Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-13, 19:31
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Nei.

De artiklene jeg har lest sier ingenting om opprinnelse og etnisitet på gjerningsmann og offer.

Forsvarsadvokaten til tiltalte snakker norsk, engelsk og arabisk. Om det kan være et spor.
Da tipper jeg Syria eller Irak.
Citera
2024-02-13, 22:30
  #14
Medlem
Mannen tok kontakt med Nav same dag som sonen kom til landet på familiegjenforeining. Han spurde om kva han burde gjere, og fekk mellom anna råd om søke skuleplass. Etter kvart fekk han avslag på sosialstønad.

Dei la fram ei tidslinje frå guten kom til landet 30. juni 2022 til han blei funnen 7. august 2022.

Tidslinja baserer seg på bilde frå mobiltelefonen til den tiltala, Whatsapp-meldingar, informasjon frå mobiltrafikk og bompasseringar, og Google Translate-tekstar til sonen. Dei to snakkar ulike språk.

Mannen brukte Whatsapp nærast som ei dagbok, der han i meldingar til seg sjølv dokumenterte kva som skjedde med sonen.

https://www.nrk.no/vestland/viser-gr...ett-1.16760861
Citera
2024-02-14, 00:35
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thommsen71
Noen som har noe mer bakgrunn på tiltalt?

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Nei.

De artiklene jeg har lest sier ingenting om opprinnelse og etnisitet på gjerningsmann og offer.

Forsvarsadvokaten til tiltalte snakker norsk, engelsk og arabisk. Om det kan være et spor.

Det står bare at gutten bodde på barnehjem et sted i Midtøsten etter at moren hadde forlatt han. For en grusom sak ..! Det virker jo nesten som far hadde en tanke om at de skulle ha et vanlig far/sønn forhold i starten med bilder fra McDonald’s og IKEA helt i begynnelsen. Så har det tydeligvis tippet alvorlig over på feil side på ekstrem kort tid .
Heldigvis varslet kompisen til far barnevernet, hadde ikke det skjedd kunne han jo drept barnet
Citera
2024-02-14, 03:06
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Susa94
Det står bare at gutten bodde på barnehjem et sted i Midtøsten etter at moren hadde forlatt han. For en grusom sak ..! Det virker jo nesten som far hadde en tanke om at de skulle ha et vanlig far/sønn forhold i starten med bilder fra McDonald’s og IKEA helt i begynnelsen. Så har det tydeligvis tippet alvorlig over på feil side på ekstrem kort tid .
Heldigvis varslet kompisen til far barnevernet, hadde ikke det skjedd kunne han jo drept barnet

GM tok også selv kontakt med barnevernet. Men lyktes ikke å få noe hjelp fra barneverntjenesten. Henvendelsen hans skjedde ca en mnd før gutten ble funnet, altså ca 7. juli 2023.

Denne saken var med å felles byrådet i Bergen sist høst. Barnevernet sviktet i denne saken, pluss én alvorlig barnevernssvikt til, og hele byrådet gikk av i oktober i fjor.

Det skjedde også et konedrap 4. februar i år i Bergen. Drapsmannen var overføringsflyktning fra Uganda. Om den drepte konen også var fra Uganda, er jeg ikke sikker på.

(FB) Norge: Mann siktet for drap på kone i Bergen. Barn ringte politiet (2024-02-04)

Overføringsflyktninger er det vi tidligere kalte kvoteflyktninger eller FN-flyktninger. Norge, i likhet med de fleste andre vestlige land, har forpliktet seg til å ta imot et visst antall kvoteflyktninger per år. Disse flyktningene blir valgt ut fra forskjellige leire for flyktninger, og sendt til Norge.

I Norge blir disse flyktningene fordelt til forskjellige kommuner, og bosatt direkte. De går ikke veien om asylmottak.

Det kan være fare for at disse flyktningene får dårligere oppfølging enn asylsøkere. Asylsøkere bor mange sammen i mottak. Asylsøkerne har et fellesskap, de hjelper ofte hverandre, sånn i dagliglivet, både med å forstå språket og å finne seg til rette. De blir ikke fullstendig overlatt til den kommunale oppfølgningen, slik som overføringsflyktningene blir.

Kan hende GM i denne saken også er en kvoteflyktning? Og at Bergen har hatt særdeles dårlig oppfølging av flyktningene som blir direkte bosatt?

Bare en tanke som slo meg.

Denne saken er bare helt forferdelig. Man skjønner at det er noe utenom det vanlige, når politifolkene som var først på stedet og fant barnet bundet til sengen, måtte få spesiell oppfølging etterpå.
Citera
2024-02-14, 16:58
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinensen
Da tipper jeg Syria eller Irak.

Det stod i en artikkel jeg leste tidligere i dag at far kom fra Syria.
Citera
2024-03-15, 13:18
  #18
Medlem
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...soenn-i-bergen

Far dømt til ni års fengsel for mishandling av sin syv år gamle sønn i Bergen

Den 32 år gamle faren er også dømt til kontaktforbud på ubestemt tid og må betale en betydelig sum til sin nå åtte år gamle sønn.
Citera
2024-04-03, 10:07
  #19
Medlem
https://www.tv2.no/direkte/jpybz/sis...r-ankar-dommen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback