Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-02, 00:16
  #1
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Jag fiskar en del och eftersom jag nu bor i villa är mask inget problem för mig. Men när jag bodde i lägenhet inne i en stad så var det det. Visst man kan köpa mask, men när fiskesuget sätter in efter kl 18 och man inte har några maskar hemma så får det bli alternativa beten.

Det ses nämligen inte som helt OK att gå ner och gräva upp rabatterna i ett hyreshusområde. Eller att gräva i en allmän park.

Igår snubblade jag dock på nånting som lät så förbannat idiotiskt att jag trodde det var ren scam. Men som det strax visade sig så var det inte det. Det handlar om att helt enkelt skrämma upp maskarna ur backen, utan att gräva något alls.

För den nyfikne kan jag bara tipsa om att söka på worm grunting på youtube.

Man gör ett ljud/vibrationer i marken som får maskarna att tro att där är en mullvad på ingång och då flyr de fort som fan upp på marken. De praktiskt taget kommer flygande ur hålen och det är bara att plocka upp dem. Som du säkert tänker, det måste ju bara vara bluff! Men vafan, det hålls tydligen världsmästerskap i det här, så hur djup scam kunde det egentligen vara?

Så raskt snidade jag en pinne med räfflor och en annan att gnida mot räfflorna. Sen gick jag ut för att testa. Hände inte ett skit. Men det sas också att det var svårare att få upp maskarna på dagen för då är de djupare ner och att det är enklare på kvällen. Så jag väntade några timmar och gick ut och testade igen. Första masken hoppade upp inom 5-10 sekunder! Raskt följd av flertalet andra.

Så därför postar jag detta inlägg som ett tips till de som bor i stan eller av annan anledning inte har någonstans att få tag på mask.

Ta en pinne, ca 50 cm lång och 3cm bred. Karva ett valfritt antal centimeterdjupa (10-15st) skåror längs ena sidan på pinnen. Spetsa ena ändan något, lämna andra mjukt avrundad. Andra pinnen behöver vara typ hälften så lång, bara man har en bit att hålla i och en fri yta att skrapa/gnida med, inte så jävla nog.

Sen sätter man den spetsiga pinnen mot gräsmattan eller annan mark där man hoppas på att finna maskar. Tryck nedåt så den står jäkla stadigt mot marken och dra sedan den andra pinnen över räfflorna så det uppstår vibrationer och ett brummande ljud. Gnugga på och inom några sekunder kommer maskarna fram.

Så här ser mina pinnar ut. https://i.postimg.cc/xdnnnbzy/worm.jpg

Hoppas det kan hjälpa någon och hoppas samtidigt att inte det här redan är så välkänt att det är jag som får stå här som en flane med brallorna nere vid anklarna. Kommer korta av min pinne något så den går ner i fiskeväskan för mask finns ju överallt och hur trist är det inte när det nappar som fan och maskarna håller på att slut?
__________________
Senast redigerad av WirelessGkit2 2022-08-02 kl. 00:18.
Citera
2022-08-02, 00:38
  #2
Medlem
Intressant, har aldrig hört talas om detta tidigare men får nog tälja till ett par pinnar och testa. Verkar smidigare än att böka runt i jorden och leta efter mask så perfekt om det fungerar bra!
Citera
2022-08-02, 09:53
  #3
Medlem
8xxSeriess avatar
Häftigt, aldrig hört talas om den metoden. Går prova nästa gång det blir mete på schemat. Få upp mask ur backen medelst el har man ju hört talas om, ska tydligen fungera med bilbatteri med, vilket verkar vara bra mycket säkrare än vägguttaget
Citera
2022-08-02, 10:03
  #4
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Glömde skriva att jag testade detta mitt på gräsmattan, inte vid nån kompost eller sånt.
Citera
2022-09-27, 14:14
  #5
Medlem
massuppfittarens avatar
Tydligen ska det funka att blanda senapspulver med vatten och hälla ut över gräsmattan, detta irriterar då maskarna och så tittar de fram.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback