Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-07, 10:46
  #1
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/r...-nederlanderna

Vad tycker ni om detta och borde Sverige göra likadant?

Ser ni några nackdelar eller är det bara arbetsgivaren som kommer vara den största motståndaren?
Citera
2022-08-07, 10:50
  #2
Avstängd
12hoppihagens avatar
Fantastiskt!

Hoppas det ”smittar” till Sverige!

Är du inte en disträ bokstavsmupp så är hemarbete det ultimata målet, vidare är det väl bra ur ett miljöperspektiv då slipper pendlande och annat trams….
Citera
2022-08-07, 11:01
  #3
Medlem
Cindells avatar
Jobba hemifrån:
- Mindre pendling = Mer fritid och bra för miljön
- Mindre klädinköp = Sparar pengar
- Man förväntas inte gå ut och käka lunch på restaurang med sina arbetskamrater då och då = Sparar pengar
- Har man husdjur behöver de inte lämnas ensamma flera timmar varje dag
- Man kan starta en maskin disk/tvätt vid behov. (Nej, det är inte värre än att stå och snacka skit vid kaffeautomaten eller skrivaren)
- Behöver man bolla en fråga med en kollega är det bara att lyfta telefonen
- Arbetsgivaren sparar pengar eftersom de behöver mindre kontorsutrymme.

Jag jobbar själv 100% hemifrån sedan över tre år tillbaks och ser bara fördelar. Arbetsgivaren ser ju om jobbet blir gjort eller ej ändå, och nödvändiga möten fungerar perfekt över Teams/Zoom. Då och då träffas vi på en After Work/Julfest eller en utbildning på plats, och det är alldeles lagom tid för att bonda med arbetskamraterna och ledningen.

Den enda nackdelen är väl för de som anser att det blir mindre socialt, men personligen umgås jag hellre med folk jag valt på min fritid än att dagligen "tvångsumgås" med arbetskamrater jag själv inte valt och som med största sannolikhet inte delar mina fritidsintressen.
__________________
Senast redigerad av Cindell 2022-08-07 kl. 11:51.
Citera
2022-08-07, 11:28
  #4
Medlem
fittslems avatar
Fantastiskt, ja självklart!

Det handlar om valmöjlighet, få föredrar att sitta i ett öppet stimmigt kontorslandskap med äckligt starkt ljus. Finns dom dom som gör det för att fly hemmet.

Andra föredrar lugnet hemma och tiden man vinner.
Citera
2022-08-07, 12:08
  #5
Medlem
Dumt att lagstifta om en sån sak. Bättre att folk söker sig till arbetsplatser där de trivs och villkoren är sådana de vill ha. Staten lägger sig för mycket och överförmynderi är dåligt för alla.

Många arbetsplatser har bra regler för hemarbete och trivs man inte på sitt jobb, så kan man söka nytt jobb.

Samma korkade idé som att staten lagstiftar hur du ska tilltala personer, som de gjort i Canada. Det brukar inte vara några problem att kalla en trans-kille ”han” om han vill det, men att staten ska med lag kräva det är helt sjukt och meningslöst överförmynderi.
Citera
2022-08-07, 12:11
  #6
Medlem
Detta är en sak för arbetsmarknadens parter och inte lagstiftaren
Citera
2022-08-07, 12:33
  #7
Medlem
No-n-sences avatar
Även om jag själv finner det praktiskt, behagligt och full genomförbart att jobba 1-2 dagar i veckan hemifrån så noterar jag att många redan nu arbetar mer hemifrån än vad som är praktiskt för verksamheten och speciellt när det gäller att reda ut och driva ärenden.

Även ska andra medarbetare då tvingas anpassa sig till när de behagar vara på plats?

Noterar också att det är ganska svårt att få tag i dessa människor när man ringer, mejlar eller använder andra appar vilket får mig att ifrågasätta deras effektivitet såväl som arbetsmoral.
Citera
2022-08-07, 12:46
  #8
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Även om jag själv finner det praktiskt, behagligt och full genomförbart att jobba 1-2 dagar i veckan hemifrån så noterar jag att många redan nu arbetar mer hemifrån än vad som är praktiskt för verksamheten och speciellt när det gäller att reda ut och driva ärenden.

Även ska andra medarbetare då tvingas anpassa sig till när de behagar vara på plats?

Hemarbete fungerar såklart bara för de som faktiskt är aktiva och fokuserade på sitt jobb. Om man inte kan nå personen på något sätt så fungerar inte hemarbete för just den personen längre.

För personer som jobbar hemifrån och är aktiva under hela arbetsperioden så borde det inte vara några problem att 'reda ut och driva ärenden'.
Citera
2022-08-07, 12:49
  #9
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Hemarbete fungerar såklart bara för de som faktiskt är aktiva och fokuserade på sitt jobb. Om man inte kan nå personen på något sätt så fungerar inte hemarbete för just den personen längre.

För personer som jobbar hemifrån och är aktiva under hela arbetsperioden så borde det inte vara några problem att 'reda ut och driva ärenden'.

Det beror på ärendenas natur och ofta behövs folk på plats för att se, testa, jämföra och mäta själva.
Kan mycket väl finnas ärenden som kan drivas hemifrån precis som det finns många som inte kan det.
Citera
2022-08-07, 12:55
  #10
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Det beror på ärendenas natur och ofta behövs folk på plats för att se, testa, jämföra och mäta själva.
Kan mycket väl finnas ärenden som kan drivas hemifrån precis som det finns många som inte kan det.

Det kan jag förstå och hålla med om. Precis som att hemarbete inte fungerar i många sektorer såsom de flesta tjänster inom livsmedelsbutiker, lager, bygg, många forskningsarbeten etc.

Men det finns många kontorsjobb som fungerar hemifrån och det är de jag i huvudsak hänvisar till i mitt första inlägg.
__________________
Senast redigerad av Cindell 2022-08-07 kl. 12:59.
Citera
2022-08-07, 12:59
  #11
Medlem
Tranquility Bass avatar
Som andra redan varit inne på är detta en fråga för arbetsmarknads parter att, om nödvändigt, reglera i kollektivavtal eller andra avtal. I praktiken kommer det lösa sig själv då arbetsplatser som inte erbjuder bra villkor (i detta fall att kunna arbeta hemifrån) kommer få svårare att finna personal. Gäller givetvis arbetsplatser där det går att arbeta hemifrån.

På min arbetsplats arbetar i stort sätt alla, som kan, hemifrån 2 - 4 dagar i veckan. Om man behöver träffas så kommer man bara överens om när man ska träffas på kontoret. Du vi alla arbetar i projektform med fasta klardatum och budgetansvar (för det mesta) så går det inte att dra bena efter sig utan att det märks.
Citera
2022-08-07, 13:01
  #12
Medlem
Denna narkostat har inget att lära oss. Hemmaarbete = koka knark.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/p...-nederlanderna
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback