Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-29, 12:01
  #1
Medlem
Det finns en ryss i utkanten av mitt liv. Jag kan inte säga att jag känner honom, men jag har stött på honom i vissa sammanhang ganska ofta. Senaste halvåret har jag inte sett honom alls. Kan han ha blivit inkallad till ryska armén? Jag har ingen aning om vilket medborgarskap han har. Han har bott i Sverige länge och pratar svenska med svag rysk brytning. Kallar Ryssland hem sina utlandsryssar för att rusta upp armén? Nån som har koll?

Det spelar mig inte så stor roll vart han har tagit vägen. Var mest lite nyfiken.
Citera
2022-07-29, 12:04
  #2
Medlem
Basejumpings avatar
Jag växte upp med en god vän som var rysk medborgare. Han fick inkallelseorder för rysk värnplikt. Han valde att ignorera den och därmed inte kunna sätta sin fot på rysk mark på flera år.
Citera
2022-07-29, 15:57
  #3
Medlem
Africagonzos avatar
Om Ryssland mobiliserar och han är krigsplacerad så blir han säkert hemkallad.
Men Ryssland har inte mobiliserat och anser sig inte vara i krig så i Ukraina är soldaterna frivilligt mot ersättning.
Citera
2022-07-29, 21:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Om Ryssland mobiliserar och han är krigsplacerad så blir han säkert hemkallad.
Men Ryssland har inte mobiliserat och anser sig inte vara i krig så i Ukraina är soldaterna frivilligt mot ersättning.

Bra där! Tack för klargörandet. Borde jag kanske ha kunnat luska ut själv. Fan vet var han har blivit av. Jag saknar honom visserligen inte. Har bara uppmärksammat hans frånvaro. Skit samma. Tack för svar!
Citera
2022-07-29, 21:08
  #5
Medlem
Jag har vänner som är finska medborgare och de blev inkallade för att göra sin militärtjänstgöring i Finland. Så nog skulle Ryssland göra detsamma med sina medborgare som bor utomlands.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback