Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-24, 11:10
  #133
Medlem
Tycker han är intressant att lyssna på men kan inte sluta tänka på varje gång när han sitter och hånar Ryska soldater att har han själv ens avfyrat ett skott som militär? Har han NÅGONSIN under hela sitt liv inom militären varit i en strid ens?

Jag är så klart på Ukrainas sida, men tycker han låter så överlägsen som att han har varit med om tio krig själv och vet allting. Är han bara en "överste" som lekt krig? Eller har han faktiskt varit i Afghanistan eller typ Mali?

Dock med hans Finska bakgrund, Finska vinterkriget och annat så kan jag förstå hans Rysshat.
__________________
Senast redigerad av NoDp 2023-03-24 kl. 11:15.
Citera
2023-03-24, 11:39
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp
Tycker han är intressant att lyssna på men kan inte sluta tänka på varje gång när han sitter och hånar Ryska soldater att har han själv ens avfyrat ett skott som militär? Har han NÅGONSIN under hela sitt liv inom militären varit i en strid ens?

Jag är så klart på Ukrainas sida, men tycker han låter så överlägsen som att han har varit med om tio krig själv och vet allting. Är han bara en "överste" som lekt krig? Eller har han faktiskt varit i Afghanistan eller typ Mali?

Dock med hans Finska bakgrund, Finska vinterkriget och annat så kan jag förstå hans Rysshat.

Han är expert i militär strategi. Det krävs väl inte enorm mängd fälterfarenhet för att bli trovärdig då?
Citera
2023-03-24, 12:32
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp
Tycker han är intressant att lyssna på men kan inte sluta tänka på varje gång när han sitter och hånar Ryska soldater att har han själv ens avfyrat ett skott som militär? Har han NÅGONSIN under hela sitt liv inom militären varit i en strid ens?

Jag är så klart på Ukrainas sida, men tycker han låter så överlägsen som att han har varit med om tio krig själv och vet allting. Är han bara en "överste" som lekt krig? Eller har han faktiskt varit i Afghanistan eller typ Mali?

Dock med hans Finska bakgrund, Finska vinterkriget och annat så kan jag förstå hans Rysshat.
Att säga att man behöver stridserfarenhet för att begripa krig som övergripande fenomen känns som att kräva att astrofysiker måste ha besökt stjärnors inre, eller att cancerläkare måste ha haft cancer.

Det är alltså inte ett rimligt kvar och inte en kvalifikation.
Citera
2023-03-24, 15:05
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Att säga att man behöver stridserfarenhet för att begripa krig som övergripande fenomen känns som att kräva att astrofysiker måste ha besökt stjärnors inre, eller att cancerläkare måste ha haft cancer.

Det är alltså inte ett rimligt kvar och inte en kvalifikation.
Nej jag syftar på det sätt han hånar soldater..
Hur han sitter och pratar som att han minsann varit med om så många krig och han vet allt.
Killen har väl inte ens varit i en strid under sina 40 år som militär..
Citera
2023-03-24, 15:15
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Ser ut som Amerikanska hoppvingar. Är väl inte helt ovanligt att utländska militärer går gå igenom vissa Amerikanska skolor.

Edit

Alltså att han har gått igenom hoppskola i USA, inte att han varit fallskärmsjägare där.


Underrättelsetjänst och utbildad i USA. Är han "Hamilton"?
Citera
2023-03-24, 15:42
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp
Nej jag syftar på det sätt han hånar soldater..
Hur han sitter och pratar som att han minsann varit med om så många krig och han vet allt.
Killen har väl inte ens varit i en strid under sina 40 år som militär..
Kan du ge något exempel? Moderatormeddelandet lyder "Nu måste ni börja hålla er till vad Paasikivi sagt och vilka belägg ni har för det. Har han uttalat dig om ickemilitära ting så måste ni referera med någon länk eller så".
Citera
2023-03-24, 15:44
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Kan du ge något exempel? Moderatormeddelandet lyder "Nu måste ni börja hålla er till vad Paasikivi sagt och vilka belägg ni har för det. Har han uttalat dig om ickemilitära ting så måste ni referera med någon länk eller så".
Han ställer upp i poddar varje vecka.
Hör det flera gånger, som jag säger jag är inte på Ryssarnas sida men blir skämskudden när en så kallad "militär" sitter och pratar som att han minsann stridit och vet hur det ska gå till.
Citera
2023-03-24, 15:52
  #140
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp
Han ställer upp i poddar varje vecka.
Hör det flera gånger, som jag säger jag är inte på Ryssarnas sida men blir skämskudden när en så kallad "militär"


Paasikivi är militär.

Citat:
Ursprungligen postat av NoDp
sitter och pratar som att han minsann stridit och vet hur det ska gå till.

Länk och tidsstämpel?
Citera
2023-03-24, 15:53
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp
Han ställer upp i poddar varje vecka.
Hör det flera gånger, som jag säger jag är inte på Ryssarnas sida men blir skämskudden när en så kallad "militär" sitter och pratar som att han minsann stridit och vet hur det ska gå till.
Ok, då får jag upprepa mig: Kan du ge något exempel? Moderatormeddelandet lyder "Nu måste ni börja hålla er till vad Paasikivi sagt och vilka belägg ni har för det".

Beläggen tack. Om du tycker han pratar "som om", så kanske felet ligger hos dig, dvs du kanske inte kan bedöma vad man kan kunna och på vilka grunder. Jag kan också, helt utan militär utbildning, alldeles självklart se dumheter som ryssarna gör, t.ex. "formation skithög" eller att man har uppenbara moralproblem, att man maskerar saker dåligt.

Paasikivi är inte "så kallad" militär, han är militär. Det är liksom objektiv verklighet och har noll med hur många strider man deltagit i. Precis som man kan vara expert i klinisk psykologi utan att ha träffat en enda patient, eller polis utan att ha gripit någon.

Vad hade skillnaden varit ens, om Paasikivi arbetar på en underrättelsestab i fred eller i krig?
Citera
2023-03-24, 16:04
  #142
Medlem
Gambanteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHRI77
Intresserad över hur ni värderar överstelöjtnant Joakim Paasikivi, som dök upp i TV-sofforna efter invasionen. Jag fick en deja vu, när jag såg honom. ”Detta är ju det stamanställda befälet som tog hand om rekryterna vid inryckning när jag gjorde lumpen på 1990-talet. Komplett med röda näsan och fickpluntan i skrivbordslådan. Han som satt och drömde om Karl Xll på officersmässen, och kände sig ”undervärderad” av samhället när han gjorde sin plikt för kung och fosterland. ”Detta kan inte vara den vassaste kniven i lådan” tänkte jag när jag såg honom. Är han en slags PR-figur, som ska göra kriget begripligt för gemene man? Utstrålar han en kärv manlighet som vi behöver i dessa tider, när medierna är fulla med genusexperter och transdebattörer? Det finns de som tycker så. Jag kan inte se honom som något annat än en förtroendeskapande nallebjörn. En medelmåtta som plötsligt hamnat i rampljuset, enligt mig.

Paasikivi är en jultomte i full klass med Irakkrigets "Bagdad Bob". Skillnaden är att han inte är Saddam Husseins lögnare, utan det kollektiva västs önskedrömmare...

Utan uniform hade hans naiva proukrainska fabler tett sig mycket märkliga.

Precis som Bagdad Bob kommer Paasikivis självsäkra slutsatser en dag te sig komiska.

Låt Paasikivi hållas och låt svenska folket duperas i hans tvärsäkra "sanningar".

Slutrevisionen kommer då kriget är slut. Och det är långt ifrån slut.
Citera
2023-03-24, 19:22
  #143
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gambantein
Paasikivi är en jultomte i full klass med Irakkrigets "Bagdad Bob". Skillnaden är att han inte är Saddam Husseins lögnare, utan det kollektiva västs önskedrömmare...

Utan uniform hade hans naiva proukrainska fabler tett sig mycket märkliga.

Precis som Bagdad Bob kommer Paasikivis självsäkra slutsatser en dag te sig komiska.

Låt Paasikivi hållas och låt svenska folket duperas i hans tvärsäkra "sanningar".

Slutrevisionen kommer då kriget är slut. Och det är långt ifrån slut.

Vad har haft fel i då?
Kan du ge några exempel?
Citera
2023-04-23, 13:57
  #144
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Vad har haft fel i då?
Kan du ge några exempel?

Vad har han haft rätt i? Han har egentligen inte sagt någonting och allting samtidigt. Oerhört tröttsam att lyssna på med sin sävlig framtoning. Har förmodligen lyfts fram från försvaret för att han är en som pratar runt i allmänna termer utan att ta given ställning och någotdera håll. Urusla media följer ju bara varandra och fattar ingenting.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback