Citat:
Ursprungligen postat av
Lundbonden
Hur ser de äldre angofilerna på den här mer sydeuropeiska kulturen som kommit in i Helsingborgs läktare de senaste åren?
Finns det förresten några vänsterextrema element på HIFs läktare?
Vår läktare är en kompromiss mellan olika typer utav supportrar.
Det händer att det blir tjafs om enskilda sånger och det kan ju t ex hända att folk medvetet saboterar bajenklappen och klappar i fel tempo för att sången ska dö ut. Det förekommer även att folk gnäller eller kastar saker på folk som flaggar. Alla aktiva grupper är dock helt emot den här typen utav aktioner och de interna skärmyttslingar som det naturligt leder till. Inte ens Sundsbusarna tycker att det är konstigt när folk från Kompaniet eller Skånepågarna får psykbryt på grupperingslösa. Faktum är att SB har blivit lite mesiga och det kan ju både vara bra och dåligt egentligen. De accepterar nästan vad som helst numera. Bra att det går att prata mellan HIF:are men inte lika bra när de viker sig för fientliga grupperingar. Några utav våra mest pinsamma förluster på gatan är det SB som har stått för. Samtidigt kan de verkligen vara bidragande verbalt.
Personligen var jag en av de som hade svårast för att acceptera att Bortom Sans tog steget fullt ut och bildade en ultrasgrupp. 2010 kunde det hända att jag ryckte flaggor ur händerna på BS och knäckte VP-röret så att flaggan inte gick att använda längre, men den hårda linjens anglofili finns inte på samma sätt i Helsingborg längre. Hade jag gjort samma sak idag hade det slutat med att jag blev utesluten ur Frontline och det hade bara skadat hela vår supporterkultur. Jag har personligen nära vänner inom våra ultrasgrupper. Så som läget är så
måste vi helt enkelt hålla oss väl med våra ultras och de som inte fattar det är mest randoms.
Vänsterextrema element finns på våra läktare, ja, men de är inte dominanta på samma sätt som inom Supras malmö.