Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-03, 18:04
  #1
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Alla vet nog vad jag menar. Den klassiska slänga med blötfrillan så dropparna far och flyger. Ska helst ske på exotisk platser med vacker människa.

Någon som vet ursprunget?

Vem är det som fotograferades eller filmades?

Vem tog bilden eller videon?

Finns det ett namn eller uttryck på detta förfarande?

Snälla flashback hjälp mig finna det första dokumenterade tillfället.

Det är samma användare som skrivit inlägget som undrar
Citera
2022-10-02, 15:28
  #2
Medlem
Jag vet inte vilken det första dokumenterade "Slänga med ett vattenfyllt hår."-fotot/-filmen är. Min kreativitet™ kanske kan bidra och hjälpa dig finna ledtrådar.

Baserat på ditt inlägg leder mina tankar spontant in på Baywatch-serien. Om du ser till bilden av Pam Anderson gör hon exakt detta förfarande. Jag kan tänka mig att hennes popularitet och den höga TV-sändningen av Baywatch under 1990- och 2000-talet skulle kunna ha bidragit stort till spridningen av detta intresse.

Slagen av det gigantiska skuttet drygt 30 år bakåt i tiden gör mig omtumlad. Kvarts timma senare är vi på banan igen och inser att 30 år är ingen ålder, min farfar var inte många år äldre när jag föddes, så vi bör söka oss djupare i dåtiden.

Så här gick det till: För drygt 30 år sedan blev jag intresserad av fotografi, framförallt naturens vackra former. Jag köpte en mycket enkel kamera och började fota blommor, träd och så vidare. Ett tag hade jag turen att bo nära en stor park med många fina växter och djur. Men man kan inte leva på parkfotografier i all evighet så småningom tog intresseupplevelsen slut och kameran hamnade i ett skrivbordslåda. Där ligger den fortfarande.. Min far har alltid varit passionerad över historia, framförallt om andra världskriget och nazisternas tid på makten. Naturligtvis ville jag läsa mer om detta fascinerande ämne och böckerna stack snart upp ur skrivbordslådan dit jag hade lagt undan kameran. Jag flyttade in bland soldater, SS-män, bombplan, bunkrar och Adolf Hitler själv fick stora delar av min uppmärksamhet under de kommande trettiosex åren...

Åter till din frågeställning: Fanns verkligheten före 1990? Ja, såklart! Och i den verkligheten, fanns det då vackra människor som slängde med blötfrillan så dropparna far och flyger? Ja, såklart! säger alla minioner samstämmigt. Vackra människor har funnits otroligt många år men låt oss för enkelhetens skull sätta begränsningen till det första kända fotografiet på en människa sägs vara tagit i Paris under 1838. Då har vi två vägar att gå, från 1838 och framåt eller från 1990 och bakåt. Svårt att avgöra vilken metod som är bäst, så varför inte en kombination?

Vi har ett fotodecennium att avverka. Vad som händer mellan 1838-1848 och 1978-1988 vet jag inte, låt mig googla fram svaret... Kort sagt, det finns gott om information från slutet av 1800-talet till mitten av 1900-talet. Naturligtvis finner man mycket intressant material när man kombinerar sökorden vatten + frisyr + kvinna i google men det tar massor med tid att igenom allting, så idag fokuserar vi på modern tid dvs från 1990 och fram till nu.

Nu när vi vet att "Slänga med blötfrillan"-fotografering/-filming existerade redan innan Pam Anderson skuttade i havet med blond peruk på huvudet 1998, ligger ledtrådarna vid hennes fötter. Hennes första filminspelning var Baywatch: Klippig strand 1991 och denna film hade premiär 1993. Hon var sedan tvungen att tvinga sig själv att se den flera gånger (som tur är finns tekniken idag) innan hon insåg hur bra den egentligen var.

Efter ytterligare research kan jag konstatera att Pam Anderson INTE uppfunnit slängandet av en blötfrisyr droppande ner i havet! Eller ens Slängandet av en Blötfrisyr! Uppfinningen gick istället till Thomas Edison som 1894 filmade Fred Ott's Sneezing https://www.youtube.com/watch?v=2wnOpDWSbyw som 27 sekunder langa snuttefilmens titel antyder handlar om just ett nysande. Förmodligen hade Edison sett Potential Energy 1861 av James clerk Maxwell (mycket mer begränsad filmteknik pga 1 bild per sekund).

Var Fred Ott vacker? Det beror nog på vem som svarar. Var frillan blöt? Knappast om inte av snor efter flertalet nysningar innan klippet filmades.

Jag ger härmed upp sökandet men jag hoppas att beskrivandet av min metod kan hjälpa dig på rätt spår! Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback