Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-09, 10:08
  #13
Medlem
Flera dokumentärer håller ju så extremt lågt mått att det inte blir annat än propaganda för den dummaste och lataste delen av befolkningen.

The Game Changers är ju praktexemplet av en dokumentär som inte har någon förankring i forskning, utan hänvisar till extremt dåliga studier och sedan diverse specialeffekter och musik för att spela på känslor. Man utnyttjar även de flesta mäns maskulina sårbarheter, som erektionsproblem eller att inte känna sig manlig, genom att sälja in bönor och veggiefärs.

Så i bland anser jag det nödvändigt att kommentera på innehåll som är intellektuellt oärligt och enbart skapat i syftet av att främja politisk agenda och sälja Michael Bays bönor. Dock kanske detta inte är någonting som måste sägas under tiden, men det känns ändå bäst att pausa och hänvisa till korrekt forskning för att undvika eventuella hjärnskador som min medresenär kan bli utsatt för efter denna resa mot ignorans.

Cowspiracy och diverse andra Netflix dokumentärer håller även dessa ett väldigt lågt mått rent vetenskapligt, men man riktar sig ju mot den dumma pöbeln så det spelar väl mindre roll.
Citera
2022-08-09, 10:16
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Vad är det för åkomma de lider av?

Finns det någon forskning kring varför vissa personer inte kan se t.ex. en dokumentär eller ett debattprogram utan att sitta och muttra för sig själva och med jämna mellanrum kommentera hur idiotisk någon i programmet är?

Själv kan jag lätt se en intressant dokumentär om något jag inte själv håller med om utan att för den sakens skull brusa upp och sitta och muttra och kommentera saker. Hela poängen med en dokumentär eller speciellt ett debattprogram är ju att få mer än en synvinkel. Vill man bara ha sin egen synvinkel på saker hela tiden så begriper jag inte varför man skulle titta på ett debattprogram. Och om man nu inte håller med den ena sidan - vad hjälper det att sitta och reta upp sig (och ändå fortsätta titta)?

Min far var sådan - det var helt omöjligt att se någonting annat än Kalle Ankas julafton (och knappt det!) på TV utan att han blev förbannad på någon och satt och muttrade och med jämna mellanrum skrek åt TV'n och kallade personerna för "jävla idioter".

Har märkt att min mor är sådan biland också, speciellt när det gäller vissa ämnen. Om någon på TV t.ex. visar sig vara vegan så är personen en idiot och troligtvis militant-djurrättsaktivist-terrorist-kommunist. Om någon så mycket som nämner Donald Trump så kommer det genast ett "Hrrmmpff!". Jag begriper inte det. Varför ens bry sig om vad som sägs om man inte håller med? Och varför bli upprörd över det? Ingen hör ju vad du sitter och skriker åt TV'n liksom - förutom eventuella familjemedlemmar som bara försöker få se ett TV-program utan en massa kommentarer, och där får ju kommenterandet oftast motsatt effekt, dvs. idioten är den som sitter och stör och skriker på TV-programmet man försöker titta på...

Enda gången jag kan förstå att man kan bli upprörd är väl i politikdebatter, eftersom de beslut som tas och de argument "motståndarna" lägger fram kan få praktiska konsekvenser för en själv. Men om Josefin, 22 år, förklarar varför hon är vegan i nåt TV-program - vad spelar det för roll? Det finns veganer i världen, än sen? Det finns folk som hävdar att jorden är platt också. Och folk som tror på religioner som man inte själv tror på. Och så vidare.

Vore bara intressant att veta mer om varför vissa personer verkar "triggas" av allt de ser och hör.
Är det PK-dravel/nyliberalt/post marxism så som väldigt ofta nu för tiden sitter även jag och fnyser.

Det är ju slöseri med tid allt som oftast då förespråkarna inte själva vet vad dom står och säger.

Sen kan jag förstå om det är veganer, homos och invandrare hit och dit.
Normala människor är så trötta på det där tjatet!
Citera
2022-08-09, 11:59
  #15
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Är det PK-dravel/nyliberalt/post marxism så som väldigt ofta nu för tiden sitter även jag och fnyser.

Det är ju slöseri med tid allt som oftast då förespråkarna inte själva vet vad dom står och säger.

Sen kan jag förstå om det är veganer, homos och invandrare hit och dit.
Normala människor är så trötta på det där tjatet!

Men vad vill du uppnå med ditt fnysande?

Det är väl sällan en bra taktik för att få någon att ändra ståndpunkt att sitta och fnysa och sura. Det brukar ju snarare få motsatt effekt. Och när någon inte ens kan höra två olika sidor av en argumentation utan att börja fnysa så säger det ju mer om den personen än någon av sidornas argument?
Citera
2022-08-09, 12:54
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Men vad vill du uppnå med ditt fnysande?

Det är väl sällan en bra taktik för att få någon att ändra ståndpunkt att sitta och fnysa och sura. Det brukar ju snarare få motsatt effekt. Och när någon inte ens kan höra två olika sidor av en argumentation utan att börja fnysa så säger det ju mer om den personen än någon av sidornas argument?

Du måste sätta dig in i problematiken. Du skrapar för ytligt.

Låt oss säga att du hör samma PK-dravel i 10-20 års tid, utan att någon under alla dessa år har några intellektuella argument för sin sak.

Då blir det både tjatigt samt ren lögn man måste lyssna på om och om igen. Sen att försöka vinna över sådana dårar är som att försöka frälsa muslimer i Kristus namn.
Det går säkert, men mödan är knappast värt besväret.

Något jag faktiskt fått ut av att fnysa åt dravlet i alla år är att folk ser att man har väl etablerade värderingar och när folk i min familj börjat svänga ut åt PK-hållet har man funnits där som en stabil säker sten.
Särskilt när dom väl utforskat lögnerna och kommit till samma slutsats som mig även om flertalet lögnare står runt om och blåser upp lögnerna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback