• 1
  • 2
2022-07-28, 21:34
Medlem
Hej!
Köpte lite nya komponenter för datorn började bli lite till åren
Det jag köpte var:
Moderkort: ROG STRIX B450-F GAMING
Cpu: ryzen 5 5600x
Ram: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB)
Power supply: ASUS TUF Gaming 750B
Hdd: Kingston NV1 M.2 500GB

Med andra ord, typ en ny dator.
Sätter ihop allt som man ska (har byggt många datorer innan) startar datorn, alla fläktar, led mm går igång, men på skärmen står ”ingen signal” … provar både med och utan grafikkort, samma resultat, har provat med båda och med ett ram, samma. Känns som jag provat allt.
Så frågan lyder: vad i hela h-vete gör jag för fel? Eller är det så enkelt att moderkortet är defekt?
Har läst lite om att vissa behövt uppdatera bios, men då underlättar det ju om man ser något på skärmen.

All hjälp med idéer och tips mottages med öppna armar
Citera
2022-07-28, 21:41
Medlem
hockexs avatar
Kan det vara så enkelt att du glömt ändra source på skärmen?
Citera
2022-07-28, 22:03
Medlem
KlappMungons avatar
Kolla lysdioden enligt den här bilden: https://linustechtips.com/uploads/mo...99b39b3656.png

Då kan du få en bra ledtråd om vad som kan vara fel.
Citera
2022-07-28, 22:05
Medlem
AlfredSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.sopis83
Hej!
Köpte lite nya komponenter för datorn började bli lite till åren
Det jag köpte var:
Moderkort: ROG STRIX B450-F GAMING
Cpu: ryzen 5 5600x
Ram: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB)
Power supply: ASUS TUF Gaming 750B
Hdd: Kingston NV1 M.2 500GB

Med andra ord, typ en ny dator.
Sätter ihop allt som man ska (har byggt många datorer innan) startar datorn, alla fläktar, led mm går igång, men på skärmen står ”ingen signal” … provar både med och utan grafikkort, samma resultat, har provat med båda och med ett ram, samma. Känns som jag provat allt.
Så frågan lyder: vad i hela h-vete gör jag för fel? Eller är det så enkelt att moderkortet är defekt?
Har läst lite om att vissa behövt uppdatera bios, men då underlättar det ju om man ser något på skärmen.

All hjälp med idéer och tips mottages med öppna armar
Du måste alltså uppdatera bios med ett äldre chip typ 2000-serien. Det finns ingen USB-flash på moderkortet så du måste använda en gammal cpu innan du stoppar in din nya. Nyaste biosen är 4801 men du måste ha minst 4007. Om inte din återförsäljare uppdaterat den så kan du inte göra det själv. Det går dock att åka till en datorbutik och be dem göra det.
Citera
2022-07-28, 22:07
Medlem
Uppdatera BIOS. Skulle du ha gjort innan du satte i nya cpun
Citera
2022-07-28, 22:38
Medlem
För att ta det i ordning.
1. Det är rätt source på skärmen
2. Tack, lite oroande att det är en orange lampa som lyser där
3.är det så då är det riktigt segt. Köpte på webbhallen, skrev till dom och frågade om alla dessa komponenter fungerar ihop utan nåt krånger, plugg-n-play såattsäga, absolut inga problem var svaret. Kanske ska åka till en fysisk butik o be dom lösa problemet om det är så.
4. Bytte från intel, så hade liksom inye hjälpt att uppdatera det gamla moderkort
Citera
2022-07-29, 09:43
Medlem
Har varit i kontakt med webbhallen om hjälp med uppdatering av bios, dom kan hjälpa till, väntar på vad det skulle kosta bara.

Funderar på att ev köpa en processor på tradera för att kunna uppdatera. Då är frågan är det alla serier upp till 3000 som fungerar? Dvs tex 2200, 3600 mm me. 3999 och över kräver uppdatering?
Finns några billiga o köpa
Citera
2022-07-29, 15:44
Medlem
AlfredSnorkels avatar
Citat:
Har varit i kontakt med webbhallen om hjälp med uppdatering av bios, dom kan hjälpa till, väntar på vad det skulle kosta bara.

Funderar på att ev köpa en processor på tradera för att kunna uppdatera. Då är frågan är det alla serier upp till 3000 som fungerar? Dvs tex 2200, 3600 mm me. 3999 och över kräver uppdatering?
Finns några billiga o köpa
Korrekt. Om du kollar denna sida så kan du se vilka du kan köra. Alla i ryzen-serien med stöd av biosversion 0207 kan du använda.
Citera
2022-07-29, 16:41
Medlem
Tack för det. Återkommer med resultat efter jag fått tag i en äldre cpu
Citera
2022-07-29, 20:49
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
För att ta det i ordning.
1. Det är rätt source på skärmen
2. Tack, lite oroande att det är en orange lampa som lyser där
3.är det så då är det riktigt segt. Köpte på webbhallen, skrev till dom och frågade om alla dessa komponenter fungerar ihop utan nåt krånger, plugg-n-play såattsäga, absolut inga problem var svaret. Kanske ska åka till en fysisk butik o be dom lösa problemet om det är så.
4. Bytte från intel, så hade liksom inye hjälpt att uppdatera det gamla moderkort

Ett ögonblick här. Orange lampa? Finns ingen orange LED enligt beskrivningen. Vit, röd, gul eller gulgrön.

Dubbelkolla så att du inte ersätter fel jävla grej och har kvar samma problem.
Citera
2022-07-30, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Ett ögonblick här. Orange lampa? Finns ingen orange LED enligt beskrivningen. Vit, röd, gul eller gulgrön.

Dubbelkolla så att du inte ersätter fel jävla grej och har kvar samma problem.

Tyckte den var orange. Men har kikat lite på ytube och sett några som har precis samma saker som jag, samma led som lyser samma färg. Och då är det bios uppdate som har funkat.

Fick tag i en ryzen serie 1400 (har kollat listan och den är kompatilbel och rätt bios stöd osv) för 300kr av en bekant. Så även om det inte är det så har det knappt kostat mig något.

Men tack för att du var uppmärksam 👍🏻
Citera
2022-08-05, 02:32
Medlem
RottenHadess avatar
När jag byggde min egna dator så stötte jag på exakt de problem du beskriver. Det är lågt sannolikt att detta är problemet hos dig, men kontrollera att alla inkopplingar till moderkortet är rätt. Även om du tror att du har gjort rätt, dubbelkolla en gång till. Jag var en idiot och glömde koppla in den viktigaste (ATX 12-volts kabeln) som ger ström till självaste CPU:n. Även om allt annat lyste (LEDs osv) så kom ingenting upp på skärmen på grund av att processorn helt enkelt inte kunde fungera utan någon slags ström såklart. :p

Men utifrån hur du har beskrivit det så låter det även som att ditt moderkort kräver en BIOS uppdatering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in