Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-05, 19:12
  #97
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Du menar som när Joakim Ruist fick vara med en gång? 😂

Lite så ja, han blev märkligt frånvarande i media efter det.
Jobbigt med folk som faktiskt vet vad de pratar om och inte är rädd för att kalla en spade för en spade.

För övrigt kan jag varmt rekommendera hans bok, Statistik och regression i praktiken:

https://www.bokus.com/bok/9789144134...n-i-praktiken/

Mycket intressant om fallgroparna kring statistik och sannolikhetslära i undersökningar.
Ett måste i bokhyllan för oss mattenördar.

Boken som fick honom till SvT studion till att börja med är såklart Global migration : orsaker och konsekvenser.
Har inte läst den själv men den har fått högt betyg av köparna som synes:

https://www.bokus.com/bok/9789188637...-konsekvenser/
__________________
Senast redigerad av konstapel 2022-10-05 kl. 19:19.
Citera
2022-10-20, 23:23
  #98
Medlem
JagLurarDigs avatar
En skvallerreporter för Aftonbladet som sitter på en hög häst och inte har ett rätt hittills.
Citera
2022-10-21, 00:05
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
En skvallerreporter för Aftonbladet som sitter på en hög häst och inte har ett rätt hittills.
Rätt om vad?
Tycker mest han kommenterar om vad som händer i kriget, inte speciellt mycket spekulationer.
Citera
2022-10-21, 02:01
  #100
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHRI77
Intresserad över hur ni värderar överstelöjtnant Joakim Paasikivi, som dök upp i TV-sofforna efter invasionen. Jag fick en deja vu, när jag såg honom. ”Detta är ju det stamanställda befälet som tog hand om rekryterna vid inryckning när jag gjorde lumpen på 1990-talet. Komplett med röda näsan och fickpluntan i skrivbordslådan. Han som satt och drömde om Karl Xll på officersmässen, och kände sig ”undervärderad” av samhället när han gjorde sin plikt för kung och fosterland. ”Detta kan inte vara den vassaste kniven i lådan” tänkte jag när jag såg honom. Är han en slags PR-figur, som ska göra kriget begripligt för gemene man? Utstrålar han en kärv manlighet som vi behöver i dessa tider, när medierna är fulla med genusexperter och transdebattörer? Det finns de som tycker så. Jag kan inte se honom som något annat än en förtroendeskapande nallebjörn. En medelmåtta som plötsligt hamnat i rampljuset, enligt mig.

1990-talet?? Talar du ”bildligt” nu? Eller hade du Paasikivi som befäl då? Det har ju gått några årtionden sedan dess. Så erfarenheter har väl lagts till hela tiden hos våra befäl. Så även hos Passikivi.
Citera
2022-10-21, 02:07
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
1990-talet?? Talar du ”bildligt” nu? Eller hade du Paasikivi som befäl då? Det har ju gått några årtionden sedan dess. Så erfarenheter har väl lagts till hela tiden hos våra befäl. Så även hos Passikivi.

Bildligt.
Citera
2022-10-21, 03:49
  #102
Avstängd
OlleLisss avatar
Han är politikens motsvarighet till aftonbladets sportkommentator Mats Wennerholm. Full av klischéer och väntade uttalanden. Har aldrig hört den mannen göra någon djupare analys eller säga något oväntat. Han copy-pastar bokstavligen allt som redan sagts i västmedia. X land rycker framåt - det blir svårt för Y land att försvara sig. No, shit captain obvious?
Citera
2022-10-21, 04:46
  #103
Medlem
Jenshalls avatar
PK figur som säger det ljug media vill höra. Dvs med en dåres envishet upprepa ryssarna håller på att förlora. Vilket alla vet aldrig kommer ske. Rysslands är världens näst största krigsmakt.
Citera
2022-10-21, 04:58
  #104
Medlem
Har fått stort förtroende för Paasikivi, som förklarar och refererar det han håller sig väl insatt i. Han spekulerar inte även om han ombeds tala om vad som kommer att ske. Då är han väldigt klara med skillnaden mellan vad han kan yttra sig om militärt, vilket inte har att göra med vad han som privatperson kan tro och önska.

Han är inte helt ensam i rutan utan flera andra experter från FHS och andra institutioner uttalar sig. Än så länge har ingen hörts som sagt emot Paasikivi i sak eller angripit honom personligen.
Citera
2022-10-21, 15:18
  #105
Medlem
0.999...s avatar
Tröttnade ganska omgående på den där då han förutspådde rysk kollaps pga. materielbrist efter någon månad. Lägg därtill att han ständigt säger att han tror ditt eller datt, tror man tillräckligt mycket kommer man förr eller senare få rätt.

Tycker han påminner lite om en förvirrad meterolog bitvis när han står och pekar över kartan och tror sig ha svaret.

Sen till dennes försvar, att både stryka en stor skara svenskar medhårs samtidigt som man skall kommentera ett ombudskrig där inte minst den goda sidan skall exemplifieras av en liten komiker numera lill-mafioso.

Sedan har han en arbetsgivare att vara lojal gentemot, en arbetsgivare som är både långsint samt uppenbart oroad viket skakigt ben den skall stå på. Oavsett storlek på tyst uppbackning så låter den där sorten på det hela likadant och den här kalla kriget årsmodellen är ofta hopplöst inlåst i gamla tankemönster där allt är svart eller vitt.

Så sammantaget en bra insats men ingen jag tror man skall fästa större vikt vid tror jag.

Den där ubåtsgalningen hade ett betydligt större underhållningsvärde när han ständigt ville sjunkbomba sin omgivning för några år sedan. Han var något varje sjölevande djurs mardrömmar var gjorda av.
Citera
2022-10-21, 22:14
  #106
Medlem
guubens avatar
Paasikivi är rätt ut sagt en mediakåt nolla som upprepar sitt mantra bara för att säkra sig att bli kallad till tv studion.
Farfar var en storman men inte blev det nåt övers till överstelöjtnanten.
Jag har inte varit inne på den här topiken tidigare så det är uppmuntrande att se att så mångavhar genomskådat 91,n Karlsson.

Lite off topic. Hur tusan menar man att kärnkraftverket vid Dniepr kan översvämmas
om dammen sprängs av ryssarna. Dammen ligger nedsröms från kärnkraftverket.
Hur jäkla korkade är alla våra experter egentligen.
__________________
Senast redigerad av guuben 2022-10-21 kl. 22:18.
Citera
2022-10-22, 01:02
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Har fått stort förtroende för Paasikivi, som förklarar och refererar det han håller sig väl insatt i. Han spekulerar inte även om han ombeds tala om vad som kommer att ske. Då är han väldigt klara med skillnaden mellan vad han kan yttra sig om militärt, vilket inte har att göra med vad han som privatperson kan tro och önska.

Han är inte helt ensam i rutan utan flera andra experter från FHS och andra institutioner uttalar sig. Än så länge har ingen hörts som sagt emot Paasikivi i sak eller angripit honom personligen.

Men har du inte läst alla inläggen på den här tråden? Vi har ju kört över honom med gaffeltruck!
Citera
2023-01-02, 21:15
  #108
Medlem
Den där är överskattad och det är rent pinsamt att höra på hans "expertis".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback