2022-07-31, 17:15
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tohellwithjewsa
Låt mig hjälpa dig också:
https://www.industrinyheter.se/20210...ljarder-dollar
https://www.nyteknik.se/premium/inte...g-i-eu-7030290
https://www.wired.com/story/chips-ac...or-production/

Googla ledtid
Citera
2022-07-31, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Googla ledtid

Kina anfaller inte Taiwan i morgon!
Citera
2022-07-31, 17:40
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tohellwithjewsa
Kina anfaller inte Taiwan i morgon!

Det tar många år att få en avancerad halvledarfabrik att börja leverera komponenter från beslut att bygga sagda fabrik.
Du måste även inse att det tar tid att utbilda folk att utföra dessa sysslor, vilket du heller inte verkar begripa.
De jag känner som jobbar inom detta område är alla disputerade inom fysik och har erfarenhet från CERN.
Senast redigerad av vanartad 2022-07-31 kl. 18:25.
Citera
2022-07-31, 19:11
Medlem
Citat:
Det tar många år att få en avancerad halvledarfabrik att börja leverera komponenter från beslut att bygga sagda fabrik.
Du måste även inse att det tar tid att utbilda folk att utföra dessa sysslor, vilket du heller inte verkar begripa.
De jag känner som jobbar inom detta område är alla disputerade inom fysik och har erfarenhet från CERN.

Så jävla kasst argument du har att det gör ont.

Istället för att ta upp exempel som redan finns (ex där vi bygger halvledarfabriker i Nordamerika och byggnadstiden är ett halvt decennie) så börjar du med någon jävla urkass "men mina polare är sjukt bra!11". För helvete, bättre argumentationsteknik tack.
Citera
2022-07-31, 19:46
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Fast Kina lär inte få en enda maskin till sin chip-tillverkning från nederländska ASML ifall de går in i Taiwan. Då kan de hälsa hem till byggnationen av sina 30 halvledarfabriker. Kina är redan avskuret från den senaste tekniken, och även den gamla hänger löst:
The Dutch lithographic equipment maker is not currently selling extreme ultraviolet lithography (EUV) systems to China, making it impossible for the country to make cutting edge chips, such as those used in the latest smartphones.
However, the Dutch government said last week that Washington now wants to block ASML from exporting less advanced deep ultraviolet (DUV) lithography systems to China, according to a Bloomberg report.
......
China’s semiconductor self-sufficiency drive needs ASML machines, as China itself is unable to make DUV systems. China has no alternative options and the impact would be huge if the country cannot import the equipment, said an ASML engineer, who requested anonymity as the matter is sensitive.
......
ASML currently has four immersion DUV systems and five older “dry” DUV systems on offer. “Immersion systems are must-haves for the 28-nm production line,” said ICWise’s Wang.
“But you need other [older] types of lithography systems to support operations, so the restricted sale of immersion systems would affect other types of ASML machines too."
https://www.scmp.com/tech/tech-war/a...evenue-and-set
Citera
2022-07-31, 19:49
Medlem
Citat:
Därom är vi helt överens.

Det skall dock noteras att det är minst 8 mil sjövägen från Kina till Taiwan vilket gör att Taiwan kommer kunna attackera den annalkande invasionen under flera timmar. Som sagt om det brakar lös, lär det bli ett blodbad utan dess like, i såväl människoliv som i ekonomiska termer.

Det tar väldigt lång tid att bygga upp en fungerande halvledarindustri från scratch.

Halvledarexporten skulle kunna fungera nästan som vanligt, kanske inte felfritt, men ändå någorlunda. Det vill säga OM väst istället för hålla på med sanktioner etc, samarbetar med kina och kommer överens om att kina ska låta den exporten fortsätta utan större hinder emot att väst håller sig undan och inte lägger näsan i blöt. Som sagt, det är våra politiker som avgör vilka effekterna blir. Är de lojala emot sina egna invånare eller är de korrupta? Vi vet alla svaret där, för vi se det när det gäller ukraina kriget exempelvis.
Citera
2022-07-31, 20:58
Medlem
HonkHonklers avatar
Pelosi pudlar resan till Taiwan så vi kan kortsiktigt andas ut.

https://www.foxnews.com/politics/nan...le-stop-taiwan

Citat:
Nancy Pelosi's Asia visit itinerary leaves out mention of possible stop in Taiwan
Citera
2022-07-31, 23:52
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Så jävla kasst argument du har att det gör ont.

Istället för att ta upp exempel som redan finns (ex där vi bygger halvledarfabriker i Nordamerika och byggnadstiden är ett halvt decennie) så börjar du med någon jävla urkass "men mina polare är sjukt bra!11". För helvete, bättre argumentationsteknik tack.

Obegriplig "svenska"…
Citera
2022-07-31, 23:53
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Fast Kina lär inte få en enda maskin till sin chip-tillverkning från nederländska ASML ifall de går in i Taiwan. Då kan de hälsa hem till byggnationen av sina 30 halvledarfabriker. Kina är redan avskuret från den senaste tekniken, och även den gamla hänger löst:
The Dutch lithographic equipment maker is not currently selling extreme ultraviolet lithography (EUV) systems to China, making it impossible for the country to make cutting edge chips, such as those used in the latest smartphones.
However, the Dutch government said last week that Washington now wants to block ASML from exporting less advanced deep ultraviolet (DUV) lithography systems to China, according to a Bloomberg report.
......
China’s semiconductor self-sufficiency drive needs ASML machines, as China itself is unable to make DUV systems. China has no alternative options and the impact would be huge if the country cannot import the equipment, said an ASML engineer, who requested anonymity as the matter is sensitive.
......
ASML currently has four immersion DUV systems and five older “dry” DUV systems on offer. “Immersion systems are must-haves for the 28-nm production line,” said ICWise’s Wang.
“But you need other [older] types of lithography systems to support operations, so the restricted sale of immersion systems would affect other types of ASML machines too."
https://www.scmp.com/tech/tech-war/a...evenue-and-set

Gissningsvis gör de samma sak som de gjorde när de behövde nya stridsflygplan, dvs snor tekniken och bygger själva.
Citera
2022-07-31, 23:57
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Halvledarexporten skulle kunna fungera nästan som vanligt, kanske inte felfritt, men ändå någorlunda. Det vill säga OM väst istället för hålla på med sanktioner etc, samarbetar med kina och kommer överens om att kina ska låta den exporten fortsätta utan större hinder emot att väst håller sig undan och inte lägger näsan i blöt. Som sagt, det är våra politiker som avgör vilka effekterna blir. Är de lojala emot sina egna invånare eller är de korrupta? Vi vet alla svaret där, för vi se det när det gäller ukraina kriget exempelvis.

Tror du verkligen Kina slutar efter Taiwan?
Kina är en kleptokrati och kommer fortsätta vara en kleptokrati.

Jag har ingen lösning, ser dock problemen.
Citera
2022-08-01, 00:31
Medlem
Citat:
Tror du verkligen Kina slutar efter Taiwan?
Kina är en kleptokrati och kommer fortsätta vara en kleptokrati.

Jag har ingen lösning, ser dock problemen.

De lär inte göra något över överskådligt framtid efter taiwan. Taiwan lär erbjuda på rejäla utmaningar även utan stöd ifrån väst. Att då efter ett krig emot taiwan försöka sig på ta över japan, sydkorea etc som du pratar om är bara inte öht realistiskt att tro. Det finns inget som tyder på det. Varför skulle de?

Rankad här 5 och 6 i världen. Visst de gillar inte japan, men det är enbart om de är självmordsbenägna som de kommer ge sig på japan och sydkorea.

https://www.cafe.se/varldens-10-makt...ankas-sverige/

Men vad har detta med att det är våra politiker som bestämmer vilka följderna blir av ett evt krig med taiwan?
Senast redigerad av Hew18 2022-08-01 kl. 01:18.
Citera
2022-08-01, 02:36
Medlem
Citat:
Personligen hade jag följt läget väldigt noga. Om Kina invaderar Taiwan lär det bli en helvetes fight då Taiwan har ett försvar som kan orsaka mycket skada för Kina.
Taiwan lär dock inte ha en chans om Kina verkligen gör en invasion.
Personligen tror jag det är en relativt hög sannolikhet att Xi väljer att invadera Taiwan innan nästa kongress, där han kan bli omvald en tredje gång, för att få bort blickarna på Kinas problematiska ekonomi (Bank run, belåning med IOU som säkerhet,…)

Träffar fekalierna fläkten lär börsen störtdyka. Min gissning är minst 50%, troligtvis betydligt mer.

Mitt råd är att ha fingret på säljknappen om det verkar dra ihop sig.
Vill verkligen partiet ha ännu ett problem att handskas med nu? Räcker det inte med de problem som kan tyckas finnas nu? Jag hoppas att du har fel för mänsklighetens skull framför allt. Om du vill sätta fingret på säljknappen så är väl risken att du missar en del och aldrig kommer in för det finns alltid en massa skit som kan träffa vindrutan där ute. Uppskattar i övrigt dina synpunkter och vad du nu skriver.
Senast redigerad av Truefighter 2022-08-01 kl. 03:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in