Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-02, 13:09
  #1
Medlem
Jag är inte helt omusikalisk (kan höra vad som låter bra och mindre bra) men kan inga instrument eller noter. Jag vill lära mig göra elektronisk musik typ pop house eller radiohouse.

Kan ju skaffa en DAWn typ mixcraft eller fl studio men vad är nästa steg? Prova sig fram? Plöja Youtube? Några tips? Tänk typ Basshunter vad jag vill åstadkomma.
Citera
2022-08-02, 13:10
  #2
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Skaffa FL och lite sound packs (olika ljud), titta på lite klipp så du fattar hur programmet är upplagt, sen är det bara att lattja så lär du dig snart.
Citera
2022-08-02, 13:20
  #3
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Köp en sequenser och en synt att koppla in. Orba2 är också rätt simplifierat.

https://www.youtube.com/watch?v=t6kgYZCXo9M

Pocket synths eller mini synths är roliga att leka med då du kan para dom på olika sätt som ger olika musik.
Citera
2022-08-02, 14:42
  #4
Medlem
Cancerogens avatar
Lär dig spela lite grundläggande piano först.
Citera
2022-08-02, 14:46
  #5
Medlem
nedboys avatar
Jag har hört (inte gjort själv) att den här ska vara bra:
https://www.udemy.com/course/music-t...e-parts-1-2-3/

Köp Ableton Live och skippa FL Stuido.
Citera
2022-08-02, 15:54
  #6
Medlem
Du behöver följande

Dator
Högtalare
Ljudkort
DAW
MIDI-klaviatur
Lite plugins
Lite samplingar
Hårdvarusynth (Valfritt)
Mikrofon (Valfritt)

Börja med att lära dig lite ackord och hur du komponerar och arrangerar musik. Därefter kollar du in Youtube på hur man programmerar synth x och programmerar ljud y.
Citera
2022-08-02, 21:55
  #7
Medlem
LeifD2s avatar
Lär dig spela. Piano är väl mest passande med alla MIDI-klaviatur som finns. Eller köp en begagnad synth billigt och öva.

Det blir satan så mycket enklare att göra även elektronisk musik om man kan i alla fall lite grunder. Man måste inte kunna det, men som sagt: mycket enklare.
Citera
2022-08-03, 01:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Köp Ableton Live och skippa FL Stuido.

Måste fråga varför du föreslår "Ableton Live". När jag sökt har jag fått fram att det inte är det "bästa" för totala nybörjare då det tar lång tid att komma in i och att man då troligen kommer tröttna på vägen eftersom det krävs en högre nivå för att ens kunna åstadkomma något enkelt.
Citera
2022-08-03, 01:56
  #9
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Måste fråga varför du föreslår "Ableton Live". När jag sökt har jag fått fram att det inte är det "bästa" för totala nybörjare då det tar lång tid att komma in i och att man då troligen kommer tröttna på vägen eftersom det krävs en högre nivå för att ens kunna åstadkomma något enkelt.

Var har du hört det? Jag har använt Fl Studio, Cubase, Reason, Bitwig och Ableton Live. Jag vet inte om jag skulle hålla med om att Ableton skulle vara något svårare. Om du är seriös så kollar du väl ändå på någon tutorial för att komma igång. Om du gör det så skulle jag nog säga att alla DAW's är ganska enkla att lära sig. Det tror jag inte kommer att vara något problem för dig.

Fl Studio, Reason och Bitwig har jag lagt ner helt och hållet. Nu växlar jag mellan Cubase och Ableton. Skulle jag få föreslå en idag till mig själv när jag började så skulle jag föreslå Ableton eftersom jag anser att det (efter Cubase) har de mest naturliga arbetssättet. Men att jag föreslår det fraför Cubase är för att jag tror du kommer hitta mycket mer material som jag tror kan passa dig till Ableton.
Citera
2022-08-07, 14:08
  #10
Medlem
Julle128s avatar
Ableton, Reason och likande DAW´s är jävligt passande att börja med redan ifrån början enligt mig. Jag påstår detta pga av att han vill göra just elektronisk musik och då behövs egentligen ett ända acord för att skapa riktigt tunga prylar, beroende på hur man jobbar, enligt mig är den typen av musik jävligt rolig och kreativ om man väljer att köra tex Abelton och istället för att lära sig spela blinka lilla stärna på ett MIDI klaviatur köttar loss på samplingar som styckas upp och demolerad och vänds fram och tillbaka med en fet arsenal av olika effekter och signalprossersering så har vi snart en tung nykomling på den elektroniska scenen (TS alltså).

Visst ett klaviatur bör han äga men egentligen inte bråttom att lära sig piano innan han börjar, ta det piano med det;P

TS:

Att hitta sin DAW kan ta ett tag men du måste ju börja någon stans.. Börja med att tanka demos (eller för all del crackat) med olika DAW´s och latjarunt lite på egen hand litet tag.
Får jag fråga dig hur du tänker dig att du skall jobba, jag menar, vill du göra hela produktioner från grunden och spela instrument själv osv eller vill du hellre låta dina öron och din kreativitet att styra? Jag hoppas på det sista för det är så jag själv gör och gjort.. Ableton är faktist ett riktigt bra program att börja köra med, det ser inte mkt ut för välden utan mer som nått för ungar, men tro mig det är tunga grejer

Hjälper dig gärna att komma igång med allt, så mangla med frågor och tanka Ableton direkt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback