• 2
  • 3
2022-08-15, 18:44
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Men vad kan det vara? Det är kanske bara några timmar och med korken på. Kolsyra sticker fort som fan tyvärr.
Läskeblaskets kolsyra försvinner inte så snabbt.
Citera
2022-08-15, 21:19
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Jag älskar bubbelvatten som man köper (ramlösa etc) och alla dess smaker. Jag har också en sodastream hemma men jag tycker aldrig att det bubbelvatten jag gör själv i den blir riktigt lika gott som det som jag köper i butik. Vet någon varför eller vad "hemligheten" är till det goda bubbelvattnet som man köper? Jag skulle vilja åstakomma sådant vatten att om jag gjorde ett blind test så skulle jag inte kunna avgöra vilket som är hemmagjort eller vilket som är köpt.

Tex denna: https://www.coop.se/handla/varor/dry...-7310070001962

Jag tänker mig om någon annan har experimenterat eller vet smaker/märken av smaker, mängd ratio vs vatten eller rent av maskin som kan köpa som faktiskt ger samma smak som det man köper? Funderar på om man kanske även ska tillsätta något själv, tex stevia för lite sötma etc

Finns det någon bubbelvatten fantast här?

Testa att köpa typ Imsdal och kolsyra det.

Smakar det bättre så är det ditt kranvatten som är kasst.

Investera en sån där kanna med aktivt kolfilter.
Brittakanna(?).
Citera
2022-08-15, 22:14
Medlem
Citat:
Jag älskar bubbelvatten som man köper (ramlösa etc) och alla dess smaker. Jag har också en sodastream hemma men jag tycker aldrig att det bubbelvatten jag gör själv i den blir riktigt lika gott som det som jag köper i butik. Vet någon varför eller vad "hemligheten" är till det goda bubbelvattnet som man köper? Jag skulle vilja åstakomma sådant vatten att om jag gjorde ett blind test så skulle jag inte kunna avgöra vilket som är hemmagjort eller vilket som är köpt.

Jag tänker mig om någon annan har experimenterat eller vet smaker/märken av smaker, mängd ratio vs vatten eller rent av maskin som kan köpa som faktiskt ger samma smak som det man köper? Funderar på om man kanske även ska tillsätta något själv, tex stevia för lite sötma etc

Enkelt fixa gott vatten - en nypa havssalt i en liter vatten.
Citera
2022-08-15, 23:36
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:

"Bubbelvatten" heter egentligen mineralvatten.
Det är vatten taget ur en naturlig källa. Källvattnet har en stor mängd olika mineraler och salter som gör att vattnet smakar gott.
Ditt kranvatten hemma är helt dött och filtrerat många gånger om.
Självklart finns det också fusk-mineralvatten som är det som mest borde få kallas "Bubbelvatten", det är vatten som inte är taget ur en riktig källa utan är vanligt kranvatten som man tillsatt lite olika syntetiska smaker eller mineraler i.
Ett exempel på det är "Smartwater" som ägs av Coca-Cola. Som tur är så floppade det märket i Sverige.

Ramlösa och Loka är de mest kända märken för mineralvatten i Sverige.
Ramlösa hämtar sitt vatten ur Ramlösa hälsobrunn i närheten av Helsingborg.
Loka hämtar sitt vatten ur Loka brunn i Bergslagen.

TYVÄRR så har både Loka och Ramlösa börjat förstöra sitt fina vatten med massa syntetiska smaker som ska likna läsk. Detta för att kunna konkurrera med Coca-Cola och annan amerikansk kemikaliedöd.
Citera
2022-08-15, 23:39
Medlem
Milldues avatar
TS har nog dåligt kranvatten.

Jag tycker snarare att det blir bättre om man gör det själv..Dock så har jag inget klor i mitt vatten då jag har egen brunn så det kanske är en anledning till att det smakar illa. Kranvatten (speciellt på sommaren) har en massa klor i sig och annat skit för att hålla vattnet fritt från smittor.
Citera
2022-08-15, 23:52
Medlem
Citat:

Själv tycker jag kranvatten är godast men vad vet jag.
Citera
2022-08-15, 23:57
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Tycker vattnet blir bättre om det får stå i kylskåpet några timmar innan man kolsyrar.
Helt korrekt. Kyld dryck smakar mindre.
Ett annat bra exempel på det är att en dålig, billig lager ändå smakar helt ok om den är iskall medan andra lite finare ölsorter mår bra av något högre temperatur för att man känna hur god den faktiskt är. (med måtta såklart, varm öl är ju inte gott)
Citera
2022-08-16, 00:03
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Jag älskar bubbelvatten som man köper (ramlösa etc) och alla dess smaker. Jag har också en sodastream hemma men jag tycker aldrig att det bubbelvatten jag gör själv i den blir riktigt lika gott som det som jag köper i butik.

Ramlösa är kolsyrat mineralvatten. Sodastream är kolsyrat kranvatten.
Mineralvattnet innehåller massor av naturliga ämnen som kranvattnet inte gör, det är därför det smakar annorlunda.
Citera
2022-08-16, 06:05
Medlem
Det beror också på var i landet du bor.
I vissa kommuner tillsätts fortfarande (små mängder) klor i kranvattnet vilket påverkar smaken.
Citera
2022-08-16, 11:56
Medlem
Om det är så att det är källvatten/mineralvatten jag behöver få tag på för att få lika gott vatten vet någon en metod att få tag på detta utan att köpa ramlösa?
Citera
2022-08-16, 12:00
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Om det är så att det är källvatten/mineralvatten jag behöver få tag på för att få lika gott vatten vet någon en metod att få tag på detta utan att köpa ramlösa?
Vanligt brunnsvatten (typ grävda brunnar ute på landet) brukar smaka väldigt gott. Kanske du känner någon där du kan få hämta ett par dunkar då och då?

Sedan finns det källor med vatten lite varstans. Dock inte så enkelt att tappa upp volymer utan att det blir förorenat.

Här har du en karta: https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-kallor.html
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in