Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-22, 10:13
  #2545
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Bästa nordiska nation!

Poängligan är ointressant om man ska tala om bästa. Bäst är den som tar flest guld. Poäng borde bara utdelas till 6:e plats. Vem bryr sig om en 8:e?

Hårdrar man det sedan kan man ju säga att den svenska guldmedaljen inte alls är en produkt av svensk friidrott.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-08-22 kl. 10:15.
Citera
2022-08-22, 10:40
  #2546
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Poängligan är ointressant om man ska tala om bästa. Bäst är den som tar flest guld. Poäng borde bara utdelas till 6:e plats. Vem bryr sig om en 8:e?

Hårdrar man det sedan kan man ju säga att den svenska guldmedaljen inte alls är en produkt av svensk friidrott.

Visst vem orkar bry sig om poängligan? kommentatorerna har aldrig ens nämnt detta under sändningarna, jag trodde att detta var borta för länge sedan, skönt nu att mästerskapet är över för ett tag nu, de är väl diamond league och finnkampen som gäller sen, där är poängen viktiga, sen finns det ju några få som har förberett för papperslandskampen redan på ett A4 papper och laminerat in detta.
Citera
2022-08-22, 11:06
  #2547
Medlem
FNLSs avatar
Ett lite bättre än godkänt svenskt EM men med lite dålig medalj utdelning skulle jag definiera de svenska prestationerna.
Citera
2022-08-22, 11:25
  #2548
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Poängligan är ointressant om man ska tala om bästa. Bäst är den som tar flest guld. Poäng borde bara utdelas till 6:e plats. Vem bryr sig om en 8:e?

Hårdrar man det sedan kan man ju säga att den svenska guldmedaljen inte alls är en produkt av svensk friidrott.

Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Visst vem orkar bry sig om poängligan? kommentatorerna har aldrig ens nämnt detta under sändningarna, jag trodde att detta var borta för länge sedan, skönt nu att mästerskapet är över för ett tag nu, de är väl diamond league och finnkampen som gäller sen, där är poängen viktiga, sen finns det ju några få som har förberett för papperslandskampen redan på ett A4 papper och laminerat in detta.

Nej, poängtabellen är inte ointressant bara för att ni två tycker så. Kajsa betonade inför EM att man ville slå poängsumman i tidigare EM och nu blev det den nästhögsta poängsumman på 64 år eller något sådant. Den säger dessutom något om toppbredden och inte bara om absoluta toppen så därför är den inte ointressant att ha som värdemätare på hur stark svensk friidrott är och hur Sverige presterade på detta EM.
Citera
2022-08-22, 11:48
  #2549
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nej, poängtabellen är inte ointressant bara för att ni två tycker så.

Fast det jag skriver är det jag tycker och det är ointressant ur aspekten att jämför vilka som är bäst.

Citat:
Kajsa betonade inför EM att man ville slå poängsumman i tidigare EM och nu blev det den nästhögsta poängsumman på 64 år eller något sådant. Den säger dessutom något om toppbredden och inte bara om absoluta toppen så därför är den inte ointressant att ha som värdemätare på hur stark svensk friidrott är och hur Sverige presterade på detta EM.

Ja det är användbart som jämförelse med sig själv för framtiden, men ointressant som jämförelse med Finland, Norge och Danmark i det specifika mästerskapet.
Citera
2022-08-22, 12:33
  #2550
Medlem
Själv har jag försökt mig på en analys av EM-insatsen. Den återfinns i säsongstråden om någon är intresserad.

(FB) Friidrottssäsongen 2022
Citera
2022-08-22, 12:47
  #2551
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det jag skriver är det jag tycker och det är ointressant ur aspekten att jämför vilka som är bäst.

Bäst toppbredd, men du fortsätter att märka ord och vill inte förstå vad jag menade.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det är användbart som jämförelse med sig själv för framtiden, men ointressant som jämförelse med Finland, Norge och Danmark i det specifika mästerskapet.

Nej, jag tycker det ger en bra indikation på hur toppbredden ser ut i de olika nordiska nationerna och i vilken utsträckning som man lyckas omsätta toppbredden i medaljer också.
Citera
2022-08-22, 12:52
  #2552
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Bäst toppbredd, men du fortsätter att märka ord och vill inte förstå vad jag menade.

Det är du som inte vill förstå det logiska eller så förstår du inte alls. Jag märker inte ord. Jag förklarar det självklara.

Citat:
Nej, jag tycker det ger en bra indikation på hur toppbredden ser ut i de olika nordiska nationerna och i vilken utsträckning som man lyckas omsätta toppbredden i medaljer också.

Om de andra länderna inte använder det måttet och disponerar resurserna på ett annat sätt så är det inte ett adekvat mått på vilken nation som gjorde bästa mästerskapet.

Om du lyssnat på vad Kajsa sade så var hon inte nöjd med resultatet i mästerskapet. Däremot var det bra att se hur det finns tendenser till något bra att jobba vidare med.
Citera
2022-08-22, 20:25
  #2553
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nej, poängtabellen är inte ointressant bara för att ni två tycker så. Kajsa betonade inför EM att man ville slå poängsumman i tidigare EM och nu blev det den nästhögsta poängsumman på 64 år eller något sådant. Den säger dessutom något om toppbredden och inte bara om absoluta toppen så därför är den inte ointressant att ha som värdemätare på hur stark svensk friidrott är och hur Sverige presterade på detta EM.

Håller helt med dig. I min barndom minns jag hur poängligan i OS var den viktigaste statistiken för att jämföra olika länders prestation. Därefter presenterades ofta medaljligan, där man räknade annorlunda än nu: Guld gav 3p, silver 2p och brons 1p. Känns klart ”rättvisare” än dagens ”medaljliga” där antal guld alltid är utslagsgivande och ett land med 2 guld och ingen mer medalj placeras före ett annat med 1 guld, 6 silver och några brons. Bredden på toppen är ju klart större i det senare landet.
Citera
2022-08-23, 00:09
  #2554
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Apropå sola sig i glansen, för gång är väl fortfarande inte hennes ansvar

https://www.svt.se/sport/friidrott/k...g-alskar-percy

Nej, precis, hon har inget ansvar för gång, där heter förbundskaptenen Siv Karlström..

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Den här sola-i glansen-diskussionen är bara så töntig och tramsig.

Jaha, du har ju försvarat valet av Bergqvist som förbundskapten ända från början, så jag är inte förvånad att du tycker så..

Lite komiskt ändå att du hakade upp dig på detta när inläggen precis innan diskuterade Kendricks sexuella läggning, haha..
Citera
2022-08-24, 17:33
  #2555
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Lite porr här då.
Engelsk kommentator.
https://www.youtube.com/watch?v=mwyA3sfEED4

Finsk kommentator båda loppen.
https://www.youtube.com/watch?v=vyaJhyNKNEc
3km kvar på 10000m
https://www.youtube.com/watch?v=Qrp2K9zxgrs
Det tackar vi för, engelska med legenden David Noland's kommentering var roligt att höra, men långa klippet med finska var bäst, snacka om att publiken blev vild på sista-varvet!

Nu är det mer direktsänd friidrott från Suomi på Yle. Tänkte försöka se hur det går för Rebecka Abrahamsson sen i tresteget kl. 18:40. Plus att era tjejer EM-kvalar i volleyboll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback