• 1
  • 2
2022-08-02, 04:32
Medlem
moxiepoxs avatar
Får man ha en övervakningskamera genom titthålet på sin dörr? Tänkte att jag skulle kunna titta på den via internet vid potentiella inbrott. Kameran går igång när någon rör brevlådan eller dörrhantag.
Citera
2022-08-02, 04:51
får och får.. finns digitala dörrögon som är helt lagliga.. skulle du ha en som kan spela in etc är det ingen förutom du som behöver veta alt spela dum
Citera
2022-08-02, 05:42
Medlem
moxiepoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
får och får.. finns digitala dörrögon som är helt lagliga.. skulle du ha en som kan spela in etc är det ingen förutom du som behöver veta alt spela dum

Ja, jag tänkte just detta. Gäller bara att väga risk/reward och tänka igenom genomförandet. Om det syns klart och tydligt att det sitter en kamera där så kan ju någon grinig husvärd som är på besök eller uppmärksam granne vifta med kärring-käppen.

Mindre bra konsekvenser:
- Bli vräkt
- Hamna i belastningsregistret
- Salta böter + arga grannar

Å andra sidan kanske jag går för långt. Men vill bara ha koll om inbrottslarmet går INNAN de brytit sig in. Filma sin egen dörr inifrån måst vara fullt lagligt dock.. men då är det väl för sent. Men man vill ju också ha koll på skumt folk som går och rycker i dörrhantagen...
Citera
2022-08-02, 05:55
Medlem
Fråga någon som har koll på lagen. Vet att man inte får sätta kameror hur som helst men om kameran inte är synbar och endast filmar ut från dörren så kan du köra på om du vill. Men det kommer med en risk såklart.
Citera
2022-08-02, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moxiepox
Får man ha en övervakningskamera genom titthålet på sin dörr? Tänkte att jag skulle kunna titta på den via internet vid potentiella inbrott. Kameran går igång när någon rör brevlådan eller dörrhantag.

Beror på hur du bor.

Fråga eventuell värd om du får sätta upp en sån här.

https://www.kjell.com/se/produkter/s...rklocka-p51465
Citera
2022-08-02, 10:10
Medlem
_killahs avatar
Du kan sätta upp en kameraskylt på dörren så bör du vara mer safe, så länge den inte spelar in något.

Chansen o åka dit är ju extremt liten.

Fråga bara, du bor alltså i en lägenhet där du har inbrottslarm och vill ha kameror?
Citera
2022-08-02, 16:14
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Fråga bara, du bor alltså i en lägenhet där du har inbrottslarm och vill ha kameror?

TS har i tidigare tråd skrivit att han skall flytta in sitt företags datacenter i hemmet.

Nu skall han dessutom ha både inbrottslarm och kamera utanför dörren.

Stöldbegärliga prylar, eller kanske läskigt att gå utanför hemmets lugna (men susande) vrå?
Citera
2022-08-02, 16:55
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Du får inte filma allmänt utrymme utan tillstånd från IMY. Däremot om det kopplat till att någon vidrör dörren så tycker jag det bore vara OK, även om IMY är lite fundamentalistiska på dataskydd/integeritet.

https://www.imy.se/nyheter/bostadsra...-och-trapphus/

Kolla även: https://lawline.se/answers/vad-sager...-lagenhetsdorr
Slutsats: verkar vara OK om man informerar

Tror vi har svaret här: https://brfmappen.se/nyheter/Kamerab...oreningar/6tex

Citat:
*Kameran får aldrig filma in i en grannes lägenhet
*Kameran får inte spela in ett stort område utan bör avgränsas så mycket som möjligt så att man bara ser den som ringer på kameran
*Kameran får endast filma när någon ringer på. Datainspektionen har uttalat att en sådan anordning endast får bära samma funktion som en ringklocka. Kameran får därav inte spela in längre än 30 sekunder efter att den har aktiverats. Vidare är det även viktigt att kameran enbart aktiveras när någon trycker på den och att innehavaren exempelvis inte har notiser som följer rörelser. En sådan användning skulle troligen inte vara förenlig med dataskyddsförordningen.
Senast redigerad av Enterprise 2022-08-02 kl. 17:00.
Citera
2022-08-04, 11:50
Citat:
Ja, jag tänkte just detta. Gäller bara att väga risk/reward och tänka igenom genomförandet. Om det syns klart och tydligt att det sitter en kamera där så kan ju någon grinig husvärd som är på besök eller uppmärksam granne vifta med kärring-käppen.

Mindre bra konsekvenser:
- Bli vräkt
- Hamna i belastningsregistret
- Salta böter + arga grannar

Å andra sidan kanske jag går för långt. Men vill bara ha koll om inbrottslarmet går INNAN de brytit sig in. Filma sin egen dörr inifrån måst vara fullt lagligt dock.. men då är det väl för sent. Men man vill ju också ha koll på skumt folk som går och rycker i dörrhantagen...

Förstår hur du tänker, kameror inne borde väl funka? å andra sidan om du inte har licens för övervakningskameror är de ogiltiga i rättegång hur tydlig bild på tjuven det är, om det inte är under extrema omständigheter som mord, skulle jag tro.

En familjemedlem hade mack många år och det var skitsvårt att få licens pga integritet etc.. sveriges lagar är helt bakvända och allt för ofta har tjuvar banditer och skurkar mer rättigheter än deras offer.
Citera
2022-08-04, 16:33
Medlem
Citat:
Förstår hur du tänker, kameror inne borde väl funka? å andra sidan om du inte har licens för övervakningskameror är de ogiltiga i rättegång hur tydlig bild på tjuven det är, om det inte är under extrema omständigheter som mord, skulle jag tro.

En familjemedlem hade mack många år och det var skitsvårt att få licens pga integritet etc.. sveriges lagar är helt bakvända och allt för ofta har tjuvar banditer och skurkar mer rättigheter än deras offer.

Min fetning. Vi har fri bevisföring i svenska domstolar, ett bevis blir inte ogiltigt för att det genererats på fel sätt.
Citera
2022-08-04, 17:01
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:

Snack.. Om man sätter upp kameror som TS vill så kan absolut ingenting hända. Först och främst så kommer ingen att veta.

När det kommer till kameraövervakning och integritet så är det något som inte ens ligger på polisens bord, utan på integritetsmyndigheten eller datainspektionen, och som alla andra myndigheter så kommer absolut ingenting hända om du blir ett ärende där.
Citera
2022-08-05, 14:22
Medlem
Citat:

Problemet är ju dessutom att kamerabilder sällan ÄR tydliga.

Köp en stabilare dörr istället om du är rädd för inbrott. Det räcker med att din dörr är bättre än grannens så kommer ju tjuvarna gå dit istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in