Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-07, 19:19
  #1
Medlem
Vet inte vilken sektion jag ska posta detta. Men jag var lite sugen på detta, vet någon om man kan slippa nån typ av livsmedelsinspektion om man bara tillverkar hemma med en glassmaskin och säljer på marknader och kanske framförallt facebook reko grupper. Vad hade mitt straff blivit om jag blivit påkommen?
Citera
2022-08-07, 19:29
  #2
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henlo
Vet inte vilken sektion jag ska posta detta. Men jag var lite sugen på detta, vet någon om man kan slippa nån typ av livsmedelsinspektion om man bara tillverkar hemma med en glassmaskin och säljer på marknader och kanske framförallt facebook reko grupper. Vad hade mitt straff blivit om jag blivit påkommen?

Jag skulle då inte vilja köpa glass av någon som är angelägen om att hålla sig dold från livsmedelsinspektionen!

EDIT:
Vad är rå mejeri?
__________________
Senast redigerad av Stenballe 2022-08-07 kl. 19:32.
Citera
2022-08-07, 19:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag skulle då inte vilja köpa glass av någon som är angelägen om att hålla sig dold från livsmedelsinspektionen!

EDIT:
Vad är rå mejeri?
Opasturiserad, det ska vara oerhört mycket godare
Citera
2022-08-07, 19:50
  #4
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henlo
Opasturiserad, det ska vara oerhört mycket godare

Jag har druckit opastöriserad mjölk och det smakade visserligen lite, lite, annorlunda, men inte alls "oerhört mycket bättre".
Är du införstådd med riskerna med opastöriserad mjölk, och beredd att ta konsekvenserna om någon blir sjuk?
Citera
2022-08-07, 19:55
  #5
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henlo
Opasturiserad, det ska vara oerhört mycket godare
När du tillverkar glass så pastöriserar du normalt själv, "kokar" ihop grädde, mjölk och socker till en grundmix.

Jag tror man numera kan få köpa opastöriserad grädde och mjölk under förutsättningen att man gör så och för exempelvis glasstillverkning.

Att inte alls pastörisera rekommenderas inte om du ska sälja glassen. Det finns en anledning till att det krävs.
__________________
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-08-07 kl. 19:58.
Citera
2022-08-07, 22:01
  #6
Medlem
madtops avatar
Matlagning till Juridik
/Moderator
Citera
2022-08-07, 22:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
När du tillverkar glass så pastöriserar du normalt själv, "kokar" ihop grädde, mjölk och socker till en grundmix.

Jag tror man numera kan få köpa opastöriserad grädde och mjölk under förutsättningen att man gör så och för exempelvis glasstillverkning.

Att inte alls pastörisera rekommenderas inte om du ska sälja glassen. Det finns en anledning till att det krävs.
"Opastöriserad mjölk får inte säljas i butik, utan bara säljas eller skänkas bort i liten skala på bondgårdar direkt till konsument."

KÄLLA
Citera
2022-08-07, 22:49
  #8
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
"Opastöriserad mjölk får inte säljas i butik, utan bara säljas eller skänkas bort i liten skala på bondgårdar direkt till konsument."

KÄLLA
Och?
Citera
2022-08-07, 22:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Och?
Jag ville bara förtydliga för dig vilka regler som gäller.
Citera
2022-08-07, 23:03
  #10
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Jag ville bara förtydliga för dig vilka regler som gäller.
Och där fick du fram vad gällande glasstillverkning?
Citera
2022-08-08, 11:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Och där fick du fram vad gällande glasstillverkning?

Du är ju näppeligen konsument om du köper mjölken för att göra glass som du ska sälja.
Citera
2022-08-08, 17:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag skulle då inte vilja köpa glass av någon som är angelägen om att hålla sig dold från livsmedelsinspektionen!

EDIT:
Vad är rå mejeri?

Han hade tänkt göra glass på mjölk som kommer direkt från tanken, vilket inte är att rekommendera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback