Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2022-08-16, 18:50
  #97
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caprice666
Nä, sånt är en myt.
Fåglar blir rädda för sånt som rör sig.
Ingen myt alls, min brygga är fri från skit till skillnad mot andras.
Citera
2022-08-17, 10:01
  #98
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Tycker de är ganska söta, och inte ens aggressiva, låt andra arter också leva. Det är inte irakier som någon skrev lol.
Citera
2022-08-18, 00:11
  #99
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heckmann
Yngre gäss går att äta, men inget jag själv är förtjust i. Har en viss smak som lever ifrån nöt/gris.

Skyddsjakt på eget initiativ hela året. Skjuter ca 50st om året på växande gröda. De äter väldigt mycket utav grödan om de är 50-100. Det blir även bakterier i de grödorna som ska bli djurfoder.

Är bra övningskytte, brukar skjuta långdistans max 200m med kaliber 308.
Jaså, kula?
Får aldrig bra verkan med min 308'a med 22" pipa.
Skjuter visserligen med Alaska som kanske är lite för hård för gäss?
Har ju staplat upp med Oryx/Hammerhead o andra bondade kulor till dödagar, men om du har tips på någon blötare/mjukare kula som verkar varmint så tar jag gärna emot tips på sorten o namnet? Tack.

Edit;
Vilken typ av glugg har du?
Anv en 2-7x33mm för tillfället, son en kompromiss mellan mina gluggar i 1-4x20mm o 3-9x40mm
__________________
Senast redigerad av -Andreas- 2022-08-18 kl. 00:15.
Citera
2022-08-20, 20:45
  #100
Medlem
caprice666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Jaså, kula?
Får aldrig bra verkan med min 308'a med 22" pipa.
Skjuter visserligen med Alaska som kanske är lite för hård för gäss?
Har ju staplat upp med Oryx/Hammerhead o andra bondade kulor till dödagar, men om du har tips på någon blötare/mjukare kula som verkar varmint så tar jag gärna emot tips på sorten o namnet? Tack.

Edit;
Vilken typ av glugg har du?
Anv en 2-7x33mm för tillfället, son en kompromiss mellan mina gluggar i 1-4x20mm o 3-9x40mm

Jag skjuter oftast med min 22wmr, då med cci vanlig blyspets.
De gånger jag skulle skjuta med 308 så har jag normas övnings.
Citera
2022-08-24, 16:38
  #101
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caprice666
Jag skjuter oftast med min 22wmr, då med cci vanlig blyspets.
De gånger jag skulle skjuta med 308 så har jag normas övnings.
Tackar.
Undersökte saken närmare med just den bössan o lade märke till att kikarmontaget inte längre satt benfast, löstes med någon droppe loctite på skruvarna.

Testade istället med annan bössa i 7x57R blyspets, (helmantel/övnings är dyrare än jakt ptr i den kalibern), samt öppna riktmedel nu i helgen o då blev en kanadaröv liggandes på plats från ungefär 70-80 meter skottavstånd.

Har en klass 3a, självomladdande, ska testa den nästa gång o se om den funkar någorlunda bortom 50-60 meter med ett rödpunkt alt. 1-4x20mm glugg.
Citera
2022-08-24, 17:07
  #102
Medlem
lemonzhellos avatar
Ver inte om det stämmer, men jag har för mig att jag har hört att de är ett av få djur som äter spansk skogssnigel?

Kan det vara så?

Passar på något sätt detta obehagliga djur. Snigeln påminner ju också om deras skitkorvar.

Äter de mördarsniglar så får det väl sägas vara en förmildrande omständighet, men i det stora hela inget som skulle få mig att spara på blyet.
Citera
2022-08-24, 17:12
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Ver inte om det stämmer, men jag har för mig att jag har hört att de är ett av få djur som äter spansk skogssnigel?

Kan det vara så?

Passar på något sätt detta obehagliga djur. Snigeln påminner ju också om deras skitkorvar.

Äter de mördarsniglar så får det väl sägas vara en förmildrande omständighet, men i det stora hela inget som skulle få mig att spara på blyet.
Tyvärr, det är myskankor som tål och gillar att äta mördarsniglar.
Citera
2022-08-29, 14:37
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Unggås är gott.
Gamla gäss är så segt att vår gamla hund spottade ut köttet.

Gräddsås, Hasselbackspotatis, Brysselkål, Gelé och en bamsebalja Bourgogne kommer att hjälpa till

Ja det är väl bara att köra långkok
Citera
2022-08-29, 14:43
  #105
Avstängd
Dom gödslar väl åkrar naturligt..vanliga svenskar har väl inte ont av dom. värre då med vildsvinen.
Citera
2022-08-29, 21:31
  #106
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Ja det är väl bara att köra långkok

Låren kanske går att konfirmera men hur är det med brösten?
Magra och stenhårda. Tror inte att det går att långkoka för att göra köttet mört.

Man kanske kan mala och göra mån slags paté?
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback