2022-08-12, 20:45
Medlem
Hej jag undrar varför jag får upp denna rutan på vissa sidor ibland, och jag kan inte logga in för vet inte vad det är för namn och lösen,
Hur ska jag få bort den så den inte kommer igen.
Citera
2022-08-12, 21:32
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2022-08-12, 21:40
Medlem
Bidens avatar
Det finns ingen funktion i Windows som har med säkerhet att göra som ber dig logga in. Det du ser är någon som har målat en kopia av hur Windows-fönster ser ut och kan se ut och sedan visas denna bild för besökare alldeles oavsett om dom surfat dit med en smart-TV eller en Macintosh. Detta är med andra ord bluff och det enda dom vill göra är att du ska klicka, för klickar du så laddar du ned filer som infekterar din dator och genast så har du gett hackare kontroll över din dator.

Alldeles oavsett om du klickat eller inte så tycker jag att du ska installera om hela datorn. För visst vet du inte med säkerhet exakt vad du laddat ned eller klickat på?
Citera
2022-08-12, 21:47
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolflover
Hej jag undrar varför jag får upp denna rutan på vissa sidor ibland, och jag kan inte logga in för vet inte vad det är för namn och lösen,

Som användaren Biden skriver ovan så låter det väldigt suspekt och du bör blåsa datorn för säkerhets skull.
Lyckligtvis har Windows en bra inbyggd AV som ska varna för såna scenarier, du har väl inte kopplat bort den?
Citera
2022-08-12, 22:00
Medlem
Ska jag köra en fabrikåterställning, och isåfall hur sparar jag allt på bästa och smidigaste sätt.
Citera
2022-08-12, 22:07
Medlem
Bidens avatar
Citat:
Ska jag köra en fabrikåterställning, och isåfall hur sparar jag allt på bästa och smidigaste sätt.
Vad är det du behöver spara? Filmer och bilder och sådant? Lägg det på en extern enhet. Du kan också använda Windows återställning via inställningar för att ominstallera datorn utan att radera personliga filer. Själv skulle jag aldrig valt att göra det dock, meningen är ju att få en helt ny, fräsch start där jag har koll på allt som finns i datorn. Finns det något jag vill behålla så flyttas allt sådant till en extern enhet, sedan när datorn är ominstallerad så går jag igenom fil för fil och skickar tillbaka dom till datorn eller raderar.
Citera
2022-08-12, 22:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Vilken ruta?
Citera
2022-08-12, 22:15
Medlem
Bidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vilken ruta?
"Windows säkerhet" som dessutom ber om en inloggning. Alltså något som vi med 100% säkerhet kan konstatera är fake/virus, oavsett om TS bifogat en bild eller förklarat tydligare eller inte.
Citera
2022-08-12, 22:32
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Kör du återställning får du frågan om du vill spara dina personliga filer och mappar, välj det.
Vilken Windows-version kör du?
Citera
2022-08-12, 23:41
Medlem
Skulle du kunna ladda upp en bild på rutan, så vi får se den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in