2023-10-23, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
S500 ska tydligen bara finnas grupperat runt Moskva i dagsläget och lär inte flyttas.

Vad gäller ATACMS så vet jag inte vad de kostar men de som Ukraina nu får är den första block-versionen som var på väg att skrotas av USA, så prislappen är typ transportkostnaden. Ca 1100 sådana ska det finnas kvar i amerikanska lager.

Obs att dessa är klustervarianten så mindre lämpade mot hårt befästa konstruktioner, broar etc.
Hörde "Flöjtnant" Paasikivi på radion säga att en klusterbomber av dessa sprider fragment på tyo 4 fotbollsplaner (om jag inte missminner mig). En sådan mot ett helikopeterfält så är väl mer eller mindre varenda en penetrerar.
Dock har jag läst att ryssarnas flyg, med mera, skall vara brutalt robusta och kunna flyga under hejdlöst skrala förhållanden. I motsats till jänkarnas flyg alltså, som blev stående på grund av en näve sand bland rotorbladen (under ökeninvasionen).

Ganska brutalt vapen i vilket fall, trots att de är så gamla och inte tillverkas längre. Eller de kanske fortfarande tillverkas eller?
Senast redigerad av Charlatanery-end 2023-10-23 kl. 15:13. Anledning: Tillägg
Citera
2023-10-23, 17:12
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Hörde "Flöjtnant" Paasikivi på radion säga att en klusterbomber av dessa sprider fragment på tyo 4 fotbollsplaner (om jag inte missminner mig). En sådan mot ett helikopeterfält så är väl mer eller mindre varenda en penetrerar.
Dock har jag läst att ryssarnas flyg, med mera, skall vara brutalt robusta och kunna flyga under hejdlöst skrala förhållanden. I motsats till jänkarnas flyg alltså, som blev stående på grund av en näve sand bland rotorbladen (under ökeninvasionen).

Ganska brutalt vapen i vilket fall, trots att de är så gamla och inte tillverkas längre. Eller de kanske fortfarande tillverkas eller?

Vad jag vet har de inte tillverkats på bra länge, då de inte är del av USAs militära doktrin. Och oavsett hur stabila ryska flyg är så flyger de inte efter att ha pepprats av tusentals volframfragment.
Citera
2023-10-23, 18:47
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Och flera framskjutna baser sätter ju press på en massa logistik. Flytta personal som förut var stationära till ambulerande. Någon måste ju serva alla gadgets på helikoptrarna och laga om något går sönder.

Alternativet för ryssarna är att operera från baser som ligger på ett bedömt säkert avstånd och sedan tankar och vid behov ladda vid framskjutna baser. Hade det varit Sverige så skulle detta ske kraftigt utspritt, men ryssarna är trattiga, inkompetenta och gillar toppstyrning, så utspridning är inte riktigt deras sak.

Denna lösning innebär att flygsträckorna blir längre, men underhåll av helikoptrarna och den flygande personalens vila kan ske under bekvämare omständigheter.
Citera
2023-10-23, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Alternativet för ryssarna är att operera från baser som ligger på ett bedömt säkert avstånd och sedan tankar och vid behov ladda vid framskjutna baser. Hade det varit Sverige så skulle detta ske kraftigt utspritt, men ryssarna är trattiga, inkompetenta och gillar toppstyrning, så utspridning är inte riktigt deras sak.

Denna lösning innebär att flygsträckorna blir längre, men underhåll av helikoptrarna och den flygande personalens vila kan ske under bekvämare omständigheter.

Vilken är flygtiden för en ATACMS. Jag antar att man försöker minimera den samtidigt som man försöker minimera att någon slår ut själva avfyrningsfordonet? 100 km?
Citera
2023-10-23, 20:44
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Vilken är flygtiden för en ATACMS. Jag antar att man försöker minimera den samtidigt som man försöker minimera att någon slår ut själva avfyrningsfordonet? 100 km?

För de senaste versionerna med 300km räckvidd, så är bantiden max 3-4 minuter och då på maxavstånd.

Rysk artilleribekämpningsförmåga verkar numera vara nära nog ickeexisterande p.g.a. att deras artilleriradar i huvudsak är utslagen (i huvudsak tack vare amerikanska HARM och GMLRS och artilleriradar från väst*) och p.g.a. att ryssarnas omskrutna passiva detektorsystem antingen inte existerar eller inte fungerar, så man kan antagligen gå ganska nära fronten, med minimal risk att bekämpas av ryskt artilleri. Återstår gör drönare, men dessa är i de allra flesta fall oanvändbara nattetid.

(*) Ukrainas fokus i artilleristriden verkar sedan förra sensommaren har lagat på först SEAD/DEAD (d.v.s. att slå ut fiendens radarsystem och att slå ut fientliga ammunitionsdepåer och ledning och därefter på att slå ut det ryska artilleriet. Det innebär att bekämpandet av ryska manöverförband med artilleri länge har prioriterats ner, men nyttan att detta tillvägagångssätt ser vi nu, där det ukrainska artilleriet i allt väsentligt verkar kunna understödja markstriden direkt, utan att behöva bekymra sig om ryskt artilleri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in