2022-08-13, 18:27
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
GM blir nog utan pengar oavsett hur det går för Rushdie. Det skulle inte förvåna mig om USA klassar hans påhitt som ett terrordåd och vips får han spendera resten av livet i en etta i Florence Colorado. Har GM några släktingar kvar i Iran kanske de däremot får någon belöning av mullorna, men för GM själv blir det nog inte så roligt framöver.

Jag ber er alls begrunda att Salman Rushdi inte var världsberömd för att han var en lysande, litterär ekvilibrist utan för att han var mordhotad.
Senast redigerad av Starback 2022-08-13 kl. 18:42.
Citera
2022-08-13, 18:31
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Så är det nog, begreppen har de använt för sin sak. Men vem hade känt till dem om inte västerländska politiker och media svalt krok och sänke.

Den rådande situationen i Sverige kan skyllas på media.

Kultursverige valde att lämna Vilks åt sitt öde. Charlie Hebdo var provokativa rasistiska slaskserier o fick skylla sig själva. Kanske Rushdie kan väcka dem? Själv tror jag att ingen på kulturredaktionerna, bokförlagen, svenska akademin, dramatern eller författarförbundet kommer reagera märkvärt. Priset kan bli för högt.

Men Islam bör terrorklassas som ideologi.
Citera
2022-08-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Snyggt jobbat, ställa till det för sig själv så att man har ett pris på sitt huvud och sedan rymma till ett annat land så nån annan får städa upp skiten efter nåt jävla pucko, fy fan för den sorten, hoppas de snart lyckas ta kål på avskrädet.
Jag lovar att jag inte skulle bli ledsen om man bombade Iran till en grushög. Nu skriver tidningarna där att det var bra att han blev huggen.

Är det inte bättre att mota Olle i grind från början? Det finns inte en människa på denna jord som kan skilja en ofarlig islamist från en farlig. Dessutom kan en ofarlig plötsligt ändra karaktär.
Citera
2022-08-13, 18:48
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jag ber er alls begrunda att Salman Rushdi inte var världsberömd för att han var en lysande, litterär ekvilibrist utan för att han var mordhotad.

På vilket sätt skulle det vara relevant för vad jag skrev?
Citera
2022-08-13, 18:48
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av febojentan
Precis ... Beställde "Satansverserna" i pocket` 69 kronor /

Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Ska köpa hans böcker för att markera. Muslimerna vill ta över världen - de säger ju det själva.

Notera även att boken de säljer från amazon.se verkar vara första utgåvan av en den amerkansk-engelska versionen, vilket kan göra det till en bra affär om ni behåller boken ett tag och behandlar den väl.
Citera
2022-08-13, 18:54
Medlem
vanartads avatar
Citat:

Trams!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Salman...%B6rfattarskap
Citat:
Under ett besök i Indien på 1970-talet började han skriva Midnattsbarnen som blev hans andra roman. Den skrev in Rushdie i litteraturhistorien och anses i dag vara ett av hans största verk. Litteraturvetare anser även att Midnattsbarnen signifikant påverkade hur indisk-engelsk litteratur skulle utvecklas under det kommande årtiondet.

1981 fick Midnattsbarnen Bookerpriset och har sedan dess två gånger utsetts till den bästa Bookerprisvinnaren genom tiderna.
Efter succén följde den kortare romanen Skam (Shame, 1983), där de politiska omdaningarna i Pakistan beskrivs genom karaktären Zulfikar Ali Bhutto och generalen Muhammed Zia-ul-Haq. Både Skam och Midnattsbarnen har inslag av magisk realism. Under 1980-talet besökte Rushdie Nicaragua där hans upplevelser gav grunden till hans nästa bok Jaguarens leende (The Jaguar Smile).

1988 utkom Satansverserna.
Senast redigerad av vanartad 2022-08-13 kl. 18:57.
Citera
2022-08-13, 18:58
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:

Han var världsberömd bland personer som känner till andra författare än Astrid Lindgren, och han hade vunnit och nominerats till flera fina priser för sina böcker.
Citera
2022-08-13, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
De getknullande primitiva kackerlackorna är verkligen sämst på allt, de kan inte ens döda en stackars gammal försvarslös man....😅

Som om det skulle vara något bra att döda. Det är bara fega uslingar som gör. Men de känner sig väl tuffa och duktiga nu.
Citera
2022-08-13, 20:17
Medlem
Citat:

Du har inte läst något av honom, va?
Citera
2022-08-13, 20:17
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:

Där har du faktiskt fel.
Han är berömd för båda sakerna.
Citera
2022-08-13, 20:18
Medlem
Det värsta i den här tragiska händelsen är väl inte att iranska medier hyllar den ynkliga varelse som ger sig på en äldre och försvarslös man, utan att vi hyser personer som fått skydd, pengar och livstids uppehälle för svenskars skattepengar. Som hjälpligt lärt sig att uttrycka sig på svenska och vidhåller sin vidskepliga tro på mååhammmmed och islam. Dessa parasiter som skriver här hoppas jag får sitt straff antingen här eller i vad dom kallar helvetet!
Senast redigerad av traderaejmera 2022-08-13 kl. 20:23.
Citera
2022-08-13, 20:22
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av traderaejmera
Det värsta i den här tragiska händelsen är väl inte att iranska medier hyllar den ynkliga varelse som ger sig på en äldre och försvarslösa man, utan att vi hyser personer som fått skydd pengar och livstids uppehälle för svenskars skattepengar som hjälpligt lärt sig att uttrycka sig på svenska och vidhåller sin vidskepliga tro på mååhammmmed och islam. Dessa parasiter som skriver här hoppas jag får sitt straff antingen här eller i vad dom kallar helvetet!

Som alla kan bevittna iaf här på FB så finns inte mkt tills övers för Islam är Sverige. Har inget med fobi att göra utan helt enkelt att härskarreligioner är helt fel i tiden här. De skulle försökt för 2000 år sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in