Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-13, 02:04
  #1
Medlem
Il.Malizias avatar
När man åkt runt lite i skärgården i sommar så slås man av hur märkligt det är att Tynningö - som tillhör Vaxholms kommun - inte har koppling till Vaxholm.
Tynningöbor måste åka via Nacka och Norra Lagnö.

Däremot fann jag att skulle man införa en färja mellan Vaxholm och Tynningö så hade skärgården fått en bra koppling och det hade blivit mycket lättare att ta sig mellan de olika delarna.

Nu finns en färjeled mellan Vaxholm och Värmdö via Rindö.
Hade en färjeled mellan Vaxholm och Gustavsberg/Nacka funnits via Tynningö så hade köer minskat och nya resevägar funnits.

Antingen kan färjan gå via Vaxholms centrum (som Rindöfärjan), eller från halvön söder om Vaxholm.
Tynningövägen hade nog behövts breddas lite, men då jag åkt där och tänkt på detta så har jag kommit fram till att det inte skulle vara omöjligt (och skulle egentligen behövas ändå).

Länk till karta:
https://kartor.eniro.se/m/JZNBQ
Citera
2022-08-13, 11:55
  #2
Medlem
Tranquility Bass avatar
Är behovet så stort att det skulle motivera en färja mellan Tynningö och Vaxholm? Bara för att det är samma kommun betyder inte att det automatiskt finns ett stort behov för Tynningöbor att regelbundet ta sig till Vaxholm.
Citera
2022-08-13, 14:27
  #3
Medlem
Finns behovet och vill de typ 350 som bor på ön ha en till färja?

Ser faktiskt en nackdel för de boende då en färja till Vaxholm riskerar att öka genomfartstrafik över ön.
Citera
2022-08-13, 19:26
  #4
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
När man åkt runt lite i skärgården i sommar så slås man av hur märkligt det är att Tynningö - som tillhör Vaxholms kommun - inte har koppling till Vaxholm.
Tynningöbor måste åka via Nacka och Norra Lagnö.

Däremot fann jag att skulle man införa en färja mellan Vaxholm och Tynningö så hade skärgården fått en bra koppling och det hade blivit mycket lättare att ta sig mellan de olika delarna.

Nu finns en färjeled mellan Vaxholm och Värmdö via Rindö.
Hade en färjeled mellan Vaxholm och Gustavsberg/Nacka funnits via Tynningö så hade köer minskat och nya resevägar funnits.

Antingen kan färjan gå via Vaxholms centrum (som Rindöfärjan), eller från halvön söder om Vaxholm.
Tynningövägen hade nog behövts breddas lite, men då jag åkt där och tänkt på detta så har jag kommit fram till att det inte skulle vara omöjligt (och skulle egentligen behövas ändå).

Länk till karta:
https://kartor.eniro.se/m/JZNBQ
Alltid fascinerande när delar i en kommun inte är infrastruktuellt sammankopplade.
Citera
2022-08-13, 21:11
  #5
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Finns behovet och vill de typ 350 som bor på ön ha en till färja?

Ser faktiskt en nackdel för de boende då en färja till Vaxholm riskerar att öka genomfartstrafik över ön.
Sommartid så bor där betydligt fler. Och många är på sina landställen året om.

Visst blir lite mer genomfartstrafik, men poängen är också att koppla samman skärgården.
Citera
2022-08-13, 22:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Sommartid så bor där betydligt fler. Och många är på sina landställen året om.

Visst blir lite mer genomfartstrafik, men poängen är också att koppla samman skärgården.

Och många av dem har egna båtar, eller så kan de om de kan tänka sig att inte ta bilen använda vaxholmsbåtarna som lägger till vid 3 andra bryggor runt ön.

Finns som jag skrev en stor fördel med att det är återvändsgränd och den är att man som sagt slipper genomfartstrafik vid större trafikstörningar inne i stan. Så nåt säger mig att både permanenta och tillfälliga boende inte har några problem med att det inte är genomfartstrafik.
Detta var ju något som du själv var inne på i din första post genom att påpeka att köer hade minskat och en ny led mellan Vaxholm till Gustavsberg möjliggjorts. För merparten av de boende på Tynningö så skulle en sådan ny led vara negativ genom att det blir mer trafik över ön.

En av anledningarna till att bosätta sig på ställen som Tynningö är just att komma bort från stan och trafiken och en genomfartsled hade gett dem en massa trafik.
Citera
2022-08-23, 13:36
  #7
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Sommartid så bor där betydligt fler. Och många är på sina landställen året om.

Visst blir lite mer genomfartstrafik, men poängen är också att koppla samman skärgården.
Tynningöborna föredrar att bilfärjan går till Värmdö istället för Vaxholm. Om man skulle skapa en genomfartsförbindelse skulle man också behöva ha fler avgångar, i varje fall om resorna är gratis. Folk på Värmdösidan störs av färjetrafiken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback