttnat och skaffat en Apple Tv 4K. Den kan nedkonvertera till DD 5.1. Tvn skickar då 5.1-ljudet vidare via spdif-utgången.

Som jag ser det så är det Sonys eller Googles ansvar. De har ju uppenbarligen inte kontrollerat vad de har fått från sin underleverantör.

Vänligen Näckrosen.
Citera
2022-08-19, 19:45
  #7
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Som jag ser det så är det Sonys eller Googles ansvar. De har ju uppenbarligen inte kontrollerat vad de har fått från sin underleverantör.

Vänligen Näckrosen.

Säkerligen något som det finns friskrivningar från i villkoren, men lycka till
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback