Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-05, 13:52
  #13
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paranthropusboisei
Jag har inte dålig läsförståelse. Jag tillämpar premisser konsekvent till sina implikationer, reductio ad absurdum, utan att bry mig om vilken mun de händelsevis kom ur. Med andra ord verkligt vetenskaplig metod.
Straw man!
Citera
2022-08-05, 13:55
  #14
Medlem
Paranthropusboiseis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Straw man!
Det handlar inte om vem som påstår det. Att räkna vad som följer ur en premiss ger inte upphov till paradoxer. Därmed begick du just en falsk analogi.
Citera
2022-08-05, 13:57
  #15
Medlem
espiyes avatar
Alla filosofiska system genom historien har mängder med brister. Det har ännu så länge visat sig svårt att pränta ner teorier utan att begå misstag. Jag tror inte behållningen bör vara att enbart destruera och nedmontera. Snarare bör man inspireras. Men det är klart att det är specifikt för individen vad man lär sig av det man läser.
Citera
2022-08-05, 14:08
  #16
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paranthropusboisei
Det handlar inte om vem som påstår det. Att räkna vad som följer ur en premiss ger inte upphov till paradoxer. Därmed begick du just en falsk analogi.
Och ändå finns det ju sånt som motsägelsebevis, dvs bevis där en premiss leder till motsägelser varmed man kan dra slutsatsen att premissen är falsk, och som du ju själv har hänvisat till i andra inlägg. Förstår du själv vad du talar om när du t ex skriver Reductio ad Absurdum?
Citera
2022-08-05, 14:11
  #17
Medlem
Paranthropusboiseis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Och ändå finns det ju sånt som motsägelsebevis, dvs bevis där en premiss leder till motsägelser varmed man kan dra slutsatsen att premissen är falsk, och som du ju själv har hänvisat till i andra inlägg. Förstår du själv vad du talar om när du t ex skriver Reductio ad Absurdum?
Reductio ad absurdum är att visa att en viss premiss leder till paradoxer eller falska förutsägelser. Det betyder inte att Reductio ad absurdummetodens egen premiss skulle leda till självmotsägelser, utan den visar att vissa andra premisser leder till självmotsägelser.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback