Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-08, 11:23
  #121
Medlem
Mjälls avatar
Duktigt att du formulerar dig såhär, tror jag.

En möjlighet är att det inte är fel på dig, men att andra har svårt att förstå, men att det inte är fel på dem heller. Vet inte om det hjälper.

Det går iaf att träna upp förmågor väldigt mycket, t.ex social förmåga och ögonkontakt. Man kan göra det lättare för sig själv utan att ens behöva reda ut något. Bara att bestämma, eller hamna i en situation som måste hanteras.

Känner igen mig lite i din berättelse.

Den första som svarade verkar inte riktigt schysst. Din respons där visar att du snarare tar åt dig för mycket och kanske behöver bygga upp ett försvar, än att du är empatistörd. Det får mig att tänka att dina problem med ilska bottnar i låg självkänsla och inte dålig empati. Du kanske inte heller har någon speciellt hög empati. De flesta är ju i ett normalspann.
Citera
2022-08-08, 11:23
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Där finns antagligen en hel del att ösa ur.

Känns fortfarande som att jag sitter i kyrkan och får höra av en fanatisk präst om hur mitt liv är förstört för att jag inte tagit emot Jesus.

Det är väldigt abstrakt för mig.
Citera
2022-08-08, 11:26
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Duktigt att du formulerar dig såhär, tror jag.

En möjlighet är att det inte är fel på dig, men att andra har svårt att förstå, men att det inte är fel på dem heller. Vet inte om det hjälper.

Det går iaf att träna upp förmågor väldigt mycket, t.ex social förmåga och ögonkontakt. Man kan göra det lättare för sig själv utan att ens behöva reda ut något. Bara att bestämma, eller hamna i en situation som måste hanteras.

Känner igen mig lite i din berättelse.

Den första som svarade verkar inte riktigt schysst. Din respons där visar att du snarare tar åt dig för mycket och kanske behöver bygga upp ett försvar, än att du är empatistörd. Det får mig att tänka att dina problem med ilska bottnar i låg självkänsla och inte dålig empati. Du kanske inte heller har någon speciellt hög empati. De flesta är ju i ett normalspann.

"En möjlighet är att det inte är fel på dig, men att andra har svårt att förstå, men att det inte är fel på dem heller. Vet inte om det hjälper. "

Jättetack!

Alltså, jag tycker inte att andra som lever annorlunda är trasiga. I allmänhet ser jag inte människor som trasiga, jag följer ingen religion eller så. De är som de är. De gör fel, de är inte fel.

Om sista delen, mycket möjligt.

Känns mycket bättre efter att ha pratat med människorna i tråden.

Hur känner du igen dig? På vilket sätt?

Du får gärna berätta!
Citera
2022-08-08, 12:11
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
motvalls

Hela idén om att

Antingen går man med på ditt sätt att se saker annars är man motvalls.

Det luktar religiös sekt om det hela.

En helig bok.

Absolut sanning om hur man borde leva livet, tror jag sett det här förr någonstans...
Citera
2022-08-08, 15:24
  #125
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromandude
I verkligheten kan jag nog uppfattas som nonchalant många gånger för man slutar ju bry sig till sist.

Jag känner inte att jag kan räkna med att du slutar ifall jag berättar åt dig att du gör mig illa. Det är ingen större poäng med att berätta vad jag faktiskt tycker. Det är otroligt svårt att lita på andra, öppna mig osv.

Kanske jag är helt okej egentligen men det är otroligt svårt att lita på dig. Det känns inte bra att tänka tillbaka, är för orolig för var det samtalet ska sluta för jag tvivlar på att andra vill komma fram till något annat än att jag är problemet.

Låter som att du är rädd för vad andra vill komma fram till, men nu handlar det om dig och vad du kommer fram till. Uppenbarligen känner du dig illa till mods av människor runtomkring dig. Drar de ner dig i negativitet är det inte konstigt att du känner dig låg. Det är helt normalt.

Fundera över vilka människor det handlar om som får dig att må dåligt. En del personer behöver man ta avstånd ifrån av ren självbevarelsedrift.

Exempel:
Du: Jag har inte hittat ett jobb ännu.
X: Varför fixar du det inte bara?(anklagande)
Du: Jag försöker men det går inget vidare.
X: Det är för att du är så himla asocial, ryck upp dig!

Resultat. Du känner dig varken sedd eller förstådd, dessutom nedvärderad.
—-
Om det istället gällde en vän med dina problem, vad skulle du ge den för stöd? Kanske så här:

Y: Jag har inte hittat ett jobb ännu.
X: Förstår att det är tufft.
Y: Ja, känner mig låg av den här skiten.
X: Vad behöver du för att göra det lättare?
Y: Vet inte, allt känns så hopplöst.
X: Vill du ha hjälp? Att vi tillsammans går igenom läget och gör upp en plan?

Osv.

Eller att X bara lyssnar och bejakar Y:s behov (beroende på läget).

Ja du fattar ..

E. Du behöver ju inte berätta för mig vad du tycker, men åtminstone respektera vad du tänker och känner. Sluta göra ner och förtrycka dina behov d.v.s vara din bästa vän, ge dig själv uppskattning och umgås med människor som får dig att må bra.
__________________
Senast redigerad av skoputs 2022-08-08 kl. 15:48.
Citera
2022-08-08, 18:53
  #126
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromandude
"En möjlighet är att det inte är fel på dig, men att andra har svårt att förstå, men att det inte är fel på dem heller. Vet inte om det hjälper. "

Jättetack!

Alltså, jag tycker inte att andra som lever annorlunda är trasiga. I allmänhet ser jag inte människor som trasiga, jag följer ingen religion eller så. De är som de är. De gör fel, de är inte fel.

Om sista delen, mycket möjligt.

Känns mycket bättre efter att ha pratat med människorna i tråden.

Hur känner du igen dig? På vilket sätt?

Du får gärna berätta!

Låter bra

Känner igen mig i stelhet och nervositet som ett mönster i interaktioner. Tror det beror på dålig självkänsla i mitt fall. Människor idag är snabba på att spekulera om olika mentala störningar, som inte ens är väl definierade. Autism, ADHD, osv. Det är lite ironiskt att man alltid ska babbla om miljöfaktorer när det gäller det mesta, men inte psykisk ohälsa. Nä där gäller det tydligen att stämpla och skamma personer direkt med att det plågsamma är medfött och obotligt.
__________________
Senast redigerad av Mjäll 2022-08-08 kl. 18:55.
Citera
2022-08-08, 20:14
  #127
Avstängd
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromandude
Hela idén om att

Antingen går man med på ditt sätt att se saker annars är man motvalls.

Det luktar religiös sekt om det hela.

En helig bok.

Absolut sanning om hur man borde leva livet, tror jag sett det här förr någonstans...
Nu är du motvalls igen...
Citera
2022-08-08, 20:23
  #128
Avstängd
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromandude
Dessutom, vad menar du med förstört liv?
Sämre jobb, sämre hälsa, sämre ekonomi, sämre vänner, än om de bejakat livet istället för att förstöra för sig själva.
Citera
2022-08-09, 00:10
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
nu handlar det om dig och vad du kommer fram till.

Tack för att du strukturerade upp det gällande konversationer

Jag tycker om att leva oplanerat. Just nu är min plan för mitt liv och min framtid att dricka en smirnoff, efter det ska jag röka en cigg sen ???

Vid något skede går jag och lägger mig. Imorgon vaknar jag och behöver köpa mat, borde iaf för jag har inget hemma. Efter det ???

Såhär har jag haft det väldigt länge, såhär tycker jag om att ha det. En förbättring skulle väl vara att ha en bättre bas, lägenheten jag bor i är helt okej men jag är ensam. Skulle vara skönt att ha en flickvän. Bättre sätt att hantera olika saker på. Konflikthantering kan vara en grej, jag brukar oftast eskalera istället för att bara säga nej. Bättra på självkänsla, självförtroende och lära mig gränser. Skapa djupare relationer.

Problemen brukar uppstå i kontakt med andra människor. Jag vet inte hur jag ska introducera mig själv, vem är jag? Jag vet inte? Vad gör jag, vad är planen för livet? Det händer en jävla massa grejer och jag är duktig på olika saker men jag är ingen och gör ingenting. Vemsomhelst kan peta ner mig.

När jag träffar någon ny havererar det ju där, precis i början.

Försökt prata med dom på psykiatrin men det blir alltid en jävla härva för de börjar tjata om att man borde sova på nätterna istället för dagarna. Ha en fast dygnsrytm istället för att låta dygnen snurra på hursomhelst och lägga mig när jag blir sömnig. Äta flera måltider om dygnet på samma tid istället för att äta noll-två gånger om dan när det nu är man är tillräckligt hungrig för att äta. Utbilda mig, skaffa ett jobb. Ett intresse. Allt det där jag inte tycker att är ett problem.

Jag bara, när jag ser något intressant så kör jag på det. Då är det vad livet handlar om hela dagen varje dag. Studerar olika ämnen när de intresserar mig.

Ett bra sätt att likna det på är med en bondkatt. Inte har den ju en plan för att, "9:15 ska jag fånga något att äta, 12:00 blir det tupplur, 13:30 promenad, 15:00 träffar jag grannen"

Den kör ju bara på. Kommer det en råtta och den är hungrig så äter den. Grejen är ju att om den gick och försökte prata med en terapeut om att den har svårt med relationer och terapeuten är en innekatt som aldrig varit utomhus och börjar tjata om att man faktiskt borde äta ur matskålen så blir det ju lite svårt.

Du fattar.
Citera
2022-08-09, 01:21
  #130
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromandude
Tack för att du strukturerade upp det gällande konversationer

Jag tycker om att leva oplanerat. Just nu är min plan för mitt liv och min framtid att dricka en smirnoff, efter det ska jag röka en cigg sen ???

Vid något skede går jag och lägger mig. Imorgon vaknar jag och behöver köpa mat, borde iaf för jag har inget hemma. Efter det ???

Såhär har jag haft det väldigt länge, såhär tycker jag om att ha det. En förbättring skulle väl vara att ha en bättre bas, lägenheten jag bor i är helt okej men jag är ensam. Skulle vara skönt att ha en flickvän. Bättre sätt att hantera olika saker på. Konflikthantering kan vara en grej, jag brukar oftast eskalera istället för att bara säga nej. Bättra på självkänsla, självförtroende och lära mig gränser. Skapa djupare relationer.

Problemen brukar uppstå i kontakt med andra människor. Jag vet inte hur jag ska introducera mig själv, vem är jag? Jag vet inte? Vad gör jag, vad är planen för livet? Det händer en jävla massa grejer och jag är duktig på olika saker men jag är ingen och gör ingenting. Vemsomhelst kan peta ner mig.

När jag träffar någon ny havererar det ju där, precis i början.

Försökt prata med dom på psykiatrin men det blir alltid en jävla härva för de börjar tjata om att man borde sova på nätterna istället för dagarna. Ha en fast dygnsrytm istället för att låta dygnen snurra på hursomhelst och lägga mig när jag blir sömnig. Äta flera måltider om dygnet på samma tid istället för att äta noll-två gånger om dan när det nu är man är tillräckligt hungrig för att äta. Utbilda mig, skaffa ett jobb. Ett intresse. Allt det där jag inte tycker att är ett problem.

Jag bara, när jag ser något intressant så kör jag på det. Då är det vad livet handlar om hela dagen varje dag. Studerar olika ämnen när de intresserar mig.

Ett bra sätt att likna det på är med en bondkatt. Inte har den ju en plan för att, "9:15 ska jag fånga något att äta, 12:00 blir det tupplur, 13:30 promenad, 15:00 träffar jag grannen"

Den kör ju bara på. Kommer det en råtta och den är hungrig så äter den. Grejen är ju att om den gick och försökte prata med en terapeut om att den har svårt med relationer och terapeuten är en innekatt som aldrig varit utomhus och börjar tjata om att man faktiskt borde äta ur matskålen så blir det ju lite svårt.

Du fattar.

Ja, jag fattar, och tänker att i längden stjälper det mer än hjälper att endast leva för stunden. Det ger stor tillfredsställelse för ögonblicket, men frågan är om du genom din livsstil lurar dig själv och att det i längden sänker ditt självförtroende?

Du har ju långsiktiga mål, flickvän, bättre relationer med omgivningen, veta mer vem du är och vad du vill.

Dom här grejorna och dina intressen. Hoppar det hit och dit utan riktning? Brukar du i förväg bestämma vad du ska göra och sedan utföra det så att du kan lita på dig själv? Att endast följa känsloimpulser ger tillfredsställelse för stunden, att följa en tänkt plan ger bestående tillfredsställelse och självförtroende. En båt utan roder eller segel far planlöst hit och dit, jämför med om den har roder och segel, bara att styra till den kobbe eller vik som behagas.

Vad tror du om ovanstående resonemang?
Citera
2022-08-09, 19:46
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Ja, jag fattar, och tänker att i längden stjälper det mer än hjälper att endast leva för stunden. Det ger stor tillfredsställelse för ögonblicket, men frågan är om du genom din livsstil lurar dig själv och att det i längden sänker ditt självförtroende?

Du har ju långsiktiga mål, flickvän, bättre relationer med omgivningen, veta mer vem du är och vad du vill.

Dom här grejorna och dina intressen. Hoppar det hit och dit utan riktning? Brukar du i förväg bestämma vad du ska göra och sedan utföra det så att du kan lita på dig själv? Att endast följa känsloimpulser ger tillfredsställelse för stunden, att följa en tänkt plan ger bestående tillfredsställelse och självförtroende. En båt utan roder eller segel far planlöst hit och dit, jämför med om den har roder och segel, bara att styra till den kobbe eller vik som behagas.

Vad tror du om ovanstående resonemang?

Alltså mycket har väl kretsat kring att hålla mig utanför. Utforska mörkret. Mestadels av tiden går jag bara runt och dagdrömmer, älskar det. Bygga tankevärldar osv.

Om den där båten, den rätta liknelsen är att. Om man seglar utan mål så har man aldrig medvind. Jag fattar poängen dock.

Ska fundera på det, just nu vill jag bara utforska livet och ha roligt.
Citera
2022-08-10, 11:14
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Dom här grejorna och dina intressen. Hoppar det hit och dit utan riktning? Brukar du i förväg bestämma vad du ska göra och sedan utföra det så att du kan lita på dig själv? Att endast följa känsloimpulser ger tillfredsställelse för stunden, att följa en tänkt plan ger bestående tillfredsställelse och självförtroende. En båt utan roder eller segel far planlöst hit och dit, jämför med om den har roder och segel, bara att styra till den kobbe eller vik som behagas.

Det jag drömmer mycket om och ser upp till är väl scenarion och personer? En viss uppsättning känslor? Det jag känner när jag läser om Stalins generaler, så vill jag känna hela tiden. Eftersom Ryssland är så kontroversiellt just nu, när jag föreställer mig befälen i Islamska Staten.

Dom som höll i försvaret när de gick under i slaget om Mosul i en helt hopplös strid.

Jag föreställer mig det där som att man sitter ute i öknen och lyssnar på en rutten radio som knastrar. Plötsligt får man ett meddelande av en rabiat befälhavare som är påtänd så in i helvete på capatagon.

"Allt är kört!

Vi är omringade och kan inte ta oss ut!

Dom är överlägsna på alla nivåer!

Bomberna faller!

Enheterna går i graven en efter en med ett utmärkt jävla utförande! Oj helvete om dom får för sig något annat jag slaktar dom som djur satan! "

Följt av ett sånt jävla vrål att signalspanarna på andra sidan sätter kaffet i halsen

Vilka djupt imponerande individer. Tänk att vara som dem. Känslorna jag känner när jag tänker på såna. Så vill jag också vara. Det total självförtroendet, rabiata fantismen och likgiltigheten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback