Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-10-11, 16:34
Medlem
NeonCrosss avatar
Hej,

Undrar om ni har tips på bra receptfritt läkemedel mot migrän?

Lider själv av det.

Vanligt paracetamol hjälper mig inte. Såsom Alvedon, Ibubrofen och Ipren.

//NeonCross
Citera
2021-10-11, 16:37
Medlem
blomplantfans avatar
Testat Acetylsalicylsyra?
Citera
2021-10-11, 16:38
Medlem
NeonCrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomplantfan
Testat Acetylsalicylsyra?

Det är väl inte mot migrän? Hört att det är slemlösande om man har mycket slem i svalget.
Citera
2021-10-11, 16:49
Medlem
Har du vart till vårdcentralen om det? krävdes inte mycket för att jag skulle få några tabletter som tog bort all smärta. Minns inte i skrivande stund vad den hette, men det var hjärtklappning och smärtstillande på burk.
Citera
2021-10-11, 17:14
Bannlyst
Zomig nasal! Nässpray.
Citera
2021-10-11, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LALLAREN666
Har du vart till vårdcentralen om det? krävdes inte mycket för att jag skulle få några tabletter som tog bort all smärta. Minns inte i skrivande stund vad den hette, men det var hjärtklappning och smärtstillande på burk.

Det beror nog mycket på vilken läkare man får. Jag har själv migrän och tog upp det i samband med annat när jag var på vårdcentralen och då sa läkaren att hon inte skriver ut receptbelagt eftersom jag lika gärna kunde hitta på att jag har migrän... Jag skulle istället ringa när jag har migrän och få en akuttid. Jag förstod att hon aldrig har haft migrän!
Citera
2021-10-11, 17:34
Medlem
LordHoratioNelsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeonCross
Det är väl inte mot migrän? Hört att det är slemlösande om man har mycket slem i svalget.

Det är Treo men hjälper inte om migränen är lite svårare. Medlet mot slem heter Acetylcystein.
Receptfria tabletter Naproxen (kallas också Pronaxen) eller Zomig Nasal (nässpray) hjälper min dotter.
Zomig funkar bäst enligt henne när hon har kraftig migrän.
Funkar inte receptfria måste du nog be om recept.
Lycka till!
Citera
2021-10-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeonCross
Hej,

Undrar om ni har tips på bra receptfritt läkemedel mot migrän?

Lider själv av det.

Vanligt paracetamol hjälper mig inte. Såsom Alvedon, Ibubrofen och Ipren.

//NeonCross

Treo brukar hjälpa mig om jag tar det direkt jag känner att migrän är på gång. Har provat nässpray men jag spydde bara av det.
Stolpiller ska väl funka rätt bra om man har lätt för att spy, men jag vet inte om det finns receptfritt 🤔
Citera
2021-10-11, 17:41
Medlem
Voltaren är billigt och hjälper mig , lika så pronaxen , inte receptfria men be och få en eller två tabletter av någon som har det utskrivet och testa. Funkar det så får du det lätt på recept.
Treo hjälper lite också eller alvedon comp med koffein men inte lika bra som Voltaren och pronaxen. Zomig nasal hjälper inte mig alls och är skitdyrt dessutom.
Citera
2021-10-11, 18:05
Medlem
irrljuss avatar
Jag fick tippset att prova värktabletter med koffein för en väldans massa år sen av en läkare, har funkat för mig sen dess.
En Bamyl koffein brus brukar lösa migränen och är favorit men ibland behövs dubbla dosen.

Om det inte hjälper är det nog läkarbesök och utredning som behövs för dig.
Citera
2021-10-11, 18:09
Bannlyst
Om det är renodlade migränläkemedel finns också Sumatriptan receptfritt.
Citera
2021-10-11, 20:44
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffertzon
Om det är renodlade migränläkemedel finns också Sumatriptan receptfritt.

Ett bra val för migränanfall. Eezee är också ett bra val men är numera receptbelagd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in