Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-01, 00:49
  #1
Medlem
Kan detta hända på riktigt? Min 1:23 https://youtu.be/FCFpAbwAzEM
Om skytten är jävligt nervös kanske det är möjligt. Känner någon till eller upplevt något liknande?
Citera
2022-08-01, 00:55
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Alla som har testat att skjuta med ett eldhandvapen vet hur svårt det är att träffa något, om man bara riktar på känsla utan att egentligen sikta!
Citera
2022-08-01, 01:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Alla som har testat att skjuta med ett eldhandvapen vet hur svårt det är att träffa något, om man bara riktar på känsla utan att egentligen sikta!
nja fast inte på 2 meters avstånd då är det mer point and shoot som är tillräkligt för att träffa en vägg av kött som var framför.
Citera
2022-08-01, 01:08
  #4
Medlem
franges avatar
Och det är ju just det scenen handlar om - att ett "mirakel" skedde. Tittar du dessutom på kulhålen i väggen när Jules (Samuel L Jackson) vänder på sig vid 2:13 så är tre av dem rakt bakom honom i brösthöjd - kulorna gick alltså "igenom" honom. Utan att han blev skadad.

Av kulhålen att döma så hade ju Travoltas karaktär Vincent Vega klarat sig då kulorna missade honom - men som sagt, för Jules var det värre då han stod mitt i kulbanorna.

För övrigt - är det bara jag som alltid tyckt att han snubben som hoppar ut och skjuter dem är för djävla lik Jerry Seinfeld?
__________________
Senast redigerad av frange 2022-08-01 kl. 01:12.
Citera
2022-08-01, 01:11
  #5
Medlem
kovidnittions avatar
Alla vet ju hur det gick för Nisse. Nej man missar inte!
Citera
2022-08-01, 11:52
  #6
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och det är ju just det scenen handlar om - att ett "mirakel" skedde. Tittar du dessutom på kulhålen i väggen när Jules (Samuel L Jackson) vänder på sig vid 2:13 så är tre av dem rakt bakom honom i brösthöjd - kulorna gick alltså "igenom" honom. Utan att han blev skadad.

Av kulhålen att döma så hade ju Travoltas karaktär Vincent Vega klarat sig då kulorna missade honom - men som sagt, för Jules var det värre då han stod mitt i kulbanorna.

För övrigt - är det bara jag som alltid tyckt att han snubben som hoppar ut och skjuter dem är för djävla lik Jerry Seinfeld?
Det roliga med den scenen är att kulhålen redan är där innan snubben skjuter
Citera
2022-08-01, 11:59
  #7
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Kan detta hända på riktigt? Min 1:23 https://youtu.be/FCFpAbwAzEM
Om skytten är jävligt nervös kanske det är möjligt. Känner någon till eller upplevt något liknande?

Klart det är möjligt. Jag har sett folk missa 30 lerduvor i rad när de skjutit hagelbrakare på skjutbana och pistol är mycket svårare att träffa nånting med om du är ovan.
Citera
2022-08-01, 12:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Klart det är möjligt. Jag har sett folk missa 30 lerduvor i rad när de skjutit hagelbrakare på skjutbana och pistol är mycket svårare att träffa nånting med om du är ovan.

Vill nog påstå att träffa ett stillastående mål i storlek av en människa på 2 meter med pistol är bra mycket lättare än att träffa en mål i storleksordning 10 cm som rör sig hyggligt snabbt och på ett betydligt längre avstånd, även med hagelvapnets spridning.
Citera
2022-08-01, 12:43
  #9
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Vill nog påstå att träffa ett stillastående mål i storlek av en människa på 2 meter med pistol är bra mycket lättare än att träffa en mål i storleksordning 10 cm som rör sig hyggligt snabbt och på ett betydligt längre avstånd, även med hagelvapnets spridning.

Vill påstå att vilken idiot som helst kan träffa nästan vad som helst med ett hagelgevär efter lite träning.

Däremot är situationen som porträtteras i filmen, där en MYCKET stressad person som försöka skjuta två personer med ett mindre handeldvapen men missar alla skotten, inte alls helt otrolig. Mindre handeldvapen är ofta svåra att sikta rätt med även på korta avstånd och under extrem stress skulle många kunna missa en människa på detta avstånd. Sen är det såklart mindre troligt att man missar flera skott i rad.
Citera
2022-08-01, 12:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vill påstå att vilken idiot som helst kan träffa nästan vad som helst med ett hagelgevär efter lite träning.

Däremot är situationen som porträtteras i filmen, där en MYCKET stressad person som försöka skjuta två personer med ett mindre handeldvapen men missar alla skotten, inte alls helt otrolig. Mindre handeldvapen är ofta svåra att sikta rätt med även på korta avstånd och under extrem stress skulle många kunna missa en människa på detta avstånd. Sen är det såklart mindre troligt att man missar flera skott i rad.

Ett skott kan jag hålla med om, men inte ett helt magasin. Och jämför vi träning med hagelgevär med första gången man håller en pistol? Inte helt rättvist jämförelse.

Har skjutet en del och pistol, och det är inte helt enkelt, men på 2 m är det fan svårt att missa, men på 10 är det däremot helt realistiskt.
Citera
2022-08-01, 13:31
  #11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ett skott kan jag hålla med om, men inte ett helt magasin. Och jämför vi träning med hagelgevär med första gången man håller en pistol? Inte helt rättvist jämförelse.

Har skjutet en del och pistol, och det är inte helt enkelt, men på 2 m är det fan svårt att missa, men på 10 är det däremot helt realistiskt.

Vi vet inte hur tränad personen i filmen är inom pistolskytte. Det kan mycket väl vara första gången han skjuter med en pistol. Det vi däremot vet är att han är under extrem stress så det påverkar såklart hans förmåga att träffa någonting överhuvudtaget.

Det är såklart inte troligt men absolut inte helt omöjligt att missa en människa på två meters håll med sex kulor.
Citera
2022-08-01, 13:32
  #12
Medlem
Peter Gibbonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
För övrigt - är det bara jag som alltid tyckt att han snubben som hoppar ut och skjuter dem är för djävla lik Jerry Seinfeld?

Det är väldigt likt men det är faktiskt en Arquette-familjemedlem, Alexis Arquette (född Robert Arquette)
som bytte kön några ggr innan han/hon dog i följderna av HIV 2016

"Transitioned into a woman in 2006, but since 2013 until his death in 2016, he was living as a man again. According with his brother David Arquette, Alexis said him that he alternately felt like a man or a woman at different times."
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback