Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-07, 07:27
  #1
Medlem
Jag har sedan yngre tonåren alltid kännt det naturligt att lägga mig vid runt två på natten.

Varför är det så?

Är det genetiskt?
Citera
2022-08-07, 09:57
  #2
Medlem
Jordgubbes avatar
Det hänger förstås på vad du gör under dagen och när du går upp, testa förändra båda (tex motionera mer och gå upp tidigare).
Citera
2022-08-07, 10:39
  #3
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Jag har sedan yngre tonåren alltid kännt det naturligt att lägga mig vid runt två på natten.

Varför är det så?

Är det genetiskt?
Vi är alla olika och anpassar vår dygnsrytm efter hur vi innerst inne vill leva.

Att gå upp 06:30 och gå och lägga sig 23:30 är ett påfund av den moderna staden med maskinerierna. Innan dess var vi i stort anpassade efter vädret och årstidernas påbud och innan dess helt och hållet efter eget sinne.

Där. ”Helt och hållet efter eget sinne” är dit din kropp vill ta dig. Har du möjlighet bör du låta den göra det under någon månad eller så per år. Kommer göra dig gott och hålla ångest av att vara fångad i en modern verklighet du inte styr över stången.
Citera
2022-08-07, 10:56
  #4
Medlem
Tror att en del helt enkelt är skapta så, har en son på nu 13 år, alltid kommit i säng sent, spelar ingen roll om han kliver upp 06 en hel skolvecka eller som nu när det är sommarlov , sover till 11-12, han är helt enkelt pigg när kvällen kommer och somnar extremt sällan innan 00. Försökte i så många år att få honom i säng i normal tid, med resultatet att han låg och snurrade i timmar och kunde inte sova, skola blev lidande helt enkelt av att få och lägga sig för tidigt. Nu går han och lägger sig när han börjar bli trött, somnar på 5 minuter och kommer upp utan problem på morgonen 🙂👍. , Han fungerar helt enkelt så och det har vi accepterat👍
Citera
2022-08-07, 11:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Jag har sedan yngre tonåren alltid kännt det naturligt att lägga mig vid runt två på natten.

Varför är det så?

Är det genetiskt?
Jag har varit likadan sedan tonåren. För mig handlar det mycket om att allt lugnar ner sig efter dagens brus och krav. Det blir eftertankens timmar som infinner sig.

Det finns också en intressant tes som jag har läst. Den handlar om hur de allra första människorna levde, i flock med några individer, boendes i grottor och andra naturliga utrymmen eller kanske under bar himmel. Man gjorde upp eld och samlades kring den. Fiender utgjordes av olika rovdjur, vilket innebar att någon måste hålla sig vaken nattetid. Man turades om att sova och någon behövde vaka medan de andra sov. Så någon fick ta nattpasset och då var det utmärkt med en individ som var pigg. Alltså hade ”nattmänniskan” en funktion som var nödvändig för flockens överlevnad. Det skulle således ligga i vissa individers genetik att vara alerta på kvällar och nätter.
Citera
2022-08-07, 11:27
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Jag har sedan yngre tonåren alltid kännt det naturligt att lägga mig vid runt två på natten.

Varför är det så?

Är det genetiskt?

Sömnigheten går i perioder. Om jag inte har somnat senast 23:30 brukar jag piggna till och ha svårt att somna förrän framåt tvåtiden.
Citera
2022-08-07, 12:41
  #7
Medlem
Beckombergalandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Jag har sedan yngre tonåren alltid kännt det naturligt att lägga mig vid runt två på natten.

Varför är det så?

Är det genetiskt?

Du kan vara en nattperson.

Vill du råda bot på det kan du dock arbeta hårt för att ändra din dygnsrytm.
Citera
2022-08-07, 16:39
  #8
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Jag har sedan yngre tonåren alltid kännt det naturligt att lägga mig vid runt två på natten.

Varför är det så?

Är det genetiskt?

Genetiskt (ärftligt) vet jag inte.

Men jag har alltid velat vara vaken till 02 och sedan sova till 10 ungefär, har varit så sedan tonåren för min del och jag har passerat 50 med god marginal nu.

Nattjobb har alltid gått bra, medan längre perioder av 7-16 eller 8-17 oftast blivit jobbiga.

Så jag tror att det är helt naturligt för vissa människor, det är nog också väldigt svårt att träna bort, eller kanske till och med omöjligt om man ska må bra.
Citera
2022-08-08, 20:42
  #9
Medlem
yuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Jag har sedan yngre tonåren alltid kännt det naturligt att lägga mig vid runt två på natten.

Varför är det så?

Är det genetiskt?
På natten kan tankarna arbeta ostört. Borta från folks liv, brus, och solljus, bilar och buller.
Några timmar fram och tillbaka kan vara predisponerat som sedan kan förskjutas till att dygnet blir 25 timmar. Det heter nattuggla.
Citera
2022-08-11, 03:14
  #10
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Jag har sedan yngre tonåren alltid kännt det naturligt att lägga mig vid runt två på natten.

Varför är det så?

Är det genetiskt?

För att din biologiska inre klocka är senare än dom som knappt kan hålla sig vaken framför TV:n vid 22:00 och vaknar pigga som tuppen 6:00. Och ja, det är genetiskt.

Vet inte hur gammal du är och om du redan är färdigutbildad, men ha detta i åtanke när du beslutar dig för vilket yrke du är intresserad av.
Citera
2022-08-11, 03:36
  #11
Medlem
Tänk om alla sov om kvällen, vem skulle då serva samhället på natten? Skulle det finnas nybakt bröd på morgonen? Skulle man få en ambulans vid hjärtinfarkt och omgående operation på sjukhuset? Tur att några i vart fall är nattugglor!

Men vad tidigt du lägger dig, då missar du allt annat som händer ju!
Citera
2022-09-04, 04:05
  #12
Medlem
Jag tror det är pga datorer och liknande
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback