Citat:
Ursprungligen postat av
dendarborta
Jag älskar bubbelvatten som man köper (ramlösa etc) och alla dess smaker. Jag har också en sodastream hemma men jag tycker aldrig att det bubbelvatten jag gör själv i den blir riktigt lika gott som det som jag köper i butik. Vet någon varför eller vad "hemligheten" är till det goda bubbelvattnet som man köper? Jag skulle vilja åstakomma sådant vatten att om jag gjorde ett blind test så skulle jag inte kunna avgöra vilket som är hemmagjort eller vilket som är köpt.
Tex denna:
https://www.coop.se/handla/varor/dry...-7310070001962
Jag tänker mig om någon annan har experimenterat eller vet smaker/märken av smaker, mängd ratio vs vatten eller rent av maskin som kan köpa som faktiskt ger samma smak som det man köper? Funderar på om man kanske även ska tillsätta något själv, tex stevia för lite sötma etc
Finns det någon bubbelvatten fantast här?
"Bubbelvatten" heter egentligen mineralvatten.
Det är vatten taget ur en naturlig källa. Källvattnet har en stor mängd olika mineraler och salter som gör att vattnet smakar gott.
Ditt kranvatten hemma är helt dött och filtrerat många gånger om.
Självklart finns det också fusk-mineralvatten som är det som mest borde få kallas "Bubbelvatten", det är vatten som inte är taget ur en riktig källa utan är vanligt kranvatten som man tillsatt lite olika syntetiska smaker eller mineraler i.
Ett exempel på det är "Smartwater" som ägs av Coca-Cola. Som tur är så floppade det märket i Sverige.
Ramlösa och Loka är de mest kända märken för mineralvatten i Sverige.
Ramlösa hämtar sitt vatten ur Ramlösa hälsobrunn i närheten av Helsingborg.
Loka hämtar sitt vatten ur Loka brunn i Bergslagen.
TYVÄRR så har både Loka och Ramlösa börjat förstöra sitt fina vatten med massa syntetiska smaker som ska likna läsk. Detta för att kunna konkurrera med Coca-Cola och annan amerikansk kemikaliedöd.