2023-05-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Ska man ha en expert som berättar och uppdaterar en krigssituation, borde det minsta kravet vara saklighet och en neutral ståndpunkt.
Nu är ju inte bilden av Paasikivi det.

Han är (av naturliga skäl) en megafon för EU och NATO och för mer pengar till försvarsmakten.

Han har "gissat fel" ett antal gånger i TV rutan.
Kort kan man sammanfatta hans prestation och inlägg som: Ukraina gör alltid rätt och Ryssland ständigt fel.

Precis som en lydhund ska agera.

Ja, jag undrar hur länge det kommer ta för honom att erkänna att Bahkmut fallit? Sticker huvudet i sanden. Förnekar verkligheten.
Citera
2023-05-24, 10:47
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Sök Paasikivi på Youtube.
Nu kan du börja räkna.

Nej, det är inte min uppgift.

Ni hävdar att Paasikivi har fel. Jag förväntar mig att ni kan vederlägga dessa påståenden med citat och källa.
Citera
2023-05-24, 17:25
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nej, det är inte min uppgift.

Ni hävdar att Paasikivi har fel. Jag förväntar mig att ni kan vederlägga dessa påståenden med citat och källa.
Den 8 mars 2022 sa han att man kunde vänta en rysk stormning av Kiev. Källa: Göteborgsposten. En relevant fråga som Inte ställdes hade varit varför inte ryssarna inte förberett detta med massiva bombningar på samma sätt som USA bombade Bagdad 2003.
Och hur var det med de milslånga ryska kolonierna som nästan stod stilla? Påstod han inte att det var en logistisk katastrof och att det skulle ta månader att avlägsna dem?
Citera
2023-05-24, 17:58
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Den 8 mars 2022 sa han att man kunde vänta en rysk stormning av Kiev.

Det trodde samtliga militära bedömare vid den tiden. Notera också att han tydligen sade att man "kunde vänta sig det", det är något helt annat än "det blir en stormning, förmodligen på fredag klockan 05:00".

Citat:
En relevant fråga som Inte ställdes hade varit varför inte ryssarna inte förberett detta med massiva bombningar på samma sätt som USA bombade Bagdad 2003.

Det behövdes ju inte, eftersom ryssarna samtidigt genomförde luftlandsättningar på flygplatsen för att säkra en landningsplats för sina helikoptrar och flygplan, och opererade inne i Kiev med specialförband.

Att ryssarna ville ta Kiev var uppenbart.

Citat:
Och hur var det med de milslånga ryska kolonierna som nästan stod stilla? Påstod han inte att det var en logistisk katastrof och att det skulle ta månader att avlägsna dem?

Mig veterligen påstod han att han såg det som en logistisk katastrof. I försiktiga ordalag. Det var det ju också, eftersom kolonnen innehöll sådant som skulle användas för att förstärka brohuvudet efter att Kiev var taget, alternativt trupper och materiel för att strids i staden. Kiev togs aldrig.

Men nu har vi kommit en bit på väg här. Jag är inte enig med er om att han uttryckt sig tvärsäkert i något av de aktuella fallen, men vi har i varje fall kommit till kärnan av diskussionen. Tack ska ni ha!
Citera
2023-06-07, 23:11
Medlem
I kvällens sändning av Aktuellt så briljerar JP med sina fantastiska analyser och expertutlåtanden..

JP -”amerikanerna experter säger att det med sannolikhet är ryssarna som har sprängt dammen.”

Reportern- ”du säger att FBI ligger bakom detta. Vad har ryssarna att vinna på att spränga dammen?”

JP-”oh… det var inte FBI, utan amerikanska dammexperter som sa det.”
Citera
2023-06-07, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollegah1
I kvällens sändning av Aktuellt så briljerar JP med sina fantastiska analyser och expertutlåtanden..

JP -”amerikanerna experter säger att det med sannolikhet är ryssarna som har sprängt dammen.”

Reportern- ”du säger att FBI ligger bakom detta. Vad har ryssarna att vinna på att spränga dammen?”

JP-”oh… det var inte FBI, utan amerikanska dammexperter som sa det.”
XD, inte JPs fel att reportern är en sopa med hörselfel.

Det är ju helt med sanningen överensstämmande att det med stor sannolikhet ÄR ryssarna som sprängt dammen. Vilket också experterna (dammexperterna från USA) säger.

Sen är väl analysen rätt spot-on också. Ryssarna vinner tid. Ukraina vinner typ inget på detta.
Citera
2023-06-16, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
XD, inte JPs fel att reportern är en sopa med hörselfel.

Det är ju helt med sanningen överensstämmande att det med stor sannolikhet ÄR ryssarna som sprängt dammen. Vilket också experterna (dammexperterna från USA) säger.

Sen är väl analysen rätt spot-on också. Ryssarna vinner tid. Ukraina vinner typ inget på detta.

J Paasikivi är briljant En bra expert och trevlig att lyssna på !
Citera
2023-06-22, 11:02
Medlem
Han repeterar bara vad MSM och andra likasinnade säger.

Vet inte hur många gånger han sagt att ammunition ska ta slut är ett exempel.
Senast redigerad av löl 2023-06-22 kl. 11:07.
Citera
2023-06-22, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Han repeterar bara vad MSM och andra likasinnade säger.

Vet inte hur många gånger han sagt att ammunition ska ta slut är ett exempel.
Nej, media repeterar vad JP och andra proffs säger eftersom seriösa medier lyssnar på just proffs och inte allehanda foliehattar och rysstroll.
Citera
2023-06-22, 20:34
Medlem
Orkar inte läsa igenom alla sidor, men nog bör väl folk förstå att det alltid handlar om sk. "Psyops"?

Hitler hade ju Goebbels, Vietnam Hanoi Hannah, Saddam "Bagdad Bob" och Chemical Ali. Listan kan göras lång.

För mig är det ytterst tydligt att det finns en uppenbar propaganda agenda i Europa.

Paasikivi är definitivt rätt person att kasta in här i Sverige. Gedigen militär utbildning från såväl Finland, Sverige som USA. Arbetat på MUST osv. Sannolikt lika tuff fysiskt som intellektuellt.

Det är ju inte direkt så att han går in på djupet, utan oftast kommenterar han bara det aktuella skedet och ger en grov uppskattning.

Man är nog rejält naiv om man tror att militära experter (oavsett land) kommer att ge genuina uppskattningar i massmedia. De presenterar den bild de är intresserade av att lägga fram.
Citera
2023-08-04, 22:57
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Jo det du säger är helt sant men ja bara orkar inte lyssna på den propagandan något mer tyvärr.
Håller med. I stort sett morgon middag och kväll. Varje dag månad efter månad hör man Paasikivi uttalar sig. Alltid med samma tema för hans spekulationer. Allt gott står ukrainarna för allt dåligt står ryssar för och det är ingen tvekan om att Ukraina snart har återtagit all mark som ryssarna ockuperat.

Hoppas han tar semester snart så man slipper höra Paasikivis åsikter under minst en månad. Skulle kännas som semester även för mig.
Citera
2023-08-05, 04:47
Medlem
Gitarrvalpens avatar
Det är en bra fråga.

Under pandemin var det endast ett fåtal experter som fick sina röster hörda i SVT och TV4.

Den gemensamma journalistkåren i Sverige väljer sina experter varsamt för att se till att dom inte går över de gränser som sätts av det aktuella politiska klimatet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback