• 1
  • 2
2022-08-15, 14:19
Medlem
Jag älskar bubbelvatten som man köper (ramlösa etc) och alla dess smaker. Jag har också en sodastream hemma men jag tycker aldrig att det bubbelvatten jag gör själv i den blir riktigt lika gott som det som jag köper i butik. Vet någon varför eller vad "hemligheten" är till det goda bubbelvattnet som man köper? Jag skulle vilja åstakomma sådant vatten att om jag gjorde ett blind test så skulle jag inte kunna avgöra vilket som är hemmagjort eller vilket som är köpt.

Tex denna: https://www.coop.se/handla/varor/dry...-7310070001962

Jag tänker mig om någon annan har experimenterat eller vet smaker/märken av smaker, mängd ratio vs vatten eller rent av maskin som kan köpa som faktiskt ger samma smak som det man köper? Funderar på om man kanske även ska tillsätta något själv, tex stevia för lite sötma etc

Finns det någon bubbelvatten fantast här?
Senast redigerad av dendarborta 2022-08-15 kl. 14:21.
Citera
2022-08-15, 14:22
Medlem
Har du blindtestat?
Citera
2022-08-15, 14:23
Medlem
JuniorDahlens avatar
Det köpta bubbelvattnet innehåller ju i regel mer salt.
Citera
2022-08-15, 14:25
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Jag skulle vilja åstakomma sådant vatten att om jag gjorde ett blind test så skulle jag inte kunna avgöra vilket som är hemmagjort eller vilket som är köpt.
Köpt bubbelvatten innehåller ofta mer salter än kranvattnet som du kolsyrar.

Pucktvåa...
Citera
2022-08-15, 14:33
Medlem
xposures avatar
Salter som sagt.
Sen kommer också kvalitén på ditt kranvatten också på tal.
Citera
2022-08-15, 14:44
Har säkert också något med det faktum att Loka och Ramlösa ofta dricks vid t.ex konferenser där stämningen ofta är relativt bra inte minst framåt kvällningen. Det är vida känt att man har en preferens för drycker som är klassiskt betingade med roligheter.
Citera
2022-08-15, 14:52
Medlem
Ett mineralvatten som t.ex. Ramlösa är en naturprodukt som filtrerats genom marken i årtionden och innehåller just mineraler och salter som ger en viss smak och karaktär.

Kranvattnets smak och kvalitet varierar mycket mellan olika delar av landet.
Har du gott kranvatten blir ditt eget bubbelvatten också gott att dricka.
Citera
2022-08-15, 14:54
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Vi är bubbelvattenfantaster, dock inte bubbel vatten fantaster.

Kranvatten med tillsatt kolsyra är lika kul & kulinarigt som plågan Bon Aqua, by the Coca-Cola company.

Vi dricker själva Perrier när i snorbilligt parti (...tänk forna Mariahallen) och annars Ramlösa som iaf är ett källvatten.

Snobbrant: Vi avråder ifrån hem-mek, efter blivit serverade det som gäster.
Citera
2022-08-15, 14:55
Medlem
Det är ju som sagt skillnad på smaken från vatten till vatten. Beroende på mineralhalten som tidigare sagt. Salt och mineraler är en avgörande faktor för smaken.
Citera
2022-08-15, 15:08
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Jag älskar bubbelvatten som man köper (ramlösa etc) och alla dess smaker. Jag har också en sodastream hemma men jag tycker aldrig att det bubbelvatten jag gör själv i den blir riktigt lika gott som det som jag köper i butik. Vet någon varför eller vad "hemligheten" är till det goda bubbelvattnet som man köper? Jag skulle vilja åstakomma sådant vatten att om jag gjorde ett blind test så skulle jag inte kunna avgöra vilket som är hemmagjort eller vilket som är köpt.

Tex denna: https://www.coop.se/handla/varor/dry...-7310070001962

Jag tänker mig om någon annan har experimenterat eller vet smaker/märken av smaker, mängd ratio vs vatten eller rent av maskin som kan köpa som faktiskt ger samma smak som det man köper? Funderar på om man kanske även ska tillsätta något själv, tex stevia för lite sötma etc

Finns det någon bubbelvatten fantast här?
Testa och sodastreama sjö vatten. Kommer smaka som brunn. Kran vatten är ju inget man vill bubbla.
Citera
2022-08-15, 16:45
Medlem
styckets avatar
Eftersom det inte är källvatten har vattnet inte lika hög kvalité. Loka, Ramlösa och de flesta bubbelvatten försäljare använder sig av käll vatten vilket har en bättre molekyler uppbyggnad än såkallat dött kran vatten. Källvattnet har dock också hunnit dö eftersom det stått stilla så länge. Vatten behöver vara i rörelse för att syressättas.

Så vill man ha det absolut bästa dricksvattnet ska man få tag i rent källvatten direkt från en rinnande källa. Man bör också ha ett bra vattenreningsfilter hemma för att få kranvattnet renare om man dricker det. Sen kan man simulera en fors med hemköpt källvatten. Typ köp imsedal. Häll över från ett glas till ett annat och fortsätt så ett par minuter vilket syresätter glaset. Man kan även lägga i lite himalaya salt och citron i ett glas i solen för att få liv i det på ett lite annat sätt.
Senast redigerad av stycket 2022-08-15 kl. 16:48.
Citera
2022-08-15, 16:49
Medlem
Forsande älvvatten kanske funkar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem