2022-08-11, 20:30
Medlem
Jag vill spärra min journal från st Görans psykakut, men det går inte. På deras hemsida kan man gå in via 1177 och spärra på verksamhetsnivå men psykiatri finns inte med i listan.

Så min undran är om man inte får spärra en journal från psykakuten? Har man inte samma rättigheter som andra vårdtagare eller?
Citera
2022-08-11, 20:48
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallhax
Jag vill spärra min journal från st Görans psykakut, men det går inte. På deras hemsida kan man gå in via 1177 och spärra på verksamhetsnivå men psykiatri finns inte med i listan.

Så min undran är om man inte får spärra en journal från psykakuten? Har man inte samma rättigheter som andra vårdtagare eller?

Kan ha fel
Beror väl på om den är har blivit behandlad av rättssamhället eller inte.

Är det bara sjukvård så borde man kunna hindra synen, men har den hamnat i händerna på lagen/är använd av lagen så kommer den synas i x antal år.
Typ 5.
Citera
2022-08-11, 20:51
Medlem
Carnills avatar
Jag har för mig att det är så här att om du är under 18 år så har dina föräldrar rätt att få information ang din hälsa.
Om du har barn under 18 år och har psykiska problem så har barnen rätt att bli informerade om din sjukdom och behandling.
Så då kan du ju inte spärra din journal.

Är inte helt hundra på att det är så fortfarande men det har i alla fall varit så.
Citera
2022-08-11, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallhax

”För vem är journalen spärrad?

Din journal är spärrad för alla utom för den personal vid den vårdenhet där du begärt spärr.

Vissa myndigheter har rätt att läsa i din journal utan att fråga dig först. Det är för att kontrollera att bestämmelser som styr hälso- och sjukvård följs. Försäkringskassan och Socialtjänsten har rätt att få läsa journaluppgifter utan ditt samtycke.

Försäkringsbolag har däremot inte tillgång till din digitala journal.

Du kan välja om spärren enbart ska gälla personal vid enheter inom Västra Götalandsregionen eller om spärren även ska gälla andra vårdgivare. Du kan inte spärra information för personal inom den enhet som spärren avser.”

Byt ut Västra Götalandsregionen mot Stockholm, det är lika över hela landet. Så svaret är att journalen är spärrad för alla inom vården utanför den enhet du nämner.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/...parra-journal/
Citera
2022-08-14, 21:39
Moderator
fredrik686s avatar
Psykakuten är lite speciell, den ligger på St Görans sjukhus men drivs inte riktigt som resten av sjukhuset. Capio S:t Görans Sjukhus delar sjukhusområde med Norra Stockholms Psykiatri (NSP) och Beroende Akuten Stockholm (BAS) men tillhör inte samma verksamhet.

Men du borde kunna få hjälp genom att gå den här vägen.
Logga in på 1177 -> Välj: "Hitta och lägg till mottagning" -> sök fram: "Journalarkiv och tjänster, Norra Stockholms psykiatri" och skicka där in din önskan om spärr.

Sen får du ju läsa igenom ordentligt nackdelarna med att spärra din journal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in