• 1
  • 2
2022-07-29, 17:28
Medlem
Jag kommer att omskola mig p.g.a. arbetsskada till byggnadsingenjör där jag ser att lönerna ligger på 37kkr+ och jag har hört mig för med bekanta som jobbar inom området samt jobbar tillsammans med såna personer och det jag märkte att det är 50/50 att man får tjänstebil eller inte.

Jag går för tillfället på A-kassa fram till skolstart så är tvungen att söka jobb så har sökt såna typ av jobb som arbetsträning för CV och känna på hur såna rekryteringsprocesser går till. Nu har jag bara kommit till första intervju där man bara pratat lite flyktigt över allt som lön, semester etc. Men utav de interjuver jag har kommit till så 50% utav de som frågar om körkort som man har så informerar rekryteraren att man kommer att köra firma/tjänstebil.

Som det är nu äger jag en Audi A6 allroad 3.0 diesel 2012 modell nästan maxat utrustnings mässigt och motor optimerad så den drar lika mycket som 2018+ modeller. Har tagit hem och provkört under 1 veckas tid alla med 3.0 liters motorn och liknande utrustade och resultat är att de drar lika mycket som min gamla alt någon centiliter mindre och den lilla skillnaden gör det inte värt att betala 500kkr+ för att spara några kr per mil.

Men det ur världen hur ska man löneförhandla när en tjänstebil kommer med i bilden?
För det jag har märkt att de frågar bara vad för lön man vill göra anspråk på och det jag kan läsa mig till så läggs tjänstebilens förmånsvärdet på en egna lön och här blir det luddigt för en som aldrig har hållit på med tjänstebil.

För mig är lönen lite bisak för på mitt tidigare jobb som jag inte hade tjänstebil på så stod firman för 80% av gymkortet, fri läkarvård och massa andra förmåner som firman tog på sig och arbetare behövde ej skatta för det och ja lönen kanske va i lägsta laget men jag trivdes enormt bra på det företaget.

Så hur ska man tänka?
Citera
2022-07-29, 17:36
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Jag kommer att omskola mig p.g.a. arbetsskada till byggnadsingenjör där jag ser att lönerna ligger på 37kkr+ och jag har hört mig för med bekanta som jobbar inom området samt jobbar tillsammans med såna personer och det jag märkte att det är 50/50 att man får tjänstebil eller inte.

Jag går för tillfället på A-kassa fram till skolstart så är tvungen att söka jobb så har sökt såna typ av jobb som arbetsträning för CV och känna på hur såna rekryteringsprocesser går till. Nu har jag bara kommit till första intervju där man bara pratat lite flyktigt över allt som lön, semester etc. Men utav de interjuver jag har kommit till så 50% utav de som frågar om körkort som man har så informerar rekryteraren att man kommer att köra firma/tjänstebil.

Som det är nu äger jag en Audi A6 allroad 3.0 diesel 2012 modell nästan maxat utrustnings mässigt och motor optimerad så den drar lika mycket som 2018+ modeller. Har tagit hem och provkört under 1 veckas tid alla med 3.0 liters motorn och liknande utrustade och resultat är att de drar lika mycket som min gamla alt någon centiliter mindre och den lilla skillnaden gör det inte värt att betala 500kkr+ för att spara några kr per mil.

Men det ur världen hur ska man löneförhandla när en tjänstebil kommer med i bilden?
För det jag har märkt att de frågar bara vad för lön man vill göra anspråk på och det jag kan läsa mig till så läggs tjänstebilens förmånsvärdet på en egna lön och här blir det luddigt för en som aldrig har hållit på med tjänstebil.

För mig är lönen lite bisak för på mitt tidigare jobb som jag inte hade tjänstebil på så stod firman för 80% av gymkortet, fri läkarvård och massa andra förmåner som firman tog på sig och arbetare behövde ej skatta för det och ja lönen kanske va i lägsta laget men jag trivdes enormt bra på det företaget.

Så hur ska man tänka?

37k/mån låter lite lågt om du vill ha tjänste-/förmånsbil, jag skulle passa på den.

Förmånsbil är en kostnad som man skall se långsiktigt. Det du slipper är att bry dig om underhåll etc samtidigt som du alltid kör en ny, schysst kärra. Det finns egentligen ingen ekonomisk vinning i detta om du istället kan tänka dig en begagnad bil privat. Därav att jag tycker att din lönenivå inte riktigt motiverar att du skall satsa på förmånsbil, för du åker på beskattningen av den. Dessutom skall du kolla så att du inte får ytterligare bruttoavdrag från din arbetsgivare, det är vanligt.
Citera
2022-07-29, 17:45
Medlem
GregerMedeltids avatar
För det första bör du göra skillnad på tjänstebil och förmånsbil. En tjänstebil är ett rent arbetsverktyg som du bara använder i tjänsten, och enstaka tillfällen privat (<10 mil/år). För en tjänstebil betalar du inget själv i förmånsskatt. En förmånsbil är en löneförmån som arbetsgivaren bekostar, i nästan alla fall som ett alternativ till lön.

I alla fall jag känner till så har förmånsbilar varit helt frivilliga, där du som arbetstagare sänker lönen med motsvarande belopp som bilen kostar. Den enda riktiga förmån du som arbetstagare får är att leasingavtalet står på företaget och inte du som privatperson, och att kostnaden är något lägre än privatleasing.
Citera
2022-07-29, 18:03
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Förmånsbil är snart ingen förmån längre då kostnaden hela tiden ökar för just detta.

Jag har förmånsbil, volvo v60 B4 CC -21. Jag betalar drygt 6000kr brutto för denna varje månad som jag då får i extra tillägg på min lön och på det sättet betalar jag netto ca 3000kr.
Det är ok pris för att få köra runt i en ny bil men tittar jag på mitt bilägande så kör jag ca 500mil privat och hade jag inte haft en förmånsbil så hade jag säkerligen nöjt mig med en mycket enklare bil för max 80-100tkr, gärna mindre.
Jag hade givetvis fått betala för service, däck och liknande som jag nu slipper då det är inbakat i förmånsvärdet. Går bilen sönder så lämnar jag in den och betalar inte ett öre.

Ska tilläggas att reglerna precis efter att jag hämtade ut min förändrades och samma bil blev några hundra dyrare. Vet också att vår nuvarande regering vill göra det ännu värre med förmånsbil så det förmånliga kommer säkerligen bli sämre om S vinner. Ingen riktig koll på vad högerpartierna sagt i detta ämne.

Elbil finns som alternativ om det kan passa dig både i tjänsten och privat och kan då bli lite billigare men tror även här det kommer förändras.
Citera
2022-07-29, 18:09
Avstängd
Man kan trixa sig till ganska bra villkor för förmånsbil genom att höja bruttolön och massa andra saker som jag inte har koll på (i detalj avgöra vad som kvalificeras som underhåll osv). Det bör ofta gå att komma ned till typ halva kostnaden, dvs en ganska bra förmån (du alltså inte skattar för).

Men det är praktiken. I teorin "ska" ju alla förmåner bekostas av dig. För att det i praktiken ska bli billigt måste alltså någon ha koll på detaljerna. Och det har inte du, så då måste din arbetsgivare ha det.

Förövrigt har du råd med en rimlig elbil och behöver alltså inte köra gammalt skräp.
Citera
2022-07-29, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Man kan trixa sig till ganska bra villkor för förmånsbil genom att höja bruttolön och massa andra saker som jag inte har koll på (i detalj avgöra vad som kvalificeras som underhåll osv). Det bör ofta gå att komma ned till typ halva kostnaden, dvs en ganska bra förmån (du alltså inte skattar för).

Men det är praktiken. I teorin "ska" ju alla förmåner bekostas av dig. För att det i praktiken ska bli billigt måste alltså någon ha koll på detaljerna. Och det har inte du, så då måste din arbetsgivare ha det.

Förövrigt har du råd med en rimlig elbil och behöver alltså inte köra gammalt skräp.

Aha tack för alla svar då har man något att gå på alt bolla när dagen man har omskolat sig och söker mer permanent jobb. Att bolla med framtida arbetsgivare med lön + förmåner.

Samt jag håller mig till Audi allroad eftersom jag kör 2-4 resor per år som är 1000mil och det är så jäkla skönt att bara behöva tanka fullt vid start sen är det bara farthållare till slutdestination inte behöva tänka på vart man måst ladda etc. Samt jag håller på med jakt så är det skönt att kunna höja bilen de extra cm om man blir tvungen att köra på oplogade vägar på vintern.
Citera
2022-07-29, 18:36
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Så hur ska man tänka?

För det första, googla på tjänstebil. Detä rnågot annat - du menar förmånsbil.

En löneförhandling är en förhandling om total kompensation. Man säger alltså vilken lön man önskar, om man enbart är ute efter lön. Annars säger man vad man begär (ex lön om X kr, förmånsbil för runt Y kr, och ev andra saker (träningskort, tjänstepensionsnivå osv)).
Citera
2022-07-29, 19:09
Medlem
37k låter optimistiskt som nyexaminerad, likaså ditt förhandlingsutrymme utan branscherfarenhet.

Vad gäller bil så är det en sak att ha en tjänstebil (som du kör under arbetstid men enbart extremt begränsat privat, inga 1000 mil på fritiden där inte), och en annan att ha en förmånsbil (som är en löneförmån du kan beställa och som bekostas av bruttolöneavdrag). Att rekryterarna frågar efter körkort och säger att du behöver köra bil i jobbet betyder inte nödvändigtvis att det är bilförmån, utan att du kommer att behöva köra företagets bilar i tjänsten. Då bilförmånen är ett bruttolöneavdrag så kan det också påverka pension och SGI. Det är med andra ord inte alltid särskilt förmånligt med förmånsbil.
Citera
2022-07-29, 19:12
Medlem
Fromlandss avatar
Ts får helt enkelt inse att det är är en förhandlingssituation där man måste kunna se arbetsgivarens situation.
Vill man ha tjänstebil - ge arbetsgivaren ett erbjudande som gör det så billigt som möjligt att erbjuda tjänstebil där du själv samtidigt tjänar på det och får den bil du vill.
Arbetsgivaren betalar leasingen + service, skatt o försäkring samt arbetsgivaravgifter på förmånsvärdet.
Frågan är hur stort löneavdrag du kan tänka dig?
Förresten, varför tjänstebil? Det är ju inte speciellt lönsamt längre.
Citera
2022-07-29, 20:46
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
För det första bör du göra skillnad på tjänstebil och förmånsbil. En tjänstebil är ett rent arbetsverktyg som du bara använder i tjänsten, och enstaka tillfällen privat (<10 mil/år). För en tjänstebil betalar du inget själv i förmånsskatt. En förmånsbil är en löneförmån som arbetsgivaren bekostar, i nästan alla fall som ett alternativ till lön.

I alla fall jag känner till så har förmånsbilar varit helt frivilliga, där du som arbetstagare sänker lönen med motsvarande belopp som bilen kostar. Den enda riktiga förmån du som arbetstagare får är att leasingavtalet står på företaget och inte du som privatperson, och att kostnaden är något lägre än privatleasing.

Sant, många förväxlar tjänstebil och förmånsbil.

De flesta verkar dock mena förmånsbil vilket inte är en bra förmån i Sverige pga våra skatteregler.
Citera
2022-07-29, 20:55
Medlem
Förhandla om din lön inkl ev bonus och glöm inte tjänstepensionen. Inse att bil inte är din lön det är för att du ska åka bil i tjänsten.

Det bästa enligt mig är att man har tillgång till bil som står på jobbet, inga problem inget förmånsvärde.
Citera
2022-07-30, 03:21
Medlem
Citat:

Så hur ska man tänka?

Som GregerMedeltid påpekade så bör du se skillnaden på tjänstebil och förmånsbil. När det gäller just tjänstebil så är det som sagt mer att se som ett arbetsredskap som arbetsgivaren står för fullt ut för och som är där alenast för att du skall kunna utföra ditt arbete. Är det bara tjänstebil så finns det rätt mycket en fördel med att inte använda din personliga bil för ändamålet.

För din personliga bil utgår bara 18;50kr/mil skattefritt (med reservation för förändringar sedan jag kollade) oavsett, oavsett om bränslepriset överskrider 18:50kr/mil, oavsett om du skall använda bilen i tjänsten på ett sätt som ger ett större förväntat slitage på bilen. Använder du företagets bil i tjänsten däremot så står företaget för rubbet.

När du redan har egen bil så finns det ju ingen anledning till att du skall ha förmånsbil. Det innebär ju bara i princip att du får betala skatt för något du inte får någon nytta av.

Vad gäller förmånsbil vs lön så får du göra en bedömning av vad förmånsbileriet skulle kosta företaget. Jag menar att om det kostar företaget 1000kr extra i månaden för att du kör rundor med företagsbilen på fritiden så borde det vara genska egalt för företaget att betala ut lön på 750kr extra i månaden i stället för att du inte gör det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in