Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-10, 17:02
  #1
Medlem
PersonalSeasonings avatar
Vilken svensk har aldrig någonsin haft ett husdjur? Alla har antingen eller har haft en katt, hund, en hamster eller ett marsvin. MENA har jag också sett ha katter, hamstrar och kristna MENA har haft hundar osv. liksom latinamerikaner. Asiater har jag också sett ha hundar, katter men mest husdjur i form av akvariefiskar och sköldpaddor.

Men jag har aldrig någonsin sett eller hört talas om en afrikansk invandrare i Sverige som har ett husdjur.
Jag ser aldrig afrikaner gå ut med sina hundar eller gå förbi djurmaten på ICA - däremot alla andra.
Tjatar aldrig afrikanska barn på sina föräldrar att de vill ha ett marsvin eller en kattunge?

Varför har inte afrikanska invandrare husdjur/saknar intresset för husdjur?
Citera
2022-08-10, 17:04
  #2
Medlem
För att de äter alla sorters djur. De har inte husdjur.
Citera
2022-08-10, 17:05
  #3
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
De kan inte ta hand om sina egna ungar, ännu mindre ta hand om djur.
Citera
2022-08-10, 17:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonalSeasoning
Vilken svensk har aldrig någonsin haft ett husdjur? Alla har antingen eller har haft en katt, hund, en hamster eller ett marsvin. MENA har jag också sett ha katter, hamstrar och kristna MENA har haft hundar osv. liksom latinamerikaner. Asiater har jag också sett ha hundar, katter men mest husdjur i form av akvariefiskar och sköldpaddor.

Men jag har aldrig någonsin sett eller hört talas om en afrikansk invandrare i Sverige som har ett husdjur.
Jag ser aldrig afrikaner gå ut med sina hundar eller gå förbi djurmaten på ICA - däremot alla andra.
Tjatar aldrig afrikanska barn på sina föräldrar att de vill ha ett marsvin eller en kattunge?

Varför har inte afrikanska invandrare husdjur/saknar intresset för husdjur?
Jag är hundägare och min erfarenhet är att svarta är rädda för hundar.
Citera
2022-08-10, 17:07
  #5
Medlem
De kanske är emot intellektuell konkurrens.
Citera
2022-08-10, 17:10
  #6
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Man skall inte leka med maten.

När de kom från bajshyddan var hundar till skydd mot rovdjur/larm om nätterna inget mer.
Allt annat äter de ju.. Hund oxå om det krisade.
Citera
2022-08-10, 17:24
  #7
Medlem
Sladdarens avatar
Kanske det här besvarar frågan till en viss del, googlade bara men orkade inte läsa :

"Wow, Dogs Really Don’t Like Black People
If Fido turns feisty around your Black friends, you may have a racist dog on your hands"

https://zora.medium.com/wow-dogs-rea...e-f7618445b43a
Citera
2022-08-10, 17:28
  #8
Medlem
De är, liksom i många andra kulturer, främmande för att ha en emotionell relation till djur. Antagligen för att de kommer från underutvecklade länder där djur vi uppfattar som typiska husdjur i större utsträckning antingen är till nytta eller lever vilda. Att man skulle äga ett som nån sorts "kompis" upplevs som märkligt.
Citera
2022-08-10, 17:35
  #9
Medlem
PersonalSeasonings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
De är, liksom i många andra kulturer, främmande för att ha en emotionell relation till djur. Antagligen för att de kommer från underutvecklade länder där djur vi uppfattar som typiska husdjur i större utsträckning antingen är till nytta eller lever vilda. Att man skulle äga ett som nån sorts "kompis" upplevs som märkligt.

Så är det ju i Arabvärlden och Latinamerika också men man ser ändå latinos och araber här i Sverige som lägger ner kattmat i kundvagnen samt syrianer/assyrier med hundar.

Jag googlade på skojs skull på veterinärkliniker i en Afrikansk storstad - Lagos i Nigeria. Det finns tre veterinärkliniker totalt fördelat på flera miljoner folk.
Borde inte afrikansk medelklass i ett relativt utvecklat samhälle ändå kunna ha till exempel en katt eller ett marsvin som sällskap? Sverige är ju dessutom mer utvecklat än Lagos.
Citera
2022-08-10, 17:38
  #10
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
De är, liksom i många andra kulturer, främmande för att ha en emotionell relation till djur. Antagligen för att de kommer från underutvecklade länder där djur vi uppfattar som typiska husdjur i större utsträckning antingen är till nytta eller lever vilda. Att man skulle äga ett som nån sorts "kompis" upplevs som märkligt.

Om man tänker efter är det rätt märkligt att ha djur som inte 1) är till för att få föda 2) för jakt 3) för skydd 4) för arbete. Än mer märkligt är när man stänger in sin "kompis" i en liten bur eller annan onaturlig miljö.
Citera
2022-08-10, 17:50
  #11
Avstängd
12hoppihagens avatar
Vet jag inte om jag håller med om, internet är översvämmat av husdjursälskande afrikaner!

Vapentränad vaktapa!
https://youtu.be/QxYmm5yCJBg

Typisk Afrikansk kamphund:
https://youtu.be/LsiBfwH96DM

Löpträning med vovven:
https://youtu.be/jLwVX7_sfXY
Citera
2022-08-10, 17:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonalSeasoning
Så är det ju i Arabvärlden och Latinamerika också men man ser ändå latinos och araber här i Sverige som lägger ner kattmat i kundvagnen samt syrianer/assyrier med hundar.

Jag googlade på skojs skull på veterinärkliniker i en Afrikansk storstad - Lagos i Nigeria. Det finns tre veterinärkliniker totalt fördelat på flera miljoner folk.
Borde inte afrikansk medelklass i ett relativt utvecklat samhälle ändå kunna ha till exempel en katt eller ett marsvin som sällskap? Sverige är ju dessutom mer utvecklat än Lagos.

De har inte kommit lika långt. Folk hade väl inte marsvin i Sverige för hundra år sedan heller. Tror den typen av känslomässiga band till djur uppstår i samhällen där välståndet är så pass utvecklat att det inte anses omoraliskt att bry sig om djur.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback