Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-29, 00:14
  #1
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Nu var jag duktig och plockade 10 liter blåbär men vad i helvette, att rensa skiten tar ju flera timmar.

Hur gör stora företag för att rensa alla blåbär?
För det rör sig ju om ton och åter ton.
Citera
2022-07-29, 00:19
  #2
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Nu var jag duktig och plockade 10 liter blåbär men vad i helvette, att rensa skiten tar ju flera timmar.

Hur gör stora företag för att rensa alla blåbär?
För det rör sig ju om ton och åter ton.
Det finns speciellt framtagna galler som kallas för bärrensare eller bärgaller. De underlättar rensningen av alla typer av bär.

En annan metod är att hälla blåbären i en balja med kallt vatten så sjunker blåbären. Blad, skräp och omogna blåbär flyter.
__________________
Senast redigerad av WJP 2022-07-29 kl. 00:22.
Citera
2022-07-29, 00:23
  #3
Medlem
SilverdollarQueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Nu var jag duktig och plockade 10 liter blåbär men vad i helvette, att rensa skiten tar ju flera timmar.

Hur gör stora företag för att rensa alla blåbär?
För det rör sig ju om ton och åter ton.

Du kan ju prova det här...
En tratt - tillverka en av en pet flaska tex, ett rör och lite silvertejp kanske. Det är bra om bären är torra, är de inte det, så får du sprida ut dem på en duk eller nåt och torka dem lite först.
Lycka till!

https://www.land.se/landkoll/barploc...d-dammsugaren/
Citera
2022-07-29, 00:36
  #4
Medlem
Sätt upp ett bord med lite lutning som du kan skicka bären ner i en hink/plåt. Bara lite lutning så att de inte rullar iväg av sig själv. Lägg en vaxduk på bordet och sätt en kastrull, en bok något under duken så att det bildas en ränna.

Skicka de fina bären när för rännan, de icke önskvärda och skräpet kastar du åt sidan i kompostpåse.
Citera
2022-07-29, 00:39
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Nu var jag duktig och plockade 10 liter blåbär men vad i helvette, att rensa skiten tar ju flera timmar.

Hur gör stora företag för att rensa alla blåbär?
För det rör sig ju om ton och åter ton.

Släng i bären i stor kastrull full med vatten. Blad etc. flyter upp och kan lätt tas bort.
Byt vatten.
Låt bären vara en timme i samma kastrull fylld med vatten, så eventuella insekter drunknar.
Skölj av ett par gånger med nytt vatten. Skölj i rinnande kranvatten i durkslag.
Skaka av vattnet i durkslag.

Därefter brukar mina bär vara rena, och lägger dessa i fryspåsar med massa strösocker i, och in i frysen.
Inget jobb alls, egentligen!

-Tydligen är det ett blåbärsår i år? -Har inte ens varit ute i skogen för att titta!
Citera
2022-07-31, 10:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Släng i bären i stor kastrull full med vatten. Blad etc. flyter upp och kan lätt tas bort.
Byt vatten.
Låt bären vara en timme i samma kastrull fylld med vatten, så eventuella insekter drunknar.
Skölj av ett par gånger med nytt vatten. Skölj i rinnande kranvatten i durkslag.
Skaka av vattnet i durkslag.

Därefter brukar mina bär vara rena, och lägger dessa i fryspåsar med massa strösocker i, och in i frysen.
Inget jobb alls, egentligen!

-Tydligen är det ett blåbärsår i år? -Har inte ens varit ute i skogen för att titta!

Finns vansinniga mängder blåbär i Götaland i år i och med att blomningen inte drabbades av frost för en gångs skull. Själv får jag handrensa eftersom bären ska torkas i år, känns mer ekonomiskt än frysen med dagens elpriser. Kör med grov frotté som underlag och rensar en näve i taget, tar en evig tid men ger bäst resultat just för torkning av bär. Resultatet kan sparas i täta glasburkar i flera år 😊 så här är blåbärssoppa räddad till vintern.
Citera
2022-07-31, 11:09
  #7
Medlem
Sladdarens avatar
Om man tittar på själva Berrybooster är den inte mer invecklad att man kopplar en dammsugare in i ett rörhål och sen är det troligen ett finmaskigt metalnät framför dammsugarröret som förhindrar att bären sugs in i dammsugaren men mindre kart, ris och blad sugs in. Möjligtvis är gallret mer som en persien. Skulle man hitta eller bygga en bur så eller hitta en hink med gallernät där man kopplar in en dammsugarröret i en hål i botten och sen bara röra runt tillräckligt med lagomt med bär med handen bara skulle det bli rensat och klart och sen tar man nästa dosering

Nån som har berrybosster som kan fota dammsugar- rörets införing i själva behållaren och silgallret framför ?

En annan

https://www.youtube.com/watch?v=T1Sz...fanT%C3%B6rner
__________________
Senast redigerad av Sladdaren 2022-07-31 kl. 11:14.
Citera
2022-08-13, 17:25
  #8
Medlem
hennevilljagknullas avatar
har man blåbär en hink klibbar ju allting fast.
Dessutom blåbärsris som sitter fast i blåbärsroten får man ju inte bort genom att ha en sån berryboster eller lägga allt i vatten.

Det är ju helt omöjligt att nån jävel sitter och rensar dom för hand.
Det tog mig 3 timmar idag att rensa 4 liter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback