Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-05, 20:04
  #1
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Minns inte när jag köpt min första digital systemkamera, en Nikon D70 som hängde med till den helt sonika dog efter några år. Köpte då en Nikon D7100 som självklart blev stulen när jag dum som jag är tog en tupplur. Köpte då istället ett begagnad D300 hus för runt 1000kr. Sen kunde jag inte låta bli att köpa en D200 för samma pris, dock medföljde ett objektiv, ett AF-S NIKKOR 17-55mm 1:2.8 G ED.

Det enda jag egentligen saknar med dessa kameror är möjligheten att filma, något jag känner att jag lika gärna kan göra med mobilen. Men är man prylbög så är man. Har batterigrepp till båda vilket möjliggör att jag med D300:an kan knäppa 8 bilder per sekund vilket är perfekt när man t.ex, fotar fåglar eller andra djur på flykt.. Funderar på att försöka hitta en begagnad D500 i bra bruksskick, repor och dylikt kvittar, jag har inte heller bråttom att köpa.

Men... Vad tror ni? Som jag ser det är det väl egentligen bara upplösning och möjligheten att filma som skiljer? Finns det fler fördelar? Är det vettigare att köra slut på de två kameror jag redan har innan jag skaffar en ny?

Är även intresserad av tips på andra kameror, självklart Nikon då jag knappast är sugen på att köpa nya objektiv. Vridbar skärm vore nice men främförallt vill jag att den ska vara vädertålig. Tänker mig en budget på ca: 5000kr men kommer inte deppa ihop om någon kommer med tips på något billigare.
Citera
2022-08-05, 20:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Funderar på att försöka hitta en begagnad D500 i bra bruksskick,
...
Är även intresserad av tips på andra kameror, självklart Nikon då jag knappast är sugen på att köpa nya objektiv. Vridbar skärm vore nice men framförallt vill jag att den ska vara vädertålig. Tänker mig en budget på ca: 5000kr men kommer inte deppa ihop om någon kommer med tips på något billigare.
Du kommer ha mycket svårt att hitta en D500 för 5000kr.
Om du satsar på D5600 så får du skärm som är vridbar på många håll, men inget större väderskydd.
Om du satsar på D7200 får du hyfsad vädertålighet men ej vridbar skärm.
Citera
2022-08-05, 21:08
  #3
Medlem
Det finns fler fördelar med lite dyrare kameror, en typisk sån grej brukar vara autofokuset. På dyrare kameror är autofokuset vanligen både snabbare och smartare om man kan säga så. Det är såklart en stor fördel om man vill fota fåglar.
En annan grej brukar vara att du kan få ännu fler bilder per sekund.
Det dynamiska omfånget brukar vara större på lite dyrare kameror.
Frågan är dock om du får jättestor skillnad för 5000kr. Jag är ingen expert på Nikon, själv kör jag Sony. Men om jag var du skulle jag istället satsa på ett till begagnat, hyfsat objektiv för de pengarna. Givetvis ett som passar både på de kameror du har idag och även skulle passa på en kamera som du kan tänkas ha råd med längre fram.
Tror ett bra objektiv för 5000kr gör större skillnad för dina foton än en kamera för 5000kr skulle göra.
Citera
2022-08-05, 21:14
  #4
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Du kommer ha mycket svårt att hitta en D500 för 5000kr.
Om du satsar på D5600 så får du skärm som är vridbar på många håll, men inget större väderskydd.
Om du satsar på D7200 får du hyfsad vädertålighet men ej vridbar skärm.

Det är absolut inte så att jag tänkt köpa en ny kamera idag, imorgon eller ens om en månad. Och är det just D500 jag kollat på då mycket är sig likt från mina nuvarande kameror. Hade som sagt en D7100 som jag var mycket nöjd med (antar att den är jämförbar med D7200) men den försvann under en tupplur.
Att kameran är vädertålig och robust är ett måste. D7200 är nog värd att kolla upp, jag har förmodligen snöat inte lite väl på just D500. Sen vette fan vad jag egentligen ska med en ny kamera till, det är det där förbannade habegäret som spökar...

Tackar för ditt svar!
Citera
2022-08-05, 21:28
  #5
Medlem
Zorzarns avatar
Om du gillar att fotografera just fågel eller sport så är D500 kanske den bästa kameran du kan köpa i det segmentet. Dock inte för 5000kr. Kanske om du stöter på tjack-torsten som har snott en och vill sälja snabbt.

Ett batterigrepp till D500'an så blir den ruskigt snabb. Sjukt bra autofokus som fått mycket från storebror D5'an. Presterar riktigt bra med höga ISO-tal också. Sen att den har 1.5x crop gör att du kommer lite närmare också. Jag vet flera som bytte ut sina D3S, D4, D4S mot just D500. Fantastisk kamera.
Citera
2022-08-05, 21:41
  #6
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Det finns fler fördelar med lite dyrare kameror, en typisk sån grej brukar vara autofokuset. På dyrare kameror är autofokuset vanligen både snabbare och smartare om man kan säga så. Det är såklart en stor fördel om man vill fota fåglar.
En annan grej brukar vara att du kan få ännu fler bilder per sekund.
Det dynamiska omfånget brukar vara större på lite dyrare kameror.
Frågan är dock om du får jättestor skillnad för 5000kr. Jag är ingen expert på Nikon, själv kör jag Sony. Men om jag var du skulle jag istället satsa på ett till begagnat, hyfsat objektiv för de pengarna. Givetvis ett som passar både på de kameror du har idag och även skulle passa på en kamera som du kan tänkas ha råd med längre fram.
Tror ett bra objektiv för 5000kr gör större skillnad för dina foton än en kamera för 5000kr skulle göra.

Nu skriver du att du inte har koll på Nikon och det kan självklart alla inte ha. Några nya objektiv behöver jag dock inte utan klarar mig bra med mitt 17-55mm som jag antar du blandar ihop med det klassiska kit-objektivet på 18-55mm. Har ett gäng till, mina ögon, riktigt vassa objektiv. Det som sagt nytt kamerahus jag är sugen på... Fast det är klart, kan någon tipsa om ett billigt och bra tilt & shift objektiv tar jag mer än gärna emot tips om det också. Men eftersom jag saknar erfarenhet av dessa har jag ingen lust att lägga 10.000kr eller mer på ett även jag säkerligen skulle älska ett sådant och köpa upp mig relativt snart. Tack för svar iaf!
Citera
2022-08-05, 21:50
  #7
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorzarn
Om du gillar att fotografera just fågel eller sport så är D500 kanske den bästa kameran du kan köpa i det segmentet. Dock inte för 5000kr. Kanske om du stöter på tjack-torsten som har snott en och vill sälja snabbt.

Ett batterigrepp till D500'an så blir den ruskigt snabb. Sjukt bra autofokus som fått mycket från storebror D5'an. Presterar riktigt bra med höga ISO-tal också. Sen att den har 1.5x crop gör att du kommer lite närmare också. Jag vet flera som bytte ut sina D3S, D4, D4S mot just D500. Fantastisk kamera.

Du förstår du varför jag är sugen... Men det blir ju till att vänta tills begagnat priserna hamnar på en för mig rimlig nivå vilket jag tror kommer ske inom ett år med lite tur. Det är trots allt många glada nybörjare med för mycket pengar som köper "värstingkameror" som de sedan tröttnar på snabbt.

Min D200 betalade jag en tusenlapp för dock enbart för det medföljande objektivet som jag lätt hade kunnat ge 5000kr för.
Citera
2022-08-05, 22:23
  #8
Medlem
Zorzarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Du förstår du varför jag är sugen... Men det blir ju till att vänta tills begagnat priserna hamnar på en för mig rimlig nivå vilket jag tror kommer ske inom ett år med lite tur. Det är trots allt många glada nybörjare med för mycket pengar som köper "värstingkameror" som de sedan tröttnar på snabbt.

Min D200 betalade jag en tusenlapp för dock enbart för det medföljande objektivet som jag lätt hade kunnat ge 5000kr för.

Tyvärr så lär du få vänta ett bra tag tills du får en D500 för 5000kr. Den ligger i samma nivå som många nya kameror gör idag rent tekniskt. Så du lär få stå ut minst 3-4 år + tills en D500 kostar under 5K. Även om de spegelfria kamerorna tar över marknaden nu så finns dem absolut finaste objektiven fortfarande med f-fattningen. Visst, det finns adapter till Z, men jag som inbiten fotograf ogillar extra lager glas framför fina glas. Därför kommer jag köra med min D850/D5 en låååång tid framöver.
Citera
2022-08-05, 23:12
  #9
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorzarn
Tyvärr så lär du få vänta ett bra tag tills du får en D500 för 5000kr. Den ligger i samma nivå som många nya kameror gör idag rent tekniskt. Så du lär få stå ut minst 3-4 år + tills en D500 kostar under 5K. Även om de spegelfria kamerorna tar över marknaden nu så finns dem absolut finaste objektiven fortfarande med f-fattningen. Visst, det finns adapter till Z, men jag som inbiten fotograf ogillar extra lager glas framför fina glas. Därför kommer jag köra med min D850/D5 en låååång tid framöver.

Startade kanske tråden några år för tidigt för precis som du tror jag att det kommer dröja 3-4 eller kanske till och med 5år innan prisnivåerna är på det nivån jag hoppas på, nu orkar jag inte googla men D500:an släpptes väl 2017 och D300:an 10år tidigare. Nu minns jag inte när jag köpte min D300 men ska kolla direkt för det borde ju finnas historik på Tradera. Nope, det gick inte att se så pass gamla annonser men jag tippar på att det borde vart runt 2017, alltså när kameran var 10år gammal och i mina ögon var de 1000kr en spottstyver med tanke på vad jag fick så jag tänker mig att priserna (tyvärr) kommer rasa inom några år. Tyvärr då det är jävligt bra kameror som man tycker borde hålla i pris lite längre tid än så. Men som köpare ska man ju inte klaga.

Men iaf... Du verkar ha lite koll (inte för jag menar att andra som svarat inte har det) men har du kanske koll på någon annan kamera till bra pris som är en uppgradering från D300 samt givetvis vädertålig, självklart ska det vara en Nikon. De främsta skälen till att jag vill byta är främst för att kunna vinkla skärmen när jag använder den som sökare samt möjlighet att filma vid de få tillfällen man stöter på sånt man gärna skulle vilja ha på film. T.ex suger det att sitta i båten uppe i Nordnorge när det plötsligt dyker upp delfiner som glider fram på sina stjärtfenor, du fattar.
Citera
2022-08-06, 00:26
  #10
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Startade kanske tråden några år för tidigt för precis som du tror jag att det kommer dröja 3-4 eller kanske till och med 5år innan prisnivåerna är på det nivån jag hoppas på, nu orkar jag inte googla men D500:an släpptes väl 2017 och D300:an 10år tidigare. Nu minns jag inte när jag köpte min D300 men ska kolla direkt för det borde ju finnas historik på Tradera. Nope, det gick inte att se så pass gamla annonser men jag tippar på att det borde vart runt 2017, alltså när kameran var 10år gammal och i mina ögon var de 1000kr en spottstyver med tanke på vad jag fick så jag tänker mig att priserna (tyvärr) kommer rasa inom några år. Tyvärr då det är jävligt bra kameror som man tycker borde hålla i pris lite längre tid än så. Men som köpare ska man ju inte klaga.

Men iaf... Du verkar ha lite koll (inte för jag menar att andra som svarat inte har det) men har du kanske koll på någon annan kamera till bra pris som är en uppgradering från D300 samt givetvis vädertålig, självklart ska det vara en Nikon. De främsta skälen till att jag vill byta är främst för att kunna vinkla skärmen när jag använder den som sökare samt möjlighet att filma vid de få tillfällen man stöter på sånt man gärna skulle vilja ha på film. T.ex suger det att sitta i båten uppe i Nordnorge när det plötsligt dyker upp delfiner som glider fram på sina stjärtfenor, du fattar.
Om det är böj- och vridbar skärm som är din dealbreaker – titta på fyrsiffriga Nikon-modeller. Jag är verkligen inte bra på det segmentet, men några tresiffriga sådana finns mig veterligen inte.

3000/5000/7000 är väl vad du söker. Med deras mindre sensorer kommer du ju även undan med väldigt mycket billigare objektiv.

Som sagt, jag är inte insatt i Nikons fyrsiffriga sortiment. Men jag vet att det finns en massa sådana på Blocket. Detta då jag kollar nästan dagligen.
Citera
2022-08-06, 08:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Nu skriver du att du inte har koll på Nikon och det kan självklart alla inte ha. Några nya objektiv behöver jag dock inte utan klarar mig bra med mitt 17-55mm som jag antar du blandar ihop med det klassiska kit-objektivet på 18-55mm. Har ett gäng till, mina ögon, riktigt vassa objektiv. Det som sagt nytt kamerahus jag är sugen på... Fast det är klart, kan någon tipsa om ett billigt och bra tilt & shift objektiv tar jag mer än gärna emot tips om det också. Men eftersom jag saknar erfarenhet av dessa har jag ingen lust att lägga 10.000kr eller mer på ett även jag säkerligen skulle älska ett sådant och köpa upp mig relativt snart. Tack för svar iaf!

Visst, om det bara är bekräftelse du vill ha på att det är en D500 du ska köpa, så för all del: köp. Utan att du ens har koll på vad, utöver megapixel och video som är skillnaden.
Citera
2022-08-06, 17:32
  #12
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Visst, om det bara är bekräftelse du vill ha på att det är en D500 du ska köpa, så för all del: köp. Utan att du ens har koll på vad, utöver megapixel och video som är skillnaden.

Har du läst trådstarten? Ditt svar är nog bland de mest korkade jag någonsin läst här på Flashback. Viss skillnad på att läsa specar mot att höra folk som har praktisk erfarenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback