Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-06, 14:33
  #1
Medlem
Igår såg jag på filmen Heat.
08:30 in i filmen stänger Wal Kilmer av bilradion precis i en jingel för den aktuella radiostationen. Hyffsat tydligt hörs då samma melodi som jingeln för Rix FM. Men filmen är från 1995 och Rix FM började sända långt senare.
Är det någon slö jingelskrivare som har snott jingeln från en amerikansk kanal och tagit betalt för det? Vad tror ni?

/Ironiskt konspiratorisk cykelbrorsa
Citera
2022-08-06, 14:42
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbrorsan1
Igår såg jag på filmen Heat.
08:30 in i filmen stänger Wal Kilmer av bilradion precis i en jingel för den aktuella radiostationen. Hyffsat tydligt hörs då samma melodi som jingeln för Rix FM. Men filmen är från 1995 och Rix FM började sända långt senare.
Är det någon slö jingelskrivare som har snott jingeln från en amerikansk kanal och tagit betalt för det? Vad tror ni?

/Ironiskt konspiratorisk cykelbrorsa

Nu vet jag inte men det kan ju vara så att den som komponerar jinglar kan sälja jingeln till flera aktörer i olika länder? Men det är gissning bara.
Citera
2022-08-06, 15:23
  #3
Medlem
Jordgubbes avatar
Det är väl bara fyra toner dvs nära slump, men om nån kunde hitta filmklippet?
Citera
2022-08-06, 15:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengbula
Nu vet jag inte men det kan ju vara så att den som komponerar jinglar kan sälja jingeln till flera aktörer i olika länder? Men det är gissning bara.

+1 på den. När man köper bilder och reklamjinglar så är det inte ovanligt att det finns både bara rättigheten att använda den eller exklusivt, till ett mycket högre pris varvid säljaren förbinder sig att inte sälja till någon annan, att välja på.
Citera
2022-08-06, 22:25
  #5
Medlem
Dimpens avatar
Kanske då rubriken på tråden skall vara " RIX FM stulit jingel"?
Citera
2022-08-06, 23:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Kanske då rubriken på tråden skall vara " RIX FM stulit jingel"?

Kanske vore mer korrekt svenska. Alt:
"Rixh ha shnott introplinge frå amerikanskt radio!"

Men hursomhelst, kanske är det så enkelt att man kan köpa in samma jingel. Men det vore ju mer festligt om det kom fram att jingeln hade presenterats med pompa och ståt på RIX måndagsmöte en gång i tiden som något helt nykomponerat.
Citera
2022-08-07, 10:55
  #7
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbrorsan1
Igår såg jag på filmen Heat.
08:30 in i filmen stänger Wal Kilmer av bilradion precis i en jingel för den aktuella radiostationen. Hyffsat tydligt hörs då samma melodi som jingeln för Rix FM. Men filmen är från 1995 och Rix FM började sända långt senare.
Är det någon slö jingelskrivare som har snott jingeln från en amerikansk kanal och tagit betalt för det? Vad tror ni?

/Ironiskt konspiratorisk cykelbrorsa


Jag vet inte om det är exakt den men jag var i Florida sent 90 eller tidigt 2000-tal och hörde en radiostation med en jingel som var extremt lik Rix FM. Har den i huvudet än idag. "one oh seven one - A - one - A", alltså med exakt samma melodi som "bäst musik just nu - Rix - F - M". Stationen hette WA1A med frekvensen 107.1 MHz.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback