Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-04, 23:49
  #1
Medlem
BePatients avatar
Hur ska jag göra om de mörka och medelljusa nivåerna i en film är bra, men de ljusa nivåerna är för ljusa? Vill redigera så det ser normalt ut.
Citera
2022-08-04, 23:51
  #2
Medlem
Cokeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Hur ska jag göra om de mörka och medelljusa nivåerna i en film är bra, men de ljusa nivåerna är för ljusa? Vill redigera så det ser normalt ut.

Du redigerar om de scenerna efteråt, vilket program använder du?
Citera
2022-08-04, 23:53
  #3
Medlem
Använd dig av färgkurvor. Du behöver bara ändra den vita, inte de andra. Bara att söka color curves om du vill ha bättre förklaring.
Citera
2022-08-05, 00:12
  #4
Medlem
Bonnatorps avatar
Filma i RAW-format om möjligt så du har en råare output från sensorn och efterbehandla färgkurvorna.
Citera
2022-08-05, 05:26
  #5
Moderator
yz44s avatar
Vilket program använder du?
Jag använder ibland VSDC video editor och där finns många möjligheter att justera, effekten av valt vektyg syns direkt så du ser om det har önskad effekt utan att behöva köra hela filen.
Programmet är helt fritt att använda och du hittar det enkelt på nätet.
Citera
2022-08-05, 18:18
  #6
Medlem
BePatients avatar
Använder också VSDC. Har ej filmat själv. Oavsett om det är eget material så gäller frågan hur jag ska redigera i videoredigeringsprogram.

Jag var på verktyget och prövade att ändra nivåer och testade lite men såg inget som såg bra ut... Det kommer inte förvränga förhållandet mellan R, G och B (förutsatt att dessa är på jämna nivåer till att börja med) då? Ser nu att det finns två punkter på grafen jag kan dra i. Vad representerar dessa?
Citera
2022-08-06, 11:25
  #7
Medlem
BePatients avatar
Ja... det blev nog bättre, efter mycket mixtrande, men det känns verkligen att det inte är ett substitut för att ha filmat det bra från första början.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback