Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-02, 08:28
  #1
Medlem
lone stars avatar
Citat:
Trots heta dagar och en ny värmebölja på gång tvingas nu spanska kontor, butiker och restauranger skruva ner luftkonditioneringen. Allt för att spara energi.
Systemen får inte längre ställas in så att temperaturen blir lägre än 27 grader på sommaren eller högre än 19 grader på vintern.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ar-ner-pa-ac-n

Allt för att försöka spara energi.
27 grader inne? Blir ju i princip j-drigt hett varma dagar. Är detta rätt väg att gå? Kan du arbeta effektivt i 27 grader?
Citera
2022-08-02, 08:31
  #2
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
27 grader inne? Blir ju i princip j-drigt hett varma dagar. Är detta rätt väg att gå? Kan du arbeta effektivt i 27 grader?
27 grader känns som en välsignelse när kommit in från gatan i exempelvis Murcia där det lätt blir runt 45 grader i augusti.
Citera
2022-08-02, 08:51
  #3
Medlem
ps870s avatar
Vi brukar ha ac:n på 24 grader i Spanien. 27 är lite högt men eftersom ac:n även avfuktar kommer ändå det vara en märkbar skillnad mot uteluften.
19 grader på vintern kommer nog påverka mer om lokalen inte har någon annan värmekälla.
Citera
2022-08-02, 08:52
  #4
Avstängd
Melange5738s avatar
Jag har min på 25 grader. Sätter man den lägre så klarar man inte att gå ut när det är varmt. Högre än 25 är dock lite besvärligt att arbeta i.
Citera
2022-08-02, 08:56
  #5
Medlem
lone stars avatar
Ok, så det är inte riktigt hela världen då. Jobbar själv där man kan ha 18-19 grader inne på sommaren. När det är 25-30 ute. Är jädrigt skönt. Men så klart, är det 40 grader så är 27 säkert ok
Citera
2022-08-02, 09:18
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Vettigt, de borde även förbjuda portabla AC och pusha folk att köpa bättre fast monterade AC.
Citera
2022-08-02, 09:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ar-ner-pa-ac-n

Allt för att försöka spara energi.
27 grader inne? Blir ju i princip j-drigt hett varma dagar. Är detta rätt väg att gå? Kan du arbeta effektivt i 27 grader?
Jag hade gått hem under såna förhållanden.
Citera
2022-08-02, 10:16
  #8
Medlem
Nej det är inte vettigt någonstans. Om en AC innhandlas ska temperaturen ställas på vad man än önskar.

Sluta försvara dessa anti frihetslagar.

Politiker har för egen vinning saboterat elproduktion och ingen ska rätta in sig i deras led.
Citera
2022-08-02, 10:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LurosPhadox
Det är väl bra. Ni gillar ju värme, annars hade ni inte haft så bråttom att resa till Thailand och Spanien mitt under sommaren!

.....eller...?

Där var du smart!

.....eller....?

Lite skillnad på att semestra och att jobba i värme, tycker du inte?
Citera
2022-08-02, 11:01
  #10
Medlem
Tänker att spanjorer är mer vana vid värme och kan säkert jobba någorlunda effektivt i värme.

Värre är väl att det endast ska få värmas till 19 grader inomhus, tänker att man kan få kalla och stela händer om man bara sitter vid datorn, och handskar är inte speciellt praktiskt.
Citera
2022-08-02, 11:03
  #11
Medlem
Kongruensbojds avatar
I Japan rekommenderas 28,5 grader under ”cool biz”-säsongen. Själv kör jag 27,5 hemma. Ja, det känns svalare än så.
Citera
2022-08-02, 13:22
  #12
Medlem
GrillTeknikers avatar
Som andra påpekat så kan det kännas betydligt svalare än inställd temperatur. Det beror såklart helt på anläggningens utformning, sensorernas placering, luftutblåsens placering, etc.

När jag bodde i sydostasien nåt år hade jag alltid AC'n i köket på 27 grader, då blev det lagom kallt i hela lägenheten, dvs. jag upplevde det ungefär som 20 grader som är något slags normaltemperatur inomhus i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback