Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-29, 19:20
  #1
Medlem
Kommer ett lång inlägg nu men lägger en TL:dr i slutet.

Har för det mesta inga problem med att misslyckas eller att vara i en negativ svacka medans man håller på med någonting. Det lägger helt enkelt inte på någon ytterligare allvarlig press eller ökar ens stress oavsett ifall det rör sig om till exempel idrott eller jobb.

Däremot, slänger man in faktorn att folk antingen tittar på eller att man har en viktig roll som om man misslyckas med får större konsekvenser så drabbas jag av en rejäl form av ångest som jag annars inte brukar veta ett dugg av. Och det försvårar för en att bibehålla lugnet och att göra saker bra då man har en rädsla i bakhuvudet hela tiden.

Ett eget exempel är när jag var ynge och var målvakt i ett idrottslag. Var helt ok på det tillochmed ganska bra när jag kom in i flyt men däremot säg att man släppte in ett eller flera mål så började det kännas riktigt dåligt. Man plågades av dåliga tankar dagar före dess att vi ens skulle spela match där man orade sig över ifall man skulle prestera tillräckligt bra eller inte. Samma sak med rykten där jag konstigt nog ogillade att folk kunde ge en ett positivt rykte i from av att om någon påstod att jag var duktig på att säg förutspå hur börsen kanske kommer att röra sig så ville jag gärna nedspela det. Annars fick man en viss press över sig att leva upp till det ryktet.

Tl:dr Så kortfattat, jag lider väl av någon form av prestationsångest. Den är inte förlamande på något sätt men jag skulle säga att den är prestationsförsämrande ändå. Vilket är särskilt dåligt när man ska prestera stort. Så jag frågar då er andra här ute som antingen lider av det, har lidit av det eller helt enkelt har erfarenhet av det. Hur hanterar ni det?
Citera
2022-07-29, 19:44
  #2
Medlem
Detta är baksidan av att vara en intelligent och lämplig ledare.
En korkad följare säger aldrig något viktigt. Om hen råkar ha fel spelar det ingen roll.
Om en intelligent ledare t.ex. en president eller en VD gör eller säger något fel, då blir det rubriker eftersom många ser upp till personen. Om du inte brydde dig alls då hade du bara varit en följare (eller lidit en empatisk personlighetsstörning typ narcissism). Det är inte lätt att vara människa alltid, men försök se de positiva aspekterna av det: Att du bryr dig om din prestation i en social kontext gör dig mer mänsklig, än om du inte brydde dig.
Citera
2022-07-29, 20:13
  #3
Medlem
Jag tror många (jag själv inkluderad) blir för subjektivt involverade i ens känslor och inte kan se det objektivt. För mig har jag egna system och processer jag följer. Det fungerar för att hålla mig på banan även under mörka perioder.

1. Skapa ett system som du kan luta dig mot. En process att följa. Var hård och rättvis mot dig själv. Se verkligenheten för vad det är.

Typ ett exempel nedan:
  • Har du gjort fel/missat? (Släppte du in för många mål?)
  • Acceptera failure. (Ja)
  • Vad gick fel? (Täcker inte högersida av målet tillräckligt bra)
  • Vilka variabler kunde du påverkat? (Träning, kost, relationer, stress, sömn)
  • Åtgärd: Be killarna i laget att sikta på högersida av målet under nästkommande 3 träningar för att öka upp täckyta. Ät bättre, fokusera på sömnen, skippa utekvällarna med boysen i 1 månad.
  • Utför åtgärd
  • Veckoavstämning med sig själv om progress. Räcker med 30min-1timme.
  • Rinse & Repeat tills problem är löst.
,

Att göra fel är det bästa sättet att lära sig. Det är ofta en smärtsam väg, men ack så effektiv.
Att låta rädslan för att göra fel hägra kommer hålla tillbaka dig tio-faldigt.

"Även solen har fläckar".

Planera och gör en strategi. En strategi betyder inte 100% hitrate. Men det kanske generar 20% bättre resultat? 20% bättre än 0% är oändligt mycket bättre.
När saker och ting inte går enligt planer kan du inte ta det som ett personligt misslyckade.

Livet tar tid. Att lära sig tar tid. Låt det ta den tiden det behövs.

Bättre på att vara förberedd på att saker och ting kommer att skita sig, för det kommer att skita sig ordentligt någon gång - Hur gör du då för att hantera situationen? Kommer du orka stå pall när stormen går förbi?

Det är lätt att träna och leva livet när allting är på topp. Men det är i dalarna, när det är tungt, när känslorna är på bistringsgränsen och det inte finns något hopp kvar som man får komma ihåg sina system. Sina metoder. Sin träning.

Kan man i den stunden bryta de subjektiva känslorna och försöka se objektivt på situationen som en spelplan är det lättare att navigera sig fram.

Med det sagt. Du kanske inte löser uppgiften på första försöket och det är ok. Brösta och gå vidare.

Det jag försöker säga - ta det inte så personligt. Upp i sadeln igen och svinga vidare.
__________________
Senast redigerad av satakadabra 2022-07-29 kl. 20:15.
Citera
2022-07-29, 23:30
  #4
Medlem
slagskotts avatar
förberedelse är viktigt men också en grundtrygghet i att inte ta det på så stort allvar, iaf. int i sport.
vad som än händer så kommer ingen dö, du kommer äta mat igen och du har en bostad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback