Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-02, 19:58
  #193
Medlem
waikikiis avatar
Skyr tysken nästan i nivå med ryssen men gud vad kul det skulle vara med sossar som skulle anse det vara helt omänskligt med 18 grader i sin lägenhet. Jag röstar för att sätta taket på 16 grader.
Citera
2022-08-02, 20:06
  #194
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intedinslakting
Tjaa blir väl att sänka tempen i vinter från 23 till 22 grader,spar ju lite ved ivartfall🤭
Jag tänkte sluta dammsuga och knäskura med kallt vatten istället, 1 dusch i veckan och spara vattnet i badkaret så man kan spola toaletten iaf 1g per dygn.
Matlagning blir på grillen med ved som bränsle.
Man kan koka vatten på grillen osv..
Ska köpa en liten solpanel som laddar pannlampa
Då slipper jag belysning. Ska även ladda datorn så jag
Kan göra bankärenden 1g i månaden.
Blir att plocka mycket bär o svamp nu och
Fiska gädda och abborre så vi har iallafall lite protein
I vinter..
Någon som har tips på åtgärder utöver mina?
Citera
2022-08-02, 20:10
  #195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
1. Då är det fel inställt. 0 grader är inte någon magisk gräns när man behöver trolla fram mer värme än vid -5 eller +5.

2. Termostatens uppgift är att hantera internlast och solinstrålning, samt att tillåta lägre temperatur inomhus än högsta möjliga.

3. En trasig utegivare eller trasig framledningsgivare kan ställa till det, men det tar å andra sidan 10 sekunder att tillfälligt lösa sommartid så det är bara att felanmäla.

Tror inte det är något fel. Mer troligt är snålhet av hyresvärden. Annars hade det inte varit någon skillnad mellan om det är 5 ute eller -10 men det är skillnad, så systemet funkar och ändrar temperatur beroende på temp ute, men det är fel inställningar. Det ska värma mycket mer om det är t.ex. 0 grader än det gör idag. Det är nog ren snålhet från hyresvärden.
Citera
2022-08-02, 20:19
  #196
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Tror inte det är något fel. Mer troligt är snålhet av hyresvärden. Annars hade det inte varit någon skillnad mellan om det är 5 ute eller -10 men det är skillnad, så systemet funkar och ändrar temperatur beroende på temp ute, men det är fel inställningar. Det ska värma mycket mer om det är t.ex. 0 grader än det gör idag. Det är nog ren snålhet från hyresvärden.

Jag kan säga att det är väldigt vanligt att tekniker inte har en jävla aning om hur man sätter en värmekurva korrekt.

5 graders temperaturdifferens är 5 graders temperaturdifferens. Om du behöver höja framledning med +5 grader för varje -5 grader utetemperaturen faller så gäller det förhållandet oavsett om det är +10 eller -15.

Hyresvärdar, om det inte är väldigt små bolag, har väldigt lite att göra med hur anläggningarna och tekniken sköts.
Citera
2022-08-02, 20:25
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jag kan säga att det är väldigt vanligt att tekniker inte har en jävla aning om hur man sätter en värmekurva korrekt.

5 graders temperaturdifferens är 5 graders temperaturdifferens. Om du behöver höja framledning med +5 grader för varje -5 grader utetemperaturen faller så gäller det förhållandet oavsett om det är +10 eller -15.

Hyresvärdar, om det inte är väldigt små bolag, har väldigt lite att göra med hur anläggningarna och tekniken sköts.

Jag bor hos den största hyresvärden i min mellanstora stad.
Jag klagar på nästan allt. Många orkar inte klaga så mycket som jag gör så jag skulle gissa att jag över hela den mellanstora staden är troligen den som klagat flest gånger till hyresvärden.
De börjar hata mig nu tror jag.

Tror jag har felanmält saker typ 30 gånger på 8 år.
Vem annan gör det? Men det har inte så mycket att göra med att allt är fel utan mer med att jag säger till om det minsta lilla.

Egentligen älskar jag att bo där jag bor, men det innebär inte att jag kommer hålla käften för det. Är något dåligt eller fel så kommer jag säga till.
Citera
2022-08-02, 22:33
  #198
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Tar man in tredje världen i landet så blir landet också tredje världen.
Citera
2022-08-02, 23:53
  #199
Medlem
DeValeras avatar
I det Nya Sverige ska vanliga löntagare knappt ha råd att äta varm mat, sköta sin och bostadens hygien etc.

Vilken jäkla skillnad på de regeringar som Sverige hade årtiondena efter WWII och nu. De tidigare byggde upp ett fantastiskt system. de nuvarande har raserat detta.
Citera
2022-08-02, 23:54
  #200
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Tar man in tredje världen i landet så blir landet också tredje världen.

Ja detta är ren och skär naturvetenskap. Finns inget exempel på som talar emot det du skriver.
Citera
2022-08-03, 00:20
  #201
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Jag duschar två gånger om dagen o tänker fortsätta med det. Ni som inte duschar rör er antagligen väldigt lite. Tränar man behöver man duscha.

Sen tvättar jag kläder varje dag. Ofräscht om de ligger o luktar svett.

Mmm..fortsätt med det men klaga fan inte samtidigt.
Citera
2022-08-03, 01:23
  #202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexarn10
Jag tänkte sluta dammsuga och knäskura med kallt vatten istället, 1 dusch i veckan och spara vattnet i badkaret så man kan spola toaletten iaf 1g per dygn.
Matlagning blir på grillen med ved som bränsle.
Man kan koka vatten på grillen osv..
Ska köpa en liten solpanel som laddar pannlampa
Då slipper jag belysning. Ska även ladda datorn så jag
Kan göra bankärenden 1g i månaden.
Blir att plocka mycket bär o svamp nu och
Fiska gädda och abborre så vi har iallafall lite protein
I vinter..
Någon som har tips på åtgärder utöver mina?

Du får så klart stänga av kyl och frys också. Går att göra inläggningar, samt salta maten. På vintern kan man förvara maten ute.

Dra ner värmen är väl en självklarhet. 10 grader inne räcker bra. Då kan du rentav ha kylvarorna inomhus. Finns billiga fleecetröjor på loppis.

Den som är riktigt hängiven kan alltid hänga sig. I alla fall i Stockholm går spillvärmen från krematorierna ut på fjärrvärmenätet. På så vis har man gjort en sista god gärning.
Citera
2022-08-03, 01:29
  #203
Medlem
Omfattande cyberattacker kommer nog dessvärre inträffa till vintern då all ström slås ut. Inträdet i Nato har inte markerats än från idioten i öst.
Citera
2022-08-03, 09:07
  #204
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Trams. Folk på landet är de som klarar sig bäst utan elektricitet. Dom är också i hög grad beväpnade med jaktvapen & så fort statens beskydd av kaozblattar försvinner så kommer dessa att skjutas av.
Har du inte lärt dig vilka som tog hit kaozblattarna? Kanske bättre att bli av med dem först, hur spelar ingen roll för mig!

Även om det är förjävligt att vi kommer få stå ut med detta så är det väl fan inte hela världen. De har ju rätt i det de säger, ta på dig varma kläder och håll käft. Miljöpartisterna hoppas jag dock fryser till döds.
__________________
Senast redigerad av Judgment 2022-08-03 kl. 09:11.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback