Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-02, 11:58
  #157
Medlem
Jag tror mig förstå att TS inte har riktig koll å det här med smör. Saltmängden är en väldigt liten del av smörsmaken. Det som är viktigare är vilket mejeri som tillverkat smöret och vilken mjölksyrningskultur de använt. Det ger olika karaktär åt smöret som gör att det passar olika bra vid olika tillfällen i matlagningen.
T.ex. så passar Valios normalsaltade bra som steksmör även tillsammans med rapsolja. Arlas Extrasaltade Smör passar bra skirat som tillbehör till stekt strömming. Grådös smör är inte så gott att använda som pålägg på bröd, funkar hyfsat som steksmör. Gör man eget mjuk smör (typ bregott) är Valios att rekomendera, salthalten spelar ingen roll då man saltar själv när man gör mjuk smöret. Arlas osaltade passar mycket bra till bakning. Arlas 60% smör är bara ett stort frågetecken, varför köpa ett smör som innehåller vatten som dunstar när det hamnar i stekpannan? Man tar väl bara en lite mindre klick smör om det är så att man är rädd för kalorierna.
Citera
2022-08-02, 12:05
  #158
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Även brödet är saltat, så varför använda extrasaltat smör på saltat bröd?

Men jag tror att det främst är i Sverige och kanske Norden som har det här problemet med skadade smaklökar. I Frankrike använder man till exempel inte lika mycket salt när man bakar bröd och inte heller lika mycket salt i smör.

Kanske inte direkt skadade smaklökar. Troligen mer på vår matkultur där mycket av våpr mat var väldigt salt på grund av konserveringsmetoderna vi använder. Saltad Sill var en stapelvara även kokt potatis med SALT var fattigmansmiddag i otaliga hem. Saltat fläsk och annat saltat kött var väldigt vanligt i slutet av 1800 och början av 1900. Så Här i norden har vi nog en lite speciell förkärlek till väldigt salt mat. Rimmat fläsk och raggmunk är väl en hedersrätt liksom salt fläsk och bruna bönor.
Citera
2022-08-04, 22:08
  #159
Medlem
Idag skulle jag köpa smör. Tittade på det extrasaltade smöret, tänkte på den här tråden och kände hur raseriet växte i mig. Så jag tog helt sonika och lade alla extrasaltade smör längst bak, bakom det normalsaltade smöret. *Nöjd*
Citera
2022-08-04, 22:37
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
1. Deras smaklökar måste som sagt vara något fel på om de tycker att extrasaltat smör smakar bättre.
2. Osaltat smör håller sig minst 6 månader i kylen. Så att "lång hållbarhet" är en av anledningarna till extrasaltat smör köper jag inte, om de nu inte bor i en koja i skogen utan tillgång till kylskåp och el.
Kanske det är fel på dina smaklökar?
Citera
2022-08-06, 20:44
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Att ens nämna salt i samma inlägg som socker tyder ju på en ofantlig ignorans. Som Koreanska paradoxen tydligt påvisar, likt mycket modern forskning, så år kopplingen mellan salt och hjärt- och kärlsjukdomar knappast fastställd.

Ett lågt intag av salt är utan tvekan värre än ett högt, och det finns en negativ korrelation mellan salt intag och all-cause mortality. Det finns en korrelation mellan salt och en viss förhöjning i blodtryck, men det är allt.

Så sunt förnuft pekar på att man än en gång inte skall följa WHO och AHAs hälsorekommendationer (precis som kolesterol, mättat fett, socker, fleromättat fett och aspartam), utan givetvis salta maten som man gjort i 5000 år.

90% av befolkningen i Hong Kong, som lever längst, har ett saltintag över WHOs rekommendation på 5g. Snittet är 8.8g i Hong Kong. Japan som lever näst längst äter i snitt 10g salt per dag, och dubbla WHOs rekommendation. Men du får gärna följa vad Kenya, Somalia ocv Etiopien gör, de är ju som vi alla vet bastioner och framgångssagor kring just hälsa och leverne. De blir ju ändå 58 år i snitt, så de har nog dunderkoll.

Att ens nämna salt i samma inlägg som socker tyder ju på en ofantlig ignorans. Som Koreanska paradoxen tydligt påvisar, likt mycket modern forskning, så år kopplingen mellan salt och hjärt- och kärlsjukdomar knappast fastställd.
Nej du kan få ett sug efter salt som socker.
Självklart inte på samma sätt utan att du blir avtrubbad.
Vidare så visar tester att långvarigt intag ökar blodtrycket.
Självklart är det dosberoende som allt annat.

Ett lågt intag av salt är utan tvekan värre än ett högt, och det finns en negativ korrelation mellan salt intag och all-cause mortality. Det finns en korrelation mellan salt och en viss förhöjning i blodtryck, men det är allt.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7384997/
Det är alltså grupper av människor som kommer över 10 gram salt per dag, där ser man en tydlig korrelation.

Så sunt förnuft pekar på att man än en gång inte skall följa WHO och AHAs hälsorekommendationer (precis som kolesterol, mättat fett, socker, fleromättat fett och aspartam), utan givetvis salta maten som man gjort i 5000 år.
Sunt förnuft är att överkonsumtion inte är bra.
Om dina vänner inte kan äta din mat för att den är för salt medans du inte märker något så borde varningsklockorna ringa i huvudet

90% av befolkningen i Hong Kong, som lever längst, har ett saltintag över WHOs rekommendation på 5g. Snittet är 8.8g i Hong Kong. Japan som lever näst längst äter i snitt 10g salt per dag, och dubbla WHOs rekommendation. Men du får gärna följa vad Kenya, Somalia ocv Etiopien gör, de är ju som vi alla vet bastioner och framgångssagor kring just hälsa och leverne. De blir ju ändå 58 år i snitt, så de har nog dunderkoll.

Haha försöker du säga att det är saltet som gör att människor lever länge?
Du tror inte det har med att man äter en bra kost, låg förekomst av övervikt, hög levnadsstandard, bra sjukvård, motion osv?

Vidare om vi tar ditt snitt så betyder det inte att alla äter 10 gram salt per dag i säg japan.
Det är människor i populationen som äter betydligt mer och de som äter mindre.

Eller menar du att hälsan blir bättre om man äter 20 gram salt per dag? 40 gram? Du måste ju förstå själv att det finns en gräns för vad som egentligen är optimalt.
Citera
2022-08-07, 12:30
  #162
Medlem
Har man större behov av salt kan salt smaka bättre. Eller tycker vissa det smakar gott helt enkelt. Personligen äter jag nästan aldrig smör längre.
Citera
2022-08-09, 21:47
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Inte lika stor marknad som för osaltat smör. Dessutom är för mycket salt ohälsosamt, vilket leder till en belastning för sjukvården, som i sin tur blir en belastning för samhället och skattebetalarna.

Det är ett slöseri att förstöra smör med salt.
Du köper aldrig skräpmat?
Citera
2022-08-09, 21:49
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag förstår verkligen inte varför vissa tycker att extrasaltat smör är så gott. De måste ha något allvarligt fel på sina smaklökar. Även normalsaltat smör smakar äckligt. Dessutom använder tillverkarna bara vanligt billigt bordssalt.

Så den stora frågan är varför någon skulle använda extrasaltat smör, för jag fattar det inte.

Har man smaklökar som slitna gummidäck så har man. Extra saltat är gott tycker man inte det har man druckit för mycket diesel.
Citera
2022-08-09, 22:14
  #165
Medlem
sötat bröd, saltat smör. win win bror
Citera
2022-08-09, 22:20
  #166
Medlem
Och även välsignat bröd kräver saltat smör! Näven i bordet Banne mig! Och kasta ut Maggan nu när jag ändå är här och skriver.
__________________
Senast redigerad av fonzen 2022-08-09 kl. 23:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback