2022-08-17, 13:02
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
T

Esrange är en svensk forskningsstation för rymdforskning. Det finns inga ailens där. TS skriver om ett falsarium, sitt eget eller möjligen någon annans. Argument för detta finns det redan i tråden. Plus att jag som en del av eliten naturligtvis vet detta, eller hur?

Visst Esrange eller Rymdbolaget är ett företag som ägs av staten, men det kan vara en coverupp för nått jättehemligt. Inte omöjligt iaf.

Det kan vara någon som trollar TS genom ha skrivit detta för längesedan och sedan lagt det i en byrålåda för att nån skall hitta det långt senare. Men det kan också ligga en del sanning i det.

Intressant är det i vilket fall som helst.
Citera
2022-08-17, 13:04
Medlem
Utan att gräva ner mig så mycket i det som många andra gjort, reagerade jag på språkbruket i brevet.
Detta utan att ha läst kommentarerna i tråden innan, men jag ser ju nu att andra reagerar på det med, i olika grad.

Jag tänkte för mig själv när jag läste det att det kändes som förhållandevis modernt talspråk.
Jag var rätt ung på 90-talet, om det nu är skrivet då, så har inga bra egna preferenser, men känslan var att när jag läste det kändes det lite väl modernt. Utan att anmärka på specifika ord.
Jag vill i min enfald tro att brev och språk trots allt ändrats på ca 30 år.

Men det är bara en känsla, högst subjektiv!
Citera
2022-08-17, 13:05
Medlem
Oavsett om detta är sant eller påhittat så var det väldigt spännande läsning.
Ingen av oss kommer ändå någonsin få reda på om detta kan vara äkta eller inte.

Men nog om det, är det inte någon annan här som ser framför sig enormt bra material för en film?
Bara berättelsen i det där brevet stimulerade mig mer än någon filmstory man pumpat ut de senaste 20 åren. Det hade kunnat bli en riktigt bra skräck-scifi.
Citera
2022-08-17, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Utan att gräva ner mig så mycket i det som många andra gjort, reagerade jag på språkbruket i brevet.
Detta utan att ha läst kommentarerna i tråden innan, men jag ser ju nu att andra reagerar på det med, i olika grad.

Jag tänkte för mig själv när jag läste det att det kändes som förhållandevis modernt talspråk.
Jag var rätt ung på 90-talet, om det nu är skrivet då, så har inga bra egna preferenser, men känslan var att när jag läste det kändes det lite väl modernt. Utan att anmärka på specifika ord.
Jag vill i min enfald tro att brev och språk trots allt ändrats på ca 30 år.

Men det är bara en känsla, högst subjektiv!

Instämmer, språket är inte något som en svensk officer i 40-50 års åldern skulle ha använt på 80/90-talet. Reagerade på detta likaså, ska nog faktiskt sträcka mig så långt till att det är det klaraste beviset på att det är påhittat rätt nyligen.
Citera
2022-08-17, 13:15
Medlem
moneymakingbzznizs avatar
är du helt dum i huvudet? ska du ge regering dessa dokument som de gömmer för oss, du är helt anonym på flashback lägg ut alla mappar och bilder till folket, du verkar supporta att hålla grejer hemligt bland folkmassan medans de rika och de som styr l får ta del av allt
Citera
2022-08-17, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Oavsett om detta är sant eller påhittat så var det väldigt spännande läsning.
Ingen av oss kommer ändå någonsin få reda på om detta kan vara äkta eller inte.

Men nog om det, är det inte någon annan här som ser framför sig enormt bra material för en film?
Bara berättelsen i det där brevet stimulerade mig mer än någon filmstory man pumpat ut de senaste 20 åren. Det hade kunnat bli en riktigt bra skräck-scifi.

det påstods i pappret att det finns en begravd i en kyrkogård vid kiruna med namnet okänd, det är nog där det kan verifieras
Citera
2022-08-17, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moneymakingbzzniz
det påstods i pappret att det finns en begravd i en kyrkogård vid kiruna med namnet okänd, det är nog där det kan verifieras

Påstods ju att någon funnit en grav där i någon annan tråd.
Får väl gräva upp gubbfan och kolla om han saknar en tandflisa på en av framtänderna.
Sen får de göra radiometrisk datering, gubben var ju teleporterad 575 dagar bakåt i tiden. Detta borde ju skap någon form av anomali i hans ålder och sönderfallet av kol14 ihop med omgivningen.
Senast redigerad av DeerDoe 2022-08-17 kl. 13:24.
Citera
2022-08-17, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Håller med om att det är spännande!
Men en stämpel ska inte se ut så där jämn, den ser "tryckt" ut.
Med en handstämpel: där man inte har tryckt med handen så ska det vara "lättare svampat" i färgen, och där man tryckt med handen blir det en djupare tuschfärg, mer "blödande".

Antingen var stämplaren perfektionist eller så är det fake.

1940-tal what? Senaste årtal som nämns i brevet är 1980.

Jag tycker det KÄNNS äkta, men vi kan ju inte veta sinnestillståndet på författaren till brevet.
Han är ju inte den första som pratar om spöken och andar som flyger genom oss.

Om vi utgår från att det TS skriver om dokumentets papperskvalitet etc. är sant, varför har någon matat in gammaldags skrivmaskinspapper i en skrivare? För att det är tunnare är logiskt, men jag skulle inte ha riskerat att få paper jam med en utskrift jag inte hade rätt att göra. Jag skulle nog ha skrivit brevet på maskin. Det fanns fortfarande gott och skrivmaskiner då.

Är papperet vattenstämplat? I så fall kanske man kan se tillverkningsår.
Citera
2022-08-17, 13:25
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Det står i brevet att piratradioförbudet infördes för att det skulle bli lättare att triangulera en signal från ett kraschat underjordiskt flygande tefat.

Utomjordingarnas radiosändningsr låg alltså inom samma frekvensomfång som vanliga statliga radiosändningar? Och piratradio, i trakten kring Jukkasjärvi, på 1960-talet? Vilken piratradiostation var det man skyllde på?
Citera
2022-08-17, 13:26
Medlem
Kul creepypasta.
Citera
2022-08-17, 13:28
Medlem
nu får vi hoppas på att TS inte går till regeringen och förräder männskligheten, nu är det bara att vänta på att han lägger ut arresterande dokument och filer som påstods vara hittade
Citera
2022-08-17, 13:33
Medlem
Jag har funderat lite kring hemligstämpeln. Förmodligen fanns den ju inte där när han skickade det, vilket tyder på att det upptäcktes att han skickade och brevet och att de stämplades och hamnade i nått arkiv (alternativt skickats till hans chef) undra va som hände med honom då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in