Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-16, 16:45
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Vad kostade den i inköp då?
En liten luftvärmepump nere i Skåne?

18

Räknar med att spara 4-5k per år
Citera
2022-08-16, 17:02
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Är det inte så att en bergvärmepump drar 1 men producerar 2-4 ggr, så att du i praktiken får en besparing på 50-80% ??

Det är en besparing i energiåtgång, men när elen är så dyr som i vintras blir det ändå kostsamt.

Förut eldade jag och värmen höll rätt bra med ackumulatortank, och man ser hela tiden vedförrådet sina. Bergvärmen är på hela tiden och för husefridens skull har jag inte lika mkt att säga om temperaturen inne längre, det var bara jag som eldade.
Citera
2022-08-16, 18:37
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Resonemanget att vi ska rädda Ukrainas och Europas frihet genom att spara på elen hemmavid, släcka några fler lampor, dra ner elementen ett par grader under vintern osv är kvalificerat vansinne, det bortser både från

1) hur krig utvecklas
2) var de stora posterna för elförbrukning och gasförbrukning finns
3) hur kostnader i sådant här utvecklas.

Det är i grunden samma typ av bingo-resonemang som Henrik Schyfferts "Men om alla familjer sparar in på ett par pizza och coca-cola till fredagsmyset plus ett Netflix-abonnemang, så har vi råd med att hjälpa alla flyktingarna" från 2015.

EU och NATO är inte "skyldiga Ukraina" ett dugg, varken nu eller för ett år sen. Och än mindre är svenska folket det.
Hade vi inte stängt ner ett antal kärnkraftverk i landet hade vi väl haft el och sluppit prishöjningar?
Citera
2022-08-16, 18:49
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Hade vi inte stängt ner ett antal kärnkraftverk i landet hade vi väl haft el och sluppit prishöjningar?
Den svenska energipolitiken har varit eftersatt länge av politiska skäl, och jag anser också att vi behövt satsa mer på kärnkraft, både äldre och en ny generation kärnkraftverk. De svenska KKV:en tillhör de driftssäkraste i världen.

Men det ändrar i sak ingenting i detta att EU:s och Zelenskys bannbulllor, deras påbud om att kasta ut en stor del av inflödet av energi och ransonera elen över hela Europa, i ett allt mer elintensivt samhälle, för att "hjälpa Ukraina att vinna kriget" är rena dumheterna. EU borde ha gjort klart på förhand för Kiev, redan 2020-21, att Europas energiförsörjning, industrier och sjukhus inte är spelmarker i Ukrainas krig (ja, Ukraina har gjort vad man har kunnat för att mana fram det här kriget och välja bort alla förhandlingslösningar).
Citera
2022-08-16, 18:49
  #137
Medlem
Zurfarn08s avatar
Offra? Jag förväntar mig massiva stödåtgärder till landets villaägare i vinter. Nåt annat är helt otänkbart. Politikerna har ställt till det, nu får de låna upp och öka statsskulden och ge landets villaägare kompensation.
Citera
2022-08-16, 19:21
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Offra? Jag förväntar mig massiva stödåtgärder till landets villaägare i vinter. Nåt annat är helt otänkbart. Politikerna har ställt till det, nu får de låna upp och öka statsskulden och ge landets villaägare kompensation.
Ha ha, håll inte andan.

Valfläsk delas ut före valet, när rätt regering installerats kommer den börja genomföra de mest impopulära klimatåtgärderna som mångdubblar elpriset och driver folk från hus och hem. Sedna rivs bostäderna för att ge plats åt FN:s re-wilding.
Citera
2022-08-16, 19:22
  #139
Medlem
Det roliga är väl att elkostnaderna stiger så mycket att staten måste kompensera folket för det så att folket klarar att betala skatterna.

Men också att denna kostnad blir så stor att det hade varit billigare att bygga kärnkraftsverken.
Citera
2022-08-16, 19:26
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Den svenska energipolitiken har varit eftersatt länge av politiska skäl, och jag anser också att vi behövt satsa mer på kärnkraft, både äldre och en ny generation kärnkraftverk. De svenska KKV:en tillhör de driftssäkraste i världen.

Men det ändrar i sak ingenting i detta att EU:s och Zelenskys bannbulllor, deras påbud om att kasta ut en stor del av inflödet av energi och ransonera elen över hela Europa, i ett allt mer elintensivt samhälle, för att "hjälpa Ukraina att vinna kriget" är rena dumheterna. EU borde ha gjort klart på förhand för Kiev, redan 2020-21, att Europas energiförsörjning, industrier och sjukhus inte är spelmarker i Ukrainas krig (ja, Ukraina har gjort vad man har kunnat för att mana fram det här kriget och välja bort alla förhandlingslösningar).
Kan bara hålla med dig.
Citera
2022-08-16, 20:12
  #141
Medlem
En sak jag såg på tv:n häromdagen är hur i stort sett alla som har möjligtvis kan elda med ved, nu hamstrar för fullt.

De intervjuvade en vedförsäljare, och icke förvånande sade han att försäljningen inte på långa vägar varit så bra som nu..

Och då tänker jag på regeringens "miljöpolitik"...
De går bra nu....
Citera
2022-08-16, 20:38
  #142
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonoftrent
Ha ha, håll inte andan.

Valfläsk delas ut före valet, när rätt regering installerats kommer den börja genomföra de mest impopulära klimatåtgärderna som mångdubblar elpriset och driver folk från hus och hem. Sedna rivs bostäderna för att ge plats åt FN:s re-wilding.
Jag tror att det blir riktigt blodigt på elfronten i vinter och om inte staten lättar på plånboken så blir det upplopp. Svensken knyter alltid näven i byxfickan men i vinter tror jag faktiskt topplocket går.
Citera
2022-08-16, 20:39
  #143
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
En sak jag såg på tv:n häromdagen är hur i stort sett alla som har möjligtvis kan elda med ved, nu hamstrar för fullt.

De intervjuvade en vedförsäljare, och icke förvånande sade han att försäljningen inte på långa vägar varit så bra som nu..

Och då tänker jag på regeringens "miljöpolitik"...
De går bra nu....
Jepp, befinner mig där nu.
Citera
2022-08-16, 21:19
  #144
Medlem
"Officially, German is supposed to be transitioning to green energies, but these polling figures suggest that people may be interested in returning to the old energy status quo."

https://www.spiegel.de/international...d-1e1dbfb7f0cd

när krubban är tom bits hästarna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback