Citat:
Som läkaren säger - du har inte testosteronbrist. Fick läkarkommentar nu på senaste provet:
Här kommer min läkarbedömning av dina provsvar:
I ditt blodstatus noteras ett lätt förhöjt blodvärde (Hemoglobinvärde). Detta är sannolikt en normalvariant utan koppling till sjukdom eller så kan det vara ett tecken på en lättare uttorkning. Dina värden för vita blodkroppar (Leukocyter) samt blodplättar (Trombocyter) ligger på normala nivåer.
Ditt värde för Lutropin (LH) ligger bra, vilket talar för en normal stimulans av testosteronproduktionen. Ditt Testosteronvärde ligger igen i något av en gråzon (8-12) där bristtillstånd kan förekomma. Om man däremot relaterar värdet för testosteron till SHBG (som ligger lätt sänkt) och beräknar ett värde för biotillgängligt testosteron, som bättre speglar den aktiva testosteronnivån, får du ett värde på 7,8 nmol/L. Detta värde ligger helt normalt och tyder inte på testosteronbrist. Normalt referensintervall för biotillgängligt testosteron för män i ålder 17 - 40 år är 2,8 - 21 nmol/. Därmed ses inga tecken till testosteronbrist i dina prover.
I övrigt ses inget avvikande i dina provsvar.
Det visar även i provresultaten att mitt S-SHBG värde ligger på 13.2 nmol och referens intervallet är 15-95 nmol
Någon kunnig inom detta får gärna yttra sig?
Min tolkning är att det är bättre att mitt SHBG värde ligger lågt än om det hade varit högt?
Här kommer min läkarbedömning av dina provsvar:
I ditt blodstatus noteras ett lätt förhöjt blodvärde (Hemoglobinvärde). Detta är sannolikt en normalvariant utan koppling till sjukdom eller så kan det vara ett tecken på en lättare uttorkning. Dina värden för vita blodkroppar (Leukocyter) samt blodplättar (Trombocyter) ligger på normala nivåer.
Ditt värde för Lutropin (LH) ligger bra, vilket talar för en normal stimulans av testosteronproduktionen. Ditt Testosteronvärde ligger igen i något av en gråzon (8-12) där bristtillstånd kan förekomma. Om man däremot relaterar värdet för testosteron till SHBG (som ligger lätt sänkt) och beräknar ett värde för biotillgängligt testosteron, som bättre speglar den aktiva testosteronnivån, får du ett värde på 7,8 nmol/L. Detta värde ligger helt normalt och tyder inte på testosteronbrist. Normalt referensintervall för biotillgängligt testosteron för män i ålder 17 - 40 år är 2,8 - 21 nmol/. Därmed ses inga tecken till testosteronbrist i dina prover.
I övrigt ses inget avvikande i dina provsvar.
Det visar även i provresultaten att mitt S-SHBG värde ligger på 13.2 nmol och referens intervallet är 15-95 nmol
Någon kunnig inom detta får gärna yttra sig?
Min tolkning är att det är bättre att mitt SHBG värde ligger lågt än om det hade varit högt?
Har inte orkat läsa igenom hela tråden men;
- kosttillskott i mängder - vilka?
- kalla duschar
- Inget porr
- destilerat vatten
- minskad plast användning
- 0% parfyrmerade tvålar
Samtliga punkter här har absolut minimal påverkan på testo. Att kallduschar och oparfymerad tvål skulle öka dina värden markant är nån efterbliven 20årig-twitter-guru som hittat på. Att du inte kollar på porr är bra, men det är för att det bara är cucks som kollar porr. Om du inte kollar porr pga semen retention så är det samma sak här ett påhitt att det skulle leda till kraftig ökning av testonivåer.
De enda kosttillskott jag vet om som funkar någorlunda är Tongkat Ali och Fadogia Agrestis. Då utgår jag från att du redan får i dig adekvat mängd basics dvs zink, magnesium osv.
Du har också tappat 20kg på ganska kort tid - troligtvis har du inte så mycket muskler.
Börja äta mer protein, mer ofta (dvs sluta upp med periodisk fasta).
Sömn
Gym
Diet
= 95%
Kosttillskott och råd från Twitter-gurus
= 5%