Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-04, 15:05
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
T ex är jag sugen på att testa Elden Ring men misstänker att det tar lång tid innan man tycker det är kul och jag har svårt att ta mig över den "kullen" t ex kanske jag har 30 minuter över och vill testa ett nytt spel, oftast räcker inte det för att ens se klart intron idag känns det som.


Kan säga såhär att elden ring kommer du fastna i för det är utmanande!
Dagens problem med spel är att de är alldeles för enkla.
När vi växte upp så var de svåra spel, finns otroligt många spel till t.ex. sega / 8-bit som man aldrig var i närheten av att klara.

Senast jag fastnade så för ett single player lir var nog zelda OoT
Citera
2022-08-04, 15:26
  #14
Medlem
VelvetThornss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elric
Kan säga såhär att elden ring kommer du fastna i för det är utmanande!
Dagens problem med spel är att de är alldeles för enkla.
När vi växte upp så var de svåra spel, finns otroligt många spel till t.ex. sega / 8-bit som man aldrig var i närheten av att klara.

Senast jag fastnade så för ett single player lir var nog zelda OoT

Tycker att spelen idag är mer komplexa, speciellt strategispel eller RPG's med hundratals olika funktioner, resurser, menyer, items och stats man måste lära sig. Anledningen att många äldre spel från 80- och 90-talet var svåra var för att det var det bästa sättet att tjäna pengar på i arkadhallarna. Varje gång Mario dog så var man tvungen att lägga i fler mynt. Man kunde heller inte spara spelen och var tvungen att komma till slutet i en sittning vilket såklart gjorde det ännu svårare.

För att vara on-topic så har jag själv samma problem. Med vuxenlivet försvinner tiden (och till viss del suget) att spela och komma in i nya spel. Oftast drar jag själv igång ett gammalt spel som jag spelade mycket som tonåring bara för att jag redan kan det. Det finns undantag såklart, men de är få.
Citera
2022-08-04, 16:09
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetThorns
Tycker att spelen idag är mer komplexa, speciellt strategispel eller RPG's med hundratals olika funktioner, resurser, menyer, items och stats man måste lära sig. Anledningen att många äldre spel från 80- och 90-talet var svåra var för att det var det bästa sättet att tjäna pengar på i arkadhallarna. Varje gång Mario dog så var man tvungen att lägga i fler mynt. Man kunde heller inte spara spelen och var tvungen att komma till slutet i en sittning vilket såklart gjorde det ännu svårare.

För att vara on-topic så har jag själv samma problem. Med vuxenlivet försvinner tiden (och till viss del suget) att spela och komma in i nya spel. Oftast drar jag själv igång ett gammalt spel som jag spelade mycket som tonåring bara för att jag redan kan det. Det finns undantag såklart, men de är få.

Har helt klart gått inflation i hur ”mycket” gameplay ett spel ska innehålla. Ta t ex Mario 64 där man samlade stjärnor och att slå sista bossen kanske krävde typ 40 st men totalt kunde man samla 120. Då var dock varje stjärna man samlade en väl designad utmaning idag kan spelen handla om att man bara ska resa över stora ytor och liknande uppdrag

Jag gillar fortfarande linjärt guidade spel, inte att de måste vara 2D men att det är mer tydlig styrning och utan massa sidouppdrag
Citera
2022-08-04, 16:36
  #16
Medlem
Edit: så går det när man inte läser första posten ordentligt. Men ja komplettera howlongtobeat med walkthroughs på Youtube så bör man få en känsla för hur spelet verkar.
Citera
2022-08-04, 17:11
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Som äldre kommer man aldrig in i spel. Det är helt enkelt ointressant och man har ingen tid som i yngre dagar.

Vem fan är 'man'?

DU kommer aldrig in i spel. Du har ingen tid för spel. Det betyder inte att vi andra inte gör det!
Citera
2022-08-04, 17:21
  #18
Medlem
Ett tips är att har du spelat mindre än 2 timmar på Steam så kan du returnera spelet. Så på Steam behöver du inte vara så orolig att du har slösat bort pengar om du tycker något är tråkigt redan efter 30 min. Tror Epic har något liknande.
Citera
2022-08-04, 18:13
  #19
Medlem
kovidnittions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LurosPhadox
Vem fan är 'man'?

DU kommer aldrig in i spel. Du har ingen tid för spel. Det betyder inte att vi andra inte gör det!
Jo det är exakt det de betyder.
Citera
2022-08-04, 18:22
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timergu
Ett tips är att har du spelat mindre än 2 timmar på Steam så kan du returnera spelet. Så på Steam behöver du inte vara så orolig att du har slösat bort pengar om du tycker något är tråkigt redan efter 30 min. Tror Epic har något liknande.

Intressant! Ordnar i dagsläget alla spel jag vill ha själv även om jag har ekonomin för att införskaffa den vägen, just för jag inte vill köpa något som suger… förr hade alla spel demos men det verkar tillhöra forntiden
Citera
2022-08-04, 19:38
  #21
Medlem
Påbörjade ett större spel på ps5 igår utan att först spendera någon timme på att undersöka om detta spelet är något för mig. Satte mig ner och spelade i ungefär två timmar. Fattade aldrig om det hela var ett enda långt intro eller om spelet helt enkelt var så där sjukt intetsägande. Så sjuuuuuukt långa monologer och sedan storytelling på 10 minuter här och var. Kanske styrde gubben i totalt 10 min. Jag ville ju spela, inte läsa en roman typ. La ner spelet och lär väl aldrig få veta om det var ett grislångt intro eller om det helt enkelt var ett skittråkigt spel.

Hur som. Recensioner, walk throughs, gameplay på youtube etc brukar hjälpa mig att se om spelet är något jag kommer fastna för eller inte. Kan spendera rätt lång tid på en sådan koll, eftersom det är så sjukt tråkigt att tappa en hel kväll på ett spel man inte fastnar för.
Citera
2022-08-07, 10:35
  #22
Medlem
trallexs avatar
Tror inte det finns något sätt att se hur lång tid det tar. Det kanske vore något att skapa? Något som howlongtobeat fast medlemmarna skriver in hur lång tid det tog innan de "fastnade".

Annars är ju det bästa att fråga i diverse forum. Jag gjorde det på Nier:Automata och fick svaret ca 10 timmar. Och det stämde faktiskt ganska bra.
Citera
2022-08-08, 06:50
  #23
Moderator
^Eazs avatar
Dator- och konsolspel --> Spelrelaterat
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback