• 1
  • 2
2022-08-10, 15:20
Medlem
Ja som trådstart lyder.

Swish fungerar ju på så sätt när jag swishar få mottagaren pengarna omgående.

Uppenbarligen finns det tekniska lösningar hos bankerna som gör att man digitalt och tekniskt kan lösa det.

Ändå så dröjer det 2-3 dagar ibland innan mottagaren får sina pengar. För man över fredag på kanske eftermiddagen så kan det dröja till måndag eller värsta fall tisdag innan den som ska ha sina pengar får dom.

Först tänkte jag om det kan handla om att bankerna vill tjäna pengar på det men samtidigt 24 timmar hit eller dit känns som aningen marginellt? Eller?

Varför syns inte pengarna direkt på ens konton vid en överföring tror ni?
Citera
2022-08-10, 15:22
Medlem
BackToHegels avatar
Ja, banken tjänar pengar på att hålla i dina pengar i en dag eller två. Men det är även system som måste synkas. När du swishar går det fort för att det är ett enda system. Ska du föra över pengar från en enskild bank till en annan får man räkna med lite handläggningstid. Dessutom vill banken gärna suga på pengarna en liten stund som sagt.
Citera
2022-08-10, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Ja, banken tjänar pengar på att hålla i dina pengar i en dag eller två. Men det är även system som måste synkas. När du swishar går det fort för att det är ett enda system. Ska du föra över pengar från en enskild bank till en annan får man räkna med lite handläggningstid. Dessutom vill banken gärna suga på pengarna en liten stund som sagt.

Men rent tekniskt/digitalt. Den här handläggningstiden borde man väl 2022 kunna åtgärda på så sätt att den är nere på en timme åtminstone...

Jag köper dock argumentet med att dom tjänar på att hålla i stålarna.
Citera
2022-08-10, 15:28
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Men rent tekniskt/digitalt. Den här handläggningstiden borde man väl 2022 kunna åtgärda på så sätt att den är nere på en timme åtminstone...

Jag vet inte vad för system bankerna kör mellan varandra, men det ligger nog inte i deras intresse att ha ett realtidssystem för att underlätta för kunden.
Citera
2022-08-10, 15:42
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Alla svenska banker avvecklar sina betalningar (brutto) genom riksbankens system RIX. Detta är öppet mellan 7-18 på vardagar. Så helger och kvällar finns det ett skäl till att betalningar kan ta tid. Eller snarare, fanns skäl. För riksbanken startade för ett par månader sedan RIX-INST som gör att bankerna kan avveckla betalningar i realtid dygnet runt, året om. Det kommer dock ta ett tag innan bankerna är igång med RIX-INST.

Så ja, hade det funnits något incitament för bankerna att avveckla betalningar snabbare hade de enkelt kunnat göra det. Särskilt efter att de implementerat RIX-INST.

Se mer om RIX här: https://www.riksbank.se/sv/betalning...ssystemet-rix/
Citera
2022-08-10, 15:54
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Banken kan ju teoretisk förlora på att hålla dina och mina pengar med. det finns inga garantier även för banker.
För att räntan kan gå ner under 3 timmar med.
Citera
2022-08-10, 17:57
Medlem
Leapchilds avatar
Bankernas system är utdaterade och långsamma. Om du skickar pengar med en Fintech bank (ex Wise, Revolut etc) så tar överföringen några sekunder. Samma sak om du skickar crypto.

Bankerna har också mycket högre avgifter, speciellt när det handlar om att konvertera valutor. Detta till skillnad från Fintech banker som följer Interbank Exchange Rate med eventuellt någon kronas påslag. Det är många procent av dina tillgånger som kan gå förlorade på det sättet. Dessutom kan du enkelt ha konton i olika valutor.
Citera
2022-08-10, 18:03
Medlem
Citat:
Ja som trådstart lyder.

Swish fungerar ju på så sätt när jag swishar få mottagaren pengarna omgående.

Uppenbarligen finns det tekniska lösningar hos bankerna som gör att man digitalt och tekniskt kan lösa det.

Ändå så dröjer det 2-3 dagar ibland innan mottagaren får sina pengar. För man över fredag på kanske eftermiddagen så kan det dröja till måndag eller värsta fall tisdag innan den som ska ha sina pengar får dom.

Först tänkte jag om det kan handla om att bankerna vill tjäna pengar på det men samtidigt 24 timmar hit eller dit känns som aningen marginellt? Eller?

Varför syns inte pengarna direkt på ens konton vid en överföring tror ni?

Helt enkelt på att banken tjänar stora pengar ju längre pengarna är hos dom.

säg att du överför 10tusen kronor.

så länge dessa 10tusen kronor är hos dom får de skapa nya luftlån som inte existerar för cirka 200000kronor och ta ränta på detta endast pga dessa pytte 10tusen.

Därför lurar dom folk att inte ta ut sina egna pengar och det verkar finnas gott om idioter i sverige som använder swish och kort istället för att ta ut sina egna pengar.

Banken gör rekord vinster på våra pengar.
Citera
2022-08-10, 18:14
Medlem
Floating va en gammal teori. tänk dig ett badkar med pengar, endast när badkaret är fullt så spiller överföringarna över till andra konton, och bankerna har en extra buffert de kan tjäna pengar på. Detta är säkert en myt.
Citera
2022-08-11, 00:01
Medlem
Stark-Senaps avatar
It’s a bigger crime to own a bank than to rob a bank.
- Bertol Brecht

Den slutar aldrig vara sann.
Citera
2022-08-11, 00:23
Medlem
neuron-drones avatar
Jag och min kompis skickar ofta pengar till varandra via banken. Vi har samma bank. Det är inte bara för att de har samma system. Utan de tjänar inget på att fördröja, eftersom de har våra pengar ändå.
Citera
2022-08-11, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
It’s a bigger crime to own a bank than to rob a bank.
- Bertol Brecht

Den slutar aldrig vara sann.

Helt rätt. Jag vet t.o.m. en som arbetade som plit på den tiden bankerna hanterade kontanter som tyckte att det inte var fel att råna banker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in