Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-03, 19:29
  #1
Medlem
feemaxxxs avatar
Senaste tiden har jag märkt att jag i mycket större utsträckning ser en person och tänker "var jag träffat denna person". Men sedan tänker jag efter och kommer inte på var, så jag antar att jag tog fel. Senast idag knatade jag omkring och det var nog 4-5 gånger som den där känslan kom. I en butik så råkade jag titta till på en person som tittade på mig och jag öppnade munnen för att säga "nej men hej..." men insåg snabbt mitt misstag och knep igen.

Är över femtio nu, och tänker att det kanske är någon åldersstörning. Börjar kanske bli gaggig. Finns det någon förklaring till ovanstående.
Citera
2022-08-03, 19:39
  #2
Medlem
KebabOchBearnaises avatar
Om det var väldigt längesen du träffade personerna du egentligen tänker på är det väl en sak men om du "känner igen" personen som jobbar på ditt jobb eller kompisens kompis är det något som är fel.

Du får lära dig att memorera personerna helt enkelt och lägga de på minnet. Kan ju bli väldigt pinsamt men även stelt om du hälsar på personer du faktiskt inte känner men 5 minuter efter så går du förbi personer du faktiskt KÄNNER.
Citera
2022-08-03, 19:48
  #3
Medlem
Det kallas paramnesi på fikonspråket i fråga och kan vara ett symtom på flera diagnoser. Läs mer här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C3%A0_vu
Citera
2022-08-03, 23:07
  #4
Medlem
Triplefaces avatar
Det är antagligen din hjärna som ändrats på något sätt med åldern som gör att du har börjat få svårt att känna igen ansikten. Jag har alltid haft det problemet. Har blivit lite pinsamt några gånger när jag råkat hälsa på någon jag inte känner.. Men vafan, ingen stor grej så länge det inte händer varje dag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback