2022-08-12, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallica90
Fick läkarkommentar nu på senaste provet:

Här kommer min läkarbedömning av dina provsvar:

I ditt blodstatus noteras ett lätt förhöjt blodvärde (Hemoglobinvärde). Detta är sannolikt en normalvariant utan koppling till sjukdom eller så kan det vara ett tecken på en lättare uttorkning. Dina värden för vita blodkroppar (Leukocyter) samt blodplättar (Trombocyter) ligger på normala nivåer.

Ditt värde för Lutropin (LH) ligger bra, vilket talar för en normal stimulans av testosteronproduktionen. Ditt Testosteronvärde ligger igen i något av en gråzon (8-12) där bristtillstånd kan förekomma. Om man däremot relaterar värdet för testosteron till SHBG (som ligger lätt sänkt) och beräknar ett värde för biotillgängligt testosteron, som bättre speglar den aktiva testosteronnivån, får du ett värde på 7,8 nmol/L. Detta värde ligger helt normalt och tyder inte på testosteronbrist. Normalt referensintervall för biotillgängligt testosteron för män i ålder 17 - 40 år är 2,8 - 21 nmol/. Därmed ses inga tecken till testosteronbrist i dina prover.

I övrigt ses inget avvikande i dina provsvar.

Det visar även i provresultaten att mitt S-SHBG värde ligger på 13.2 nmol och referens intervallet är 15-95 nmol

Någon kunnig inom detta får gärna yttra sig?
Min tolkning är att det är bättre att mitt SHBG värde ligger lågt än om det hade varit högt?
Som läkaren säger - du har inte testosteronbrist.
Har inte orkat läsa igenom hela tråden men;

- kosttillskott i mängder - vilka?
- kalla duschar
- Inget porr
- destilerat vatten
- minskad plast användning
- 0% parfyrmerade tvålar

Samtliga punkter här har absolut minimal påverkan på testo. Att kallduschar och oparfymerad tvål skulle öka dina värden markant är nån efterbliven 20årig-twitter-guru som hittat på. Att du inte kollar på porr är bra, men det är för att det bara är cucks som kollar porr. Om du inte kollar porr pga semen retention så är det samma sak här ett påhitt att det skulle leda till kraftig ökning av testonivåer.

De enda kosttillskott jag vet om som funkar någorlunda är Tongkat Ali och Fadogia Agrestis. Då utgår jag från att du redan får i dig adekvat mängd basics dvs zink, magnesium osv.

Du har också tappat 20kg på ganska kort tid - troligtvis har du inte så mycket muskler.
Börja äta mer protein, mer ofta (dvs sluta upp med periodisk fasta).

Sömn
Gym
Diet
= 95%

Kosttillskott och råd från Twitter-gurus
= 5%
Citera
2022-08-12, 09:21
Mycket porr och alltmer pervers eller hardcore sådan och överdrivit runkande ger högre testosteron, inte tvärtom. Ju mindre kroppsfett desto högre testo. Så fort du känner att du kan runka så ska du gör det. Det leder i längden högre nivåer, förutom just tillfälligt.

Zink och lagom till hård motion.
Kalla duschar ger adrenalin och troligen även kortisol, inte nödvändigtvis långvarigt högre testonivå.
Citera
2022-08-12, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pengarnaforsvann
Som läkaren säger - du har inte testosteronbrist.
Har inte orkat läsa igenom hela tråden men;

- kosttillskott i mängder - vilka?
- kalla duschar
- Inget porr
- destilerat vatten
- minskad plast användning
- 0% parfyrmerade tvålar

Samtliga punkter här har absolut minimal påverkan på testo. Att kallduschar och oparfymerad tvål skulle öka dina värden markant är nån efterbliven 20årig-twitter-guru som hittat på. Att du inte kollar på porr är bra, men det är för att det bara är cucks som kollar porr. Om du inte kollar porr pga semen retention så är det samma sak här ett påhitt att det skulle leda till kraftig ökning av testonivåer.

De enda kosttillskott jag vet om som funkar någorlunda är Tongkat Ali och Fadogia Agrestis. Då utgår jag från att du redan får i dig adekvat mängd basics dvs zink, magnesium osv.

Du har också tappat 20kg på ganska kort tid - troligtvis har du inte så mycket muskler.
Börja äta mer protein, mer ofta (dvs sluta upp med periodisk fasta).

Sömn
Gym
Diet
= 95%

Kosttillskott och råd från Twitter-gurus
= 5%

Tack för bra tips, har 15.5% kroppsfett just nu (12.8kg kroppsfett). Tanken är att få bort lite mer fett sedan kommer jag lägga mig på ett litet överskott med bra kost och mycket protein samt uppehåll på periodisk fasta.
Citera
2022-08-12, 11:23
Medlem
Citat:
Första delmålet är att få bort så mkt fett det bara går så jag ser mina munskler när jag börkar bulka, stör mig som fan på fett och varit öl fet länge tidigare.

Vill bara vara vältränad behöver inte bli jätte stor.

Men det känns som det låga testo nivån stör mitt välmående, driv och sexliv.

Men ska göra nya mätningar sen när jag ligger på bulk och se om det blir någon skillnad.

Vem är din PT? Tycker du ska byta då de ska kunna fixa till det där. Annars kan du fråga mig om du ser mig på gymmet så kan jag försöka hjälpa dig och optimera träningen och kosten. Att bli hälsosammare ska kännas bra för annars så gör du något fel. Tror att du äter för lite vitaminer. Bra näringsrik lagad mat alltså. Det är grunden till drömkroppen. Sen lite enkla knep på gymmet behövs också.
Citera
2022-08-12, 11:25
Medlem
SexgalenZombies avatar
Du har inget fel på ditt testosteron. Det är mentalt du har problem. Så det är en psykolog och terapi du behöver, möjligen medicinering ifall terapi inte fungerar.
Citera
2022-08-12, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Vem är din PT? Tycker du ska byta då de ska kunna fixa till det där. Annars kan du fråga mig om du ser mig på gymmet så kan jag försöka hjälpa dig och optimera träningen och kosten. Att bli hälsosammare ska kännas bra för annars så gör du något fel. Tror att du äter för lite vitaminer. Bra näringsrik lagad mat alltså. Det är grunden till drömkroppen. Sen lite enkla knep på gymmet behövs också.

Äter bra mat, lagar just nu lax i ugn med vitkål,grönkål,morötter, lök och citron.
Till det fullkornsbulgur utan nån sås.

Men har läst på lite mer idag och verkar tidigare missat den ganska stora detaljen att testosteron sjunker under kaloriunderskott... och eftersom jag legat på mer eller mindre kaloriunderskott sedan augusti förra året så borde jag kunna förvänta mig lite boost när jag så småningom ändrar till kalori överskott!

Ska sägas att min allmänna hälsa förbättrats avsevärt sedan jag vägde 98 kg. Så mår både fysiskt och psykiskt bättre men hade förväntat mig ett bättre testosteron värde.
Senast redigerad av Metallica90 2022-08-12 kl. 11:55.
Citera
2022-08-12, 12:10
Medlem
Citat:
Tack för bra tips, har 15.5% kroppsfett just nu (12.8kg kroppsfett). Tanken är att få bort lite mer fett sedan kommer jag lägga mig på ett litet överskott med bra kost och mycket protein samt uppehåll på periodisk fasta.
Jag skulle rekommendera dig att börja äta maintenance kalorier redan nu, plus minus 200kcal (stirra dig inte blint på kalorier). Ät minst 200g protein per dag helst från nötfärs 5% gräsbetat, om du inte har råd med det duger vanlig 5% färs, inte råd med det kör på fryst kyckling (du vill ha bra balans mellan omega 3 och 6 därav är nötfärs bättre än kyckling + avsevärt mkt bättre micros).
Lägg vitt ris som Main carb (skippa bulgur kål etc). Low cal såser som är bra senap, sockerfri ketchup. Kycklingbuljong är bra tips för att få ned maten enklare. Googla monster mash stan efferding. Ät mindre portioner 5-6 gånger om dagen. Ingen processad mat öht.
Du kommer må betydligt bättre på bara en vecka eller två.
Edit - Att lax är nyttigt är oftast en psyop majoriteten av all lax här är odlad dvs laxar i en bassäng som käkar varandras avföring massa antibiotika och skit. Så om du ska äta lax ät 1-2ggr i veckan vildfångad. Men bättre bara köra omega 3 olja imo.
Senast redigerad av pengarnaforsvann 2022-08-12 kl. 12:18.
Citera
2022-08-12, 12:32
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Du kanske skulle konsultera med läkare, dietist och pt istället för flashbacks bro-experter...
Citera
2022-08-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuckerTarlson
Du kanske skulle konsultera med läkare, dietist och pt istället för flashbacks bro-experter...

Har en PT och kostrådgivare så just nu följer jag mycket av hans recept, men alltid intressant med olika input och erfarenheter, för att bilda sig en uppfattning.

Ju mer kunskap desto bättre
Citera
2022-08-12, 12:42
Medlem
Citat:
Äter bra mat, lagar just nu lax i ugn med vitkål,grönkål,morötter, lök och citron.
Till det fullkornsbulgur utan nån sås.

Men har läst på lite mer idag och verkar tidigare missat den ganska stora detaljen att testosteron sjunker under kaloriunderskott... och eftersom jag legat på mer eller mindre kaloriunderskott sedan augusti förra året så borde jag kunna förvänta mig lite boost när jag så småningom ändrar till kalori överskott!

Ska sägas att min allmänna hälsa förbättrats avsevärt sedan jag vägde 98 kg. Så mår både fysiskt och psykiskt bättre men hade förväntat mig ett bättre testosteron värde.

Man kan bli tröttare än normalt på underskott. Men det bör inte påverka ditt liv kan jag tycka. Men du har nog inte tillräckligt med erfarenhet än för att banta/deffa under hård träning. När du gjort denna resan tio gånger och nått 10% kroppsfett varje gång så kan vi börja dela erfarenheter och förstå varandra bättre. Innan dess är det bara att vara ödmjuk och snappa upp allt man gör bra och mindre bra. Fråga mycket.
Jag kan säga massor av saker som du bör göra men du kommer inte förstå vad jag pratar om och det blir för mycket information att ta in. Men det tillhör lärokurvan att börja från noll och lära sig med tiden. Du är duktig som kämpar på.
Jag tycker du ska lära känna någon med lång erfarenhet som du mellan varven kan snacka lite skit med och sådär. Att ha någon som coachar är nästan A och O för att lyckas mentalt. Och att göra små saker i vardagen kan göra A och O för välmåendet och sexlusten osv.
Citera
2022-08-12, 13:03
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
- Inget porr

Hur har du fått för dig att porr skulle minska testosteron? Tror du att kroppen tänker så här? "Han ligger med en tjej varje dag - dags att producera mer testosteron / Han runkar till porr varje dag - dags att minska mängden testosteron"? Det funkar inte så.
Citera
2022-08-12, 18:03
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Har en PT och kostrådgivare så just nu följer jag mycket av hans recept, men alltid intressant med olika input och erfarenheter, för att bilda sig en uppfattning.

Ju mer kunskap desto bättre

Kunskap?

Du har lagt tråden i näring kost och kosttillskott,
Någon riktig kunskap i detta ämne baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet får du knappast i denna tråd.

Varför dricker du destillerat vatten?
Dricker du enbart destillerat vatten?
Senast redigerad av trottwell 2022-08-12 kl. 18:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in