Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-03, 07:25
  #13
Medlem
moxiepoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Att köpa en tjänst på 500 Mbps, då måste man vara väldigt pissenödig att få hem sina downloads snabbt.
För alla streaming-tjänster är långt ifrån det behovet.

Jag själv streamar ibland typ 3 fotbollsmatcher och min familj samtidigt streamar massa skit, så har vi maxat typ runt 120 Mbps.

Men du kanske har extrema behov?

Frågan är mer "varför inte" än varför. Men tanken var mer om att stödja tor-projektet.

Citat:
Ursprungligen postat av satssyntax
Onion sidor används ju som internets bakgator. Vill du köpa och sälja kapade identiteter, kreditkortsuppgifter, 0 day attacker, tutorials på hur du gör diverse dataintrång, carding mm, köpa och sälja vapen, beställa mord, köpa och sälja knark, barnporr, handla stöldgods för kryptovalutor, ladda ned databasdumpar, köpa DDOS attacker mm så är det tor man använder.

Är du relay så kommer det mesta som rör sig genom din lina vara knarkaffärer.

Kan ju vara kul att sitta och göra paketanalys av, troligen ser du inte mer än vart nästa hopp är. Är du exit node däremot så ser du vart de tar vägen. Då är Bahnhof uteslutet då de och Zitius spärrar din uppkoppling.

Som det är tänkt att användas så är det regimkritiker och spioner som skall använda sig av det för att ta sig igenom bl.a Great Firewall of China och motsvarande system i andra länder.

Själv använder jag tor för en del få saker utan att det finns någonting olagligt: flashback, politik, sökningar på pinsamma saker, helt vanlig porr och ibland bara helt vanlig surf. Men visst... visst har jag använt tor en hel del under Ukraina-invasionen också för att bjuda ryssland på lite vedergällning.

Knarkaffärer och 0-days bekymrar mig inte allt för mycket .. där behöver polisen och industrin göra ett bättre jobb internationellt, med eller utan tor. Om folk går så långa vägar för att ha sönder sina kroppar så får de delvis skylla sig själva - problemet är inte tor. Men jag fattar att hur man än resonerar så kommer anonymitet med antisociala saker också.

Just barn"porr" måste väl ändå vara någon extrem minoritet? Jag vill verkligen inte rationalisera bort det här problemet dock, för det är en riktig deal breaker. Kommer ihåg att det på hidden wiki fanns typ 100 sajter varav kanske 1-5 handlade om övergrepp på barn som FBI tog ner och lyckades identifera tusentals medlemmar på (var något liknande fall nyligen om nån svensk som drev en sajt och skulle åka till asien med dildos i resväskan och leta reda på ungar eller nått), så spelar väl "ingen" roll om de använder tor?

Det största missbruket är nog hacking, virus, spam och svarta marknader av lite mindre grova brott. Det mesta på deepweb är väl scams ändå. Men det har ju funnits så mycket annat ballt på deepweb utöver allt skit. Sist jag kollade, vilket var några år sedan, så fanns det allt ifrån bok-bibliotek och password-dumpar till vanliga hackerforum som lika gärna skulle kunna finnas på vanliga webben.

Tor har nog noll påverkan på olaglig vapenhandel. Där behöver tull och samhället göra mer, oavsett hur och om det köps och säljs på internet.

Det sistnämnda i ditt inlägg... gör verkligen tor skillnad i diktaturer så som kina? Sist jag kollade så var det en ständig kamp mellan the great firewall och tor-utvecklarna. Nu vet jag inte om man får det, men jag skulle eventuellt kunna tänka mig att bara öppna upp mot kina. Det kan gå om man ställer up som tor-bridge, då är man entry-point/guard åt ett fåtal utvalda individer. Det kan jag tänka mig är försvarligt. Att ha en massa kineser som använder en som en entry-point.

Kluven.
__________________
Senast redigerad av moxiepox 2022-08-03 kl. 07:33.
Citera
2022-08-03, 07:42
  #14
Medlem
moxiepoxs avatar
Gammal artikel. https://www.bbc.com/news/technology-30637010
Citat:
Most traffic to sites hidden on the Tor network go to those dealing in images of child sexual abuse a study suggests.
...
Traffic to hidden services on Tor represents about 1.5% of all the data passing across the network on any given day.
...
The study found that the biggest number of hidden services were dedicated to selling illegal drugs. Also in the top five were underground markets, fraud sites, mail services and those dealing in the virtual currency Bitcoin.
...
of home computers compromised by malicious programs. Many of these botnets have been shut down which has left their client computers fruitlessly polling Tor seeking the now dormant command systems.

Citat:
"There are important uses for hidden services, such as when human rights activists use them to access Facebook or to blog anonymously," he added.

"These uses for hidden services are new and have great potential."
Citera
2022-09-08, 16:16
  #15
Medlem
Jag har Bahnhof och kört relays(ej exit) på både 100Mbit och nu 500Mbit.

Ligger på 4-5TB ner/upp per dygn.
Citera
2022-09-15, 17:55
  #16
Medlem
Freddyfishs avatar
Känner flera som kör vanliga relays och exit-noder hos Bahnhof.

Men jag är bara en random idiot på flashback
Citera
2022-10-18, 06:32
  #17
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Tror du tolkat avtalet lite negativt. Nämner lite olika grejer här, som jag kom att tänka på, utifall någon annan går i samma tankar som trådstartaren.

Du kan nog på ett ungefär få en uppfattning om hur många reläer från Sverige t.ex här: https://metrics.torproject.org/rs.ht.../country:se%20

Sedan kan/är det säkert vara många som köper/hyr server från något annat land och adminstrerar hemifrån (annat land), vilket går att säga mycket om.
Inställningen "men det förekommer hemska olagligheter"... Det förekommer(/kan förekomma) olagligheter överallt. Vi kan ha en stor global polis-stat, med övervakning överallt, så är problemen snart "lösta". Allt problem börjar ju nämligen och uppstår på "internet"...FSB i ryssland är ju lagens förlängda arm och lagen bör man ju alltid följa...
Vi kan blunda för vad som händer i andra (ibland plötsligt allt mer auktoritära) länder och låtsas som om att det inte påverkar eller i förlängningen kan komma att påverka oss själva..

Syftet med tor står på deras webbplats, och varför skulle olika organisationer och företag stödja tor om det inte vore för deras goda syften och användningsområden? Har man följt projektet i många år vet man och har hört dom ta avstånd från olagligheter många herrans gånger. Samt alla olika argument.

Majoriteten av användarna är från Ryssland. Så i dagsläget gynnas dom som utsätts för rysk repression(t.ex. fsb) av att enkelt kunna få tillgång till lite mer anonymt internet.Går och ge hur många exempel som helst på god användning.
Alla kanske inte har eller kan använda kryptovaluta för att betala för utländsk vpn. Smidigt om man bor i ryssland och vill kunna meddela/organisera sin flykt från mobilisering, via tor. Eller inte vill att staten ska veta exakt alla ens politiska åsikter, osv. Kunna få tillgång till oberoende medier, osv. Politisk organisering i länder där det inte är tillåtet att fritt organisera sig.

Har du råd, tid, intresse och engagemang(nörd) så är det väl bra att köra ett relay, och är du extremt orolig kan du ju köra en bridge. Aldrig läst om någon som råkat illa ut för att dom kör en icke-exit. I ett eu/väst-land.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback