Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-17, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Tyskland har det ju värst som la ner 26 fungerande kärnkraftverk, fyllde hela landet med vindkraft, och ändå måste de fördubbla kol och gas-förbrukningen för att inte gå under. jag tror satsningen på vind- och sol-kraft kommer att bli en stor ekonomisk katastrof. Vilket vi bara kan se början på i tråden. Tänk när alla ska köra elbilar också.

Tidsfråga innan de dammsuger Europa på Billy-hyllor...Tyvärr närmare sanning än fiktion.
Citera
2022-08-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Rådande lagar tillåter inte detta tyvärr. Måste ändras i grundlagen efter vad jag förstår för att få igång dessa reaktoere igen. Dessutom krävs det flera års uppdatering och säkerhetsinstallationer för att få igång dem någorlunda säkra. Så även om ett beslut tas i dag så lär de inte startas upp på 10 - 15 år ens med panikåtgärder.

Skall de dras igång snabbt så lär det bli som Ignalina.. De får köra full fart utan styrstavar och annan säkerhet.
Det stämmer inte. Det tar 7 år från första spadtag till ett kraftverk som producerar el till nätet. I de 7 åren är alla säkerhetssystem inräknade.

Anledningen till att det brukade ta 15 år är ren byråkrati som en ansvarstagande regering kan ta bort. Precis som man kan ge sig själv extra makt vid en pandemi.

Det står inte heller någonting i grundlagen som omöjliggör att bygga kärnkraftverk. Vi tog ett vanligt politiskt beslut att montera ned kärnkraften på 80-talet som lätt kan åtgärdas och 2015 kom sossarna med en skatt som gör det dyrare att bygga och ta hand om kärnkraften.

Det är skatten från 2015 som är direkt ansvarig för hetsnedläggningen som mer än dubblat elpriset och ökat priset på matvaror i butikerna. Folk pratar om putin-priser när det är vår egen regerings fel.
Citera
2022-08-17, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det som är intressant nu, med ovanstående pris, vad kostar en medel:
Diskning med maskin?
Tvättning med maskin?
Dammsugning 10 min?

Inga perfekta siffor men om någon orkar, vad kan det kosta ungefär?

Ca 10 kr för en diskning
ca 10 kr för en tvätt
Ca 3 kr för 10 min dammsugning
Citera
2022-08-17, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Du argumenterar fortfarande som en jävla byfåne..men om du menar att marknaden gällande fastigheter och annat behövde en återställare så har du rätt.
Även en blind höna hittar ju ibland ett korn,din fattiglapp.

Hahaha, ändå är det du som gnäller över elpriset? Sluta lev i illusionen om att du är rik.
Citera
2022-08-17, 15:49
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vi behöver ju använda överskottsenergin ifrån vindkraften någonstans så då kan man utöka godstågtrafiken.
Sen råder det ingen brödbrist direkt i Skåne. Vi klarar nog oss utan just Pågens. Det är bara lyxproblem som gynnar girighetens krafter.

Smart idé! För på järnvägsnätet råder det ju inte någon kapacitetsbrist...

Och under vindstilla dagar blir det inget bröd i söder, och hela nattens bak får kasseras då eller? Då kan vi ju röta det till biogas som kan driva bilar. Det blir bara smartare och smartare det här
Citera
2022-08-17, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Hahaha, ändå är det du som gnäller över elpriset? Sluta lev i illusionen om att du är rik.

Jag gnäller inte över elpriset för egen del din fattiglapp.
Till skillnad från dig så ser jag dock de oerhörda negativa samhällskonsekvenser som elpriser för höga för folk att betala för med sig.
Har du villa?
En?
HAHAHA..:-)
Citera
2022-08-17, 15:51
Medlem
nidbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Vad blir det för pris för mig med 100 kwh/månad?

Vet ej men enligt tidningen i Hälsingland behövs laddstolpar för lastbilar på 100MW eleffekt, vad är priset på det Så iom Miljöpartiet och Annica "helt borta Strandhäll" klimatomställning så bör det byggas ut mer oljekraftsverk för det behövs el
Citera
2022-08-17, 15:51
Medlem
Min privata elkonsumtion uppgår till under 10K KWHs plus att jag har tillgång till egen skog och därför eldar med ved.
Jag talar inte i egen sak här..Sverige kommer att gå under som nation långt innan jag som individ gör det.
Citera
2022-08-17, 15:54
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Ca 10 kr för en diskning
ca 10 kr för en tvätt
Tack!
Inte så farligt ändå eller?
Citera
2022-08-17, 15:54
Citat:
Skulle nog bli 770 kr.

Fast detta är ju en toppnotering, medel ligger ju ganska mycket lägre.
Toppnotering per idag 17 augusti. Kom igen 17 december.
Citera
2022-08-17, 15:56
Bannlyst
Citat:
Det som är intressant nu, med ovanstående pris, vad kostar en medel:
Diskning med maskin?
Tvättning med maskin?
Dammsugning 10 min?

Inga perfekta siffor men om någon orkar, vad kan det kosta ungefär?

Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Ca 10 kr för en diskning
ca 10 kr för en tvätt

ljug.
https://www.mediamarkt.se/sv/product...g-1340336.html

På energidekalen står det 49kWh för 100 tvättar / år
dvs 0.5 kWh per tvätt
0.77x0.5= 0,3kr för en tvätt.
Citera
2022-08-17, 15:56
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Toppnotering per idag 17 augusti. Kom igen 17 december.
Ja man undrar ju vad som händer nu. Kanske dags att börja hugga ner träd på nätterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in